۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
نفت ۱۰۰ دلاری مجددا در راه است؟

با تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت، روز جمعه قیمت نفت برنت از ۹۸ دلار در هر بشکه عبور کرد.

🔹شاخص کل بورس در آخرین روز کاری از دومین هفته مهرماه با کاهش ۰.۳۷ درصدی مواجه شد و شاخص هم‌وزن نیز، ۰.۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

🔹ارزش معاملات روز سه‌شنبه عدد ۱۷۲۵ میلیارد تومانی را به ثبت رساند تا سومین رکورد رکودی بورس ۱۴۰۱ رقم بخورد. نزدیک به ۱۸۲ میلیارد تومان خروج پول نیز از سمت کدهای حقیقی صورت گرفت تا میزان برآیند خروج پول در هفته دوم پاییز را به ۱۵۷۸ میلیارد تومان برساند.

🔹شاخص کل بازار سهام در هفته منتهی به ۱۲مهرماه با افت ۲.۴ درصدی و نماگر هموزن با کاهش ۳.۱ درصدی مواجه شد.

🔹سخنگوی وزارت صمت: بنا بر درخواست شرکت‌های متقاضی برای تکمیل مدارک مندرج در آیین‌نامه وارادت خودرو، یک ماه به آنها فرصت داده شد و اسامی شرکت‌های واجد شرایط واردات تا پایان مهر اعلام می‌شود.

🔹وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که وزیران کشور و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

🔹سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی: ایران با تمام کشورهای حاشیه‌ دریای خزر وارد تبادلات با پول‌های ملی می‌شود.

🔹نواک، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه: روسیه و ایران ممکن است تا پایان سال جاری میلادی بر سر سوآپ عرضه نفت و گاز به توافق برسند و انتظار داریم در مرحله اول، این توافق به سالانه حدود ۵ میلیون تن نفت و حداکثر ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز برسد.

🔹معاون اول رییس‌جمهور طی سخنانی در دومین مجمع اقتصادی خزر، خواستار تشکیل منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی خزر شد. وی همچنین، هفت پیشنهاد را برای توسعه مناسبات و ارتقاء سطح همکاری‌ها میان کشورهای حاشیه دریای خزر مطرح کرد.

🔹با تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت، روز جمعه قیمت نفت برنت از ۹۸ دلار در هر بشکه عبور کرد.

🔹آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن پس از تصمیم عربستان سعودی و اوپک پلاس برای کاهش عمده تولید نفت که منجر به روند افزایشی بهای انرژی شد، گزینه‌های گوناگون را درباره ادامه روابط با این کشور، بررسی می‌کند.

🔹بانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرد قیمت‌های نفت سریعتر از برآورد قبلی، دوباره به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهند کرد و قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در سه ماهه نخست سال آینده را از ۹۵ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه، بالا برد.

🔹تازه‌ترین گزارش مرکز ملی آمار انگلیس نشان می‌دهد که آمار ورشکستگی شرکت‌ها در این کشور به بالاترین حد در نزدیک به ۱۳ سال گذشته رسیده است.

🔹 اداره آمار کار ایالات متحده در آخرین گزارش خود که روز جمعه منتشر شد، نشان داد که کل استخدام‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در این کشور در ماه سپتامبر ۲۶۳هزار افزایش یافته است. نرخ بیکاری نیز نسبت به ماه اوت ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۳.۵ درصد در جولای بازگشت.

🔹بانک مرکزی اروپا روز جمعه اعلام کرد که میانگین انتظار برای تورم برای ۱۲ ماه آینده و میانگین انتظار برای تورم سه سال آینده بدون تغییر به ترتیب در ۵ درصد و ۳ درصد باقی مانده است.

🔹ایلان ماسک در نامه‌ای به توییتر پیشنهاد خرید هر سهم به قیمت ۵۴.۲۰ دلار را ارایه کرده که همین باعث رشد ۲۲ درصدی قیمت هر سهم توییتر در بازار سهام نیویورک شد. توییتر هم اعلام کرده که نامه ایلان ماسک را دریافت کرده و به دنبال پیش‌بردن این معامله با قیمت توافق شده است.

🔹جوزپ بورل: توافقات اخیر میان ایران و آژانس امیدوارکننده و گام مهمی در مسیر توافق وین است.

🔹«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به شبکه الجزیره گفت که انتظار دارد مذاکرات از اواسط ماه نوامبر (اواخر ماه آبان) از سر گرفته شود.

🔹نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: از آغاز گفت‌وگوی غیرمستقیم حوالی مارس ۲۰۲۱ گفته‌ایم نمی‌توانیم کاری را که رئیس‌جمهور بعدی انجام می‌دهد، کنترل کنیم. توافق این بود. پس اگر این چیزی است که ایران روی آن اصرار دارد، گفت ‌وگو فایده ندارد.

🔹«الدار مامدوف» مشاور سیاسی سوسیال دموکرات‌ها در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، از مخالف قاطع نمایندگان پارلمان اروپا با «تعلیق» مذاکرات برجامی اتحادیه اروپا با ایران خبر داد.

🔹کمیته نوبل نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم گرفته جایزه موسوم به «جایزه صلح نوبل» را به «آلس بیالیتسکی»، روزنامه‌نگار اهل بلاروس، سازمان روسی «مموریال» و «مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین» اعطا کند.

🔹جاستین تورودو، نخست‌وزیر کانادا روز جمعه تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرد. او همچنین گفته ۱۰ هزار نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ورود به کانادا منع خواهند شد.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار