۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
نفت به آستانه ۱۰۰ دلار رسید

قیمت نفت برنت طی دو هفته اخیر به دنبال نگرانی از کاهش عرضه اوپک پلاس حدود ۲۰ درصد رشد کرده و حالا در محدوده ۱۰۰ دلار بر بشکه قرار گرفته است.

فردای اقتصاد: با تصمیم اوپک پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای عرضه قیمت نفت در روز جمعه، قیمت‌ها حدود ۴ درصد جهش کرد و به بالاترین حد در پنج هفته گذشته رسید. این پنجمین روز متوالی بود که قیمت نفت افزایش می‌یافت. بر این اساس در آخر معاملات روز جمعه قیمت برنت به حدود ۹۸ دلار بر بشکه رسید و فاصله خود با اعداد سه رقمی را به یک گام رساند. نفت‌خام آمریکا هم در محدوده ۹۳ دلار قرار دارد. این بالاترین قیمت پایانی برنت از ۳۰ آگوست و بالاترین قیمت پایانیWTI  از ۲۹ آگوست یعنی حدود ۵ هفته اخیر است. قیمت نفت حالا نسبت به قبل از جدی شدن زمزمه‌های کاهش تولید اوپک پلاس یعنی حدود ۲ هفته پیش نزدیک به ۲۰ درصد بیشتر است.

علاوه بر این، هر دو نفت شاخص دومین افزایش هفتگی متوالی خود را به ثبت رساندند و بیشترین درصد رشد هفتگی از مارس را تجربه کردند. رشد هفتگی برای برنت حدود ۱۱ درصد و برای نفت‌خام آمریکا حدود ۱۷ درصد بالاتر بود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، این هفته توافق کردند که هدف تولید خود را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. استفان برنوک از موسسه PVM گفت: «از جمله پیامدهای کلیدی کاهش اخیر اوپک پلاس، بازگشت احتمالی نفت ۱۰۰ دلاری است.»

بانک UBS نیز پیش‌بینی کرد که برنت «در سه ماهه آینده به بالای ۱۰۰ دلار خواهد رفت.»

کاهش اوپک پلاس پیش از تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد و عرضه را در بازاری که از قبل محدود بود را تحت فشار قرار داد.

روز پنجشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از برنامه‌های اوپک پلاس برای کاهش عرضه ابراز ناامیدی کرد. او و مقامات آمریکایی گفتند که واشنگتن به دنبال همه گزینه‌های ممکن برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها است. با این حال، بر اساس اعلام شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز (BKR.O)، تعداد دکل‌های نفتی ایالات متحده که شاخص اولیه رشد تولید آینده است، در این هفته با دو مورد کاهش به ۶۰۲ عدد رسید، دلیل افت تعداد دکل‌های نفتی این است که تورم بالا تولیدکنندگان را مجبور کرده پول بیشتری را برای تامین امنیت کارگران و تجهیزات خرج کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار