۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
نقش بیت کوین در اقتصاد رکودی

​آیا بیت کوین در دوران رکودی می‌تواند نقش موثری داشته باشد؟

فردای اقتصاد: در حال حاضر موضوع تورم آمریکا از چندین جهت دارای اهمیت است به طوری که در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. به دلیل سیاست‌های انتقباضی و افزایش نرخ بهره، احتمال وقوع رکود اقتصادی بسیار زیاد است، کما اینکه از هم اکنون نشانه‌هایی از رکود نیز مشاهده می‌شود. فدرال رزرو بیان داشته است که حتی در صورت وقوع رکود گسترده تا رسیدن به تورم ۲.۵ درصدی به سیاست‌های سخت‌گیرانه خود ادامه می‌دهد.

وقتی ترس از تورم مطرح می‌شود، سرمایه‌گذاران ریسک‌گریزتر شده و به سمت فعالیت‌هایی سوق میابند که بتوانند ارزش دارایی خود را حفظ کنند مانند خرید طلا. آیا در این شرایط می‌توان بر روی بیت‌کوین نیز حساب کرد؟ آیا بیت کوین در دوران رکودی می‌تواند نقش موثری داشته باشد؟

Loading...

مسایل اقتصاد کلان چگونه بر این بازار تاثیرگذار است؟

تئوری اقتصادی غالبا بر سه پایه بنا شده است: تولید، پول و انتظارات. مردم و گروه‌هایی که اقتصاد را اداره می‌کنند می‌خواهند بازده اقتصادی را افزایش دهند و پول حاکمیتی خود را در برابر سایر ارزها تقویت کنند و همزمان با مدیریت انتظارات برای آینده، از رکود اقتصادی جلوگیری کنند.

در این گزارش مجال کافی برای پرداختن به تمامی این موارد وجود ندارد، بنابراین تمرکز بیشتر بر پول، انتظارات و نهاد مسئول این دو در ایالات متحده، فدرال رزرو، می‌گذاریم و ارتباط آن را در مشکلات تورمی اخیر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فدرال رزرو مسئولیت سیاست های پولی در ایالات متحده را بر عهده گرفته است و هدف آن تضمین حداکثر اشتغال، ثبات قیمت ها و نرخ های بهره بلندمدت متوسط است. فدرال رزرو دارای سه اهرم است که می تواند برای دستیابی به اهدف خود از آن‌ها استفاده کند: ۱) عملیات بازار باز (یعنی چاپ پول)، ۲) نرخ تنزیل (یعنی نرخ بهره) و ۳) الزامات ذخیره (یعنی قوانین سپرده گذاری در صندوق). چاپ پول (با خرید اوراق قرضه و اموال) و تغییر نرخ بهره (با تغییر نرخی که از بانک ها برای وام دادن یک شبه پول دریافت می کند) مکانیسم‌های اصلی است که فدرال رزرو اخیرا به کار گرفته است.

ثبات قیمت‌ها هدفی برای فدرال رزرو است و از نظر تاریخی به معنای هدف دلخواه ۲ درصدی برای تورم در هر سال بوده است. هفته گذشته شاخص قیمت مصرف کننده، ابزاری برای اندازه گیری تورم، در ماه مارس به بالاترین سطح چهار دهه اخیر یعنی ۸.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید. به وضوح مشخص است که تورم گذرا نیست.

در اینجا قصد نداریم در مورد اینکه چاپ بی سابقه پول و نرخ های بهره نزدیک به صفر ممکن است ما را به اینجا بکشاند صحبت کنم. در عوض، تصمیم بر این است که در مورد آنچه سرمایه گذاران برای محافظت از پرتفوی خود انجام می دهند صحبت شود.

تقاضا برای طلا و بیت کوین در تورم

در زمان تورم بالا و عدم اطمینان اقتصادی، سرمایه‌گذاران رفتار ریسک‌گریز را در پی می‌گیرند. در واقع، سرمایه گذاران سهام فناوری پرخطر خود را می فروشند و چیزی مانند اوراق قرضه می خرند، یا اگر واقعا از تورم می ترسند، چیزی شبیه به طلا را جایگزین می‌کنند.

بیت کوین یک سیاست پولی شناخته شده با سقف مشخص و برنامه از پیش تعیین شده دارد. هر کسی که یک گره کامل داشته باشد (کامپیوتر اولیه با برخی نرم افزارها) می تواند به شما بگوید که چند بیت کوین در گردش است و اگر قیمت بیت کوین فردا به یک میلیون دلار برسد، رمزارزها سریعتر از امروز استخراج نمی شوند. شاید بیت کوین مانند طلا محدود و کمیاب باشد اما این خصوصیت باعث افزایش قیمت آن بعد از افزایش تورم نشده است.

پذیرش کم بیت کوین مانعی برای اهداف آن است

در یک نگاه ۶۰ روزه، قیمت بیت کوین با سهام فناوری نزدک، در حدود ۵۰ درصد از روزهای معاملاتی سال ۲۰۲۲، مرتبط بوده است. دلیل آن بسیار ساده است. ویژگی‌های بیت‌کوین آن را به یک دارایی ریسک‌پذیر برای حامیانش تبدیل کرده است و زمانی که سرمایه‌گذاران می‌خواهند ریسک را کاهش دهند، سهام را در کنار بیت کوین می فروشند.

به این ترتیب، احتمالاً دقیق‌تر است که به بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش آرمانی اشاره کنیم. یک انتقال نظام پولی بدون مرز، بدون مجوز، بدون سانسور، با یک سیاست پولی قابل پیش بینی، که از لحاظ نظری ذخیره بزرگی از ارزش است، اما تا زمانی که این روایت به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر نفوذ نکند، ۷.۸ میلیارد نفر دیگر آن را به عنوان یک ذخیره ارزش در نظر نخواهند گرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار