۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
بورس تهران همچنان جذاب است؟

برنامه شمارش معکوس یکشنبه با حضور حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط بازار سهام برای سرمایه‌گذاری پرداخت.

فردای اقتصاد: یکی از مهم‌ترین اصول فعالیت در بازار سهام حفظ سرمایه اولیه است اما در این روزها این امر چندان ساده نیست؛ در برنامه شمارش معکوس یکشنبه در این رابطه با حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو پرداخت. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط بورس گفت که در حال حاضر این بازار ارزان‌ترین بازار موجود در کشور است و می‌توان با افق بلندمدت و به دید گرفتن سود مجمع در آن سرمایه‌گذاری کرد. به عقیده وی صنعت پتروشیمی در این سطوح از جذابیت بالایی برخوردار است و می‌توان به آن برای سرمایه‌گذاری فکر کرد.

مقصد پول‌های خارج شده از بورس کجاست؟

در نخستین روز کاری بورس تهران در هفته دوم پاییز (شنبه ۹ مهرماه) که بازار سهام جامه سرخ بر تن کرد، خالص خروج سهامداران حقیقی ۵۹۲ میلیارد تومان برآورد شد که با توجه به ارزش معاملات ۲۴۱۵ میلیارد تومان، ۲۵ درصد از کل دادوستدها را شامل می‌شد و از این منظر رکورد سال جاری را جابه‌جا کرد. این روند در روز جاری نیز ادامه یافت و همزمان با افت ۰.۶۷ درصدی شاخص کل، حقیقی‌ها نیز خالص فروش ۴۵۵ میلیارد تومان را رقم زدند.

این روزها خروج پول حقیقی از بورس به یک موضوع تکراری تبدیل شده است، حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه درباره مقصد پول‌های خروجی از بازار سرمایه عنوان کرد: بازارهای مالی در شرایط ابهام و عدم اطمینان شاهد خروج سرمایه‌گذاران هستند. سرمایه گذاران در شرایط عدم تعادل پول‌های خود را از بازارهای مالی خارج کرده و به سمت دارایی‌های فیزیکی و کالایی حرکت می‌کنند که این موضوع فقط مختص ایران نیست، چراکه در شرایط عدم پایداری در اقتصاد نقدشوندگی این دست دارایی‌ها بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در کشور ما با ادامه‌دار شدن شرایط فعلی، همانگونه که در روزهای گذشته نیز شاهد آن بودیم حباب دلار و سکه افزایش خواهد یافت و طبق روال سنتی سرمایه‌گذاران ایرانی بازار مسکن نیز یکی از مقصدهای احتمالی پول‌های خارج شده از بورس خواهد بود که با توجه به مشکلات بخش عرضه مسکن، مشکلات این بازار تشدید خواهد شد.

واگرایی دلار و بورس تا کجا ادامه دارد؟

تا قبل از سال ۱۴۰۰، بازار ارز به عنوان بازاری هوشمند که سریع‌ترین و البته منطقی‌ترین واکنش‌ها را به خبرهای غیراقصادی نشان می‌داد، پذیرفته شده بود و در این میان بورسی‌ها که امید چندانی به کسب یک سود واقعی از کانال بازار سهام نداشتند، پیگیر نوسانات ارزی بوده تا شاهد از مسیر رشد تورمی قیمت‌ها بتوانند سودی به خانه ببرند. از این رو عموما بورس و دلار روندی مشابه و هم‌جهت یکدیگر طی می‌کردند. با این حال طی یک سال گذشته این معادله تا حدودی تغییر کرده بود و دماسنج این دو بازار مسیر را خلاف جهت یکدیگر پیموده‌اند. این شکاف در یک ماه گذشته افزایش یافته است.

حامد ستاک در پاسخ به این سوال که واگرایی دلار و بورس تا کجا ادامه دارد؟ گفت: به نظر می‌رسد این واگرایی منطق اقتصادی نداشته و با توجه به معیارهای ارزندگی و ارزش جایگزینی ریزش بیشتر بورس تهران معنادار نیست. این پدیده یک پدیده روانی ناشی از تحولات سال ۹۹ است که اقدامات مناسبی از سوی سیاست‌گذار برای تغییر روند نزولی بورس اتفاق نیفتاده است، اما در حال حاضر باتوجه به ریزش‌های سنگین اکثر نمادها ادامه ریزش بورس منطق اقتصادی ندارد و به نظر نمی‌رسد هیچکدام از بازارهای رقیب به اندازه بازار سرمایه ارزنده باشند و در حال حاضر این بازار مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است. ریشه این عدم اقبال سرمایه‌گذاران به بورس تهران را تنها در اعتماد از دست رفته به دلیل تحولات سال ۹۹ و همچنین ابهاماتی که در فضای سیاسی کشور و بازارهای جهانی وجود دارد می‌توان جست‌وجو کرد.

ارزیابی سرمایه‌گذاری در بورس تهران

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری در بورس تهران مناسب است یا نه؟ خاطر نشان کرد: این موضوع به ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و میزان سرمایه آن‌ها بستگی دارد، بازار سرمایه این روزها برای کسانی که به دنبال امرار معاش و بازدهی‌های کوتاه مدت هستند مناسب نیست.

در قیمت‌های فعلی به نظر می‌رسد بورس تهران مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌های بزرگ و در افق بلند مدت است چراکه با وجود احتمال ریزش‌های اندک در ادامه اما تناقض ارزندگی بازار سهام ادامه دار نخواهد بود.

ستاک در ادامه درباره‌ صنایع و نمادهای پیشران بورس تهران عنوان کرد: از جمله صنایعی که ما در جهان مزیت نسبی و رقابت‌پذیری قابل توجهی داریم، صنعت پتروشیمی است. این صنعت در سخت‌ترین شرایط تحریمی نیز مشتری دارد، البته در سال‌های اخیر قیمت‌گذاری دستوری دردسرهایی را برای این صنعت ایجاد کرده است و برخی از نمادهای پتروشیمی نیز شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند. نمادهای این صنعت برای سهامدارانی که به دنبال سود نقدی هستند نیز گزینه مناسبی جهت سرمایه‌گذاری خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار