۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۲ مهر ۱۴۰۱

معاملات روز دوشنبه بازار سهام هر چند مثبت آغاز شد اما در نهایت کار خود را با عقب‌نشینی نماگرها به پایان رساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز کار خود را هرچند کم‌رمق اما با روندی مثبت آغاز کرد اما در ادامه نتوانست تقاضای ایجاد شده در برخی صنایع را حفظ کند و در نهایت همچون روزهای گذشته با بازدهی منفی به کار خود پایان داد. شاخص کل بورس طی روز جاری با کاهش ۰.۲۵ درصدی مواجه شد و به زیر مرز ۱.۳۲ میلیون واحدی رسید و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با عملکردی مشابه ۰.۲۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات خرد سهام طی معاملات امروز عدد ۱۸۴۵ را به ثبت رساند که کمترین مقدار طی دو ماه گذشته بوده است و شاهد خروج ۳۴۹ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

همانطور که در پیش‌بینی روز قبل نیز اشاره شد، انتظار می‌رفت که بازار امروز با تقاضای بهتری نسبت به روزهای گذشته همراه باشد اما همچنان به دلیل ریسک‌ها و شرایط عدم‌اطمینانی که در سمت سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد، شروع یک روند صعودی محتمل به نظر نمی‌رسد. امروز اما اتفاقات مهمی در داخل و خارج بدنه بازار سرمایه رخ داد که هرکدام می‌تواند به نوعی بر روند معاملاتی بورس تهران تاثیرگذار باشد.

سقف‌شکنی دلار در فردوسی

قیمت دلار بازار آزاد امروز با شکست سقف قبلی خود، سقف جدیدی را به ثبت رساند و به بیش از ۳۳۵۰۰ تومان نیز افزایش یافت. رشد قیمت دلار از روز جمعه و پس از خبر اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران شروع شد و حتی خبر احتمال آزادسازی ۷میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران نیز به جز واکنشی کوتاه‌مدت، نتوانست تاثیر قابل توجهی بر روند قیمت این اسکناس آمریکایی بگذارد.

این موضوع از دو منظر برای بورس تهران قابل توجه است. مدتی است که واگرایی قابل توجهی در روند بازار سهام و دلار بازار آزاد دیده می‌شود. این روزها تغییر قیمت دلار نشانه‌ای از افزایش یا کاهش امید به احیای برجام و در نتیجه مسیر انتظارات تورمی است و از آنجا که بورس نیز بخشی از رونق پایدار خود را در گرو به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای می‌بیند، صعود دلار می‌تواند سیگنالی از ناامیدی‌های برجامی را مخابره کند و بازار سهام با روندی منفی مواجه شود. از سمتی اما بازار سهام همواره نگاه ویژه‌ای به جهت قیمت دلار در بازار آزاد به عنوان نماگر انتظارات تورمی نیز داشته است و در صورتی که افزایش قیمت آن ادامه‌دار و شدید باشد، می‌تواند پس از یک تاخیر باعث ایجاد تقاضا در بازار سرمایه شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فارغ از معاملات فردا، اگر دلار قیمت‌های بالاتری را تجربه کند، بورسی‌ها نیز به آن واکنش تورمی نشان دهند.

بازارهای جهانی در انتظار رکود؟

بازارهای جهانی امروز در شروع هفته میلادی جدید کار خود را از سر گرفتند و شاهد معاملاتی کم‌نوسان و البته متفاوت در کامودیتی‌ها مختلف هستیم. نفت طی روز جاری با توجه به جلسه پیش روی اوپک پلاس که صحبت از کاهش یک میلیون بشکه‌ای به صورت روزانه دارد، توانسته است بیش از ۳ درصد رشد کند و به مرز ۸۹ دلار بر هر بشکه برسد. در سمت مقابل اما فلزات اساسی به دلیل انتشار آمار ضعیف از وضعیت تولید ژاپن که چشم‌انداز کاهش تقاضا را دارد، اغلب با کاهش قیمت همراه بوده‌اند به طوری که مس حوالی ۷۴۴۰ دلار و روی ۲۹۵۰ دلار بر هر تن معامله می‌شوند.

با شروع ماه اکتبر باید در انتظار آمارهای جدیدی از متغیرهای کلان اقتصادی باشیم. طی هفته جاری شاخص PMI یا همان شاخص مدیران خرید برای حوزه یورو و اکثر کشورهای اروپایی منتشر خواهد شد که می‌تواند نماگر مناسبی از وضعیت تولید و تقاضا در صنایع و حوزه خدمات باشد. تاکنون صحبت از احتمال ورود به یک دوره رکودی بسیار بوده است و آمارها یکی در میان در حال انتشار این سیگنال به اقتصاد جهانی هستند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که با وجود کاهش قیمت کامودیتی‌ها، چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بزرگ همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

تکنیکال از شرایط سخت‌تری خبر می‌دهد؟

با کاهش ۰.۲۵ درصدی شاخص کل بورس، حمایت مهم ۱.۳۲ میلیون واحدی شکسته شد و عبور کندل‌ها به زیر خط روند حمایتی و داینامیک میان‌مدت نیز تایید شد. علاوه بر این موارد در اندیکاتورها نیز شاهد سخت‌تر شدن شرایط هستیم به طوری که اندیکاتور RSI به مرور در حال فاصله گرفتن از مرز ۳۰ واحد و نوسان در محدوده اشباع فروش است و اجزای ایچی‌موکو نیز یکی پس از دیگری گارد نزولی به خود می‌گیرند. این موضوع می‌تواند در معاملات فردا بر فشار فروش‌ها بیافزاید. با این تفاسیر حمایت بعدی شاخص کل بورس از منظر تکنیکال حوالی محدوده ۱.۳ میلیون واحد خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین براساس موارد ذکر شده به نظر می‌رسد که بورس فردا نیز در صورت عدم انتشار خبر مهمی در زمینه برجام، به روند چند روز اخیر خود ادامه دهد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۲ مهر ۱۴۰۱
نمای تکنیکال شاخص کل بورس تهران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار