۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲
هفته تاریخی بازار نفت

بعد از بیش از دو سال و نیم اوپک پلاس این هفته نشست حظوری برگزار خواهد کرد. ممکن است آنها تصمیم بگیرند تولید خود را یک میلیون بشکه کم کنند.

فردای اقتصاد: هفته کاری پیش‌ رو در بازارهای جهانی مهم و تاریخی خواهد بود چراکه اوپک پلاس قصد دارد این هفته اولین نشست حضوری خود از مارس 2020 یعنی از پیش از شیوع کرونا را برگزار کند. علاوه بر این گمانه‌هایی از تصمیم این گروه برای کاهش تولید نفت تا یک میلیون بشکه در روز مطرح شده، تصمیمی که در صورت اجرایی شدن می‌تواند بار دیگر نفت را به ارقام بیش از ۱۰۰ دلار برساند.

قیمت نفت برنت در آخرین معاملات بازار جهانی به حدود ۸۵ دلار بر بشکه و قیمت نفت‌خام آمریکا به کمتر از ۸۰ دلار بر بشکه رسید.

اولین نشست حضوری بعد از ۲.۵ سال

به گزارش بلومبرگ، بر اساس بیانیه دبیرخانه اوپک، ائتلاف 23 کشور عضو و غیرعضو اوپک به رهبری عربستان سعودی و روسیه قرار است روز چهارشنبه در مقر این سازمان در وین تشکیل جلسه دهد. در این میان برخی کشورهای عضو گفتند که ممکن است همه کشورها نتوانند نمایندگان خود را به این نشست بفرستند.

این گروه از زمان شیوع کرونا به صورت ماهانه به صورت آنلاین جلسه داشت و انتظار نمی‌رفت حداقل تا پایان سال جاری یک گردهمایی حضوری ترتیب دهند.

پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، قیمت نفت برنت به بالای 125 دلار در هر بشکه رسید. از آنجایی که بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورهای جهان از ایالات متحده تا چین نرخ‌ بهره را برای مبارزه با تورم افزایش دادند، بهای نفت به 85 دلار کاهش یافته و این به معنای کاهش درآمدهای شگفت‌انگیز سعودی‌ها و شرکای آن‌ها است.

اوپک چقدر تولید خود را کاهش خواهد داد؟

برخی بانک‌ها از جمله جی‌پی مورگان اعلام کرده‌اند که اوپک پلاس ممکن است برای تثبیت قیمت‌ها نیاز به کاهش تولید حداقل 500 هزار بشکه در روز داشته باشد. از سوی دیگر هلیما کرافت، استراتژیست اصلی کالا در RBC Capital Markets گفته است که این گروه ممکن است کاهش دو برابری(یک میلیون بشکه در روز) را انتخاب کند. کرافت گفت: من گمان می‌کنم که آنها ممکن است نخواهند برای یک حرکت جزئی تشکیل جلسه دهند.

اوپک پلاس در نشست قبلی در 5 سپتامبر بر آمادگی خود برای ثابت نگه داشتن بازار با کاهش نمادین ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید تاکید کرد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در همان روز وعده داد که اوپک در کنترل نوسان شدید قیمت‌ها «پیشگیرانه و فعال» عمل کند.

امکان غیبت روسیه در نشست اوپک پلاس

این خبر یک روز پس از آن منتشر شد که ایالات متحده الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و نماینده روسیه در اوپک پلاس را پس از الحاق چهار منطقه در اوکراین توسط مسکو، تحریم کرد. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش در پاسخ به این سوال که آیا سفر به وین برای یک مقام ارشد روس راحت خواهد بود، گفت: «این فرد(الکساندر نواک) در حال حاضر تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار ندارد.» اوپک از موقعیت دیپلماتیک در پایتخت اتریش برخوردار است، اما این موضوع در مورد روسیه صدق نمی‌کند زیرا این کشور عضو گروه گسترده و غیررسمی اوپک پلاس است نه اوپک.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) متشکل از 13 کشور در سال 2016 با 10 تولیدکننده بزرگ دیگر از جمله روسیه وارد مشارکت شدند که این گروه اوپک پلاس نامیده شد. عربستان سعودی با وجود فشارهای آمریکا و اروپا برای منزوی شدن روسیه، مایل است رابطه خود با مسکو را حفظ کند، زیرا این ارتباط را برای ثبات بازارهای نفت حیاتی می داند.

رکوردشکنی تولید نفت اوپک

در این میان رویترز بر اساس یک نظرسنجی خبر از رکوردشکنی تولید نفت اوپک داد. بر اساس این نظرسنجی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه گذشته میلادی 29.81 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که 210 هزار بشکه در روز نسبت به آگوست افزایش یافته و بالاترین میزان از آوریل 2020 است.

اوپک پلاس ماه‌ها بود که تولید خود را افزایش می‌داد تا کاهش تولید این گروه در سال 2020 را جبران کند. اما با تضعیف قیمت‌های نفت در بحبوحه نگرانی از رکود، رویکرد این گروه تغییر کرد و اوپک پلاس به توافق نمادین برای کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید دست یافت.

با این حال بر اساس این نظرسنجی اوپک در ماه گذشته تولید خود را همچنان افزایش داده و به این توافق پایبند نبوده است. هرچند که میزان تولید این گروه هنوز بسیار کمتر از آنچه است که روی آن توافق شده.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار