۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۸ مهر ۱۴۰۱

بورس امروز نتوانست مسیر صعودی روز گذشته خود را حفظ کند و نماگرهای اصلی بازار از همان ابتدا روندی نزولی به خود گرفتند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است. 
بورس امروز نتوانست مسیر صعودی روز گذشته خود را حفظ کند و نماگرهای اصلی بازار از همان ابتدا روندی نزولی به خود گرفتند و بیش از رشد دیروز کاهش یافتند. شاخص کل بورس در انتهای معاملات امروز ۰.۸۸ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و شاخص هم‌وزن نیز که روز سخت‌تری را تجربه می‌کرد با کاهش ۱.۴۷ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات امروز نیز با اندک افزایشی همچنان در محدوده رکودی خود ماند و عدد ۲۳۰۷ میلیارد تومان را به ثبت رساند. خروج پول اما به میزان زیادی شدت یافت و شاهد خروج ۶۳۱ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی بودیم که ۲۷ درصد از کل ارزش معاملات خرد سهام بود. در پایان بازار امروز ۵۲۸ نماد معادل ۸۴ درصد از کل بازار در محدوده منفی بودند.

در پیش‌بینی بازار امروز نیز اشاره شده بود که به دلایلی بورس امروز می‌تواند با عرضه‌های بیشتری نسبت به روز گذشته همراه شود اما شاید این حجوم رنگ سرخ کمی دور از ذهن بود. در کنار تمامی ابهامات موجود، بی‌تفاوتی اهالی بازار سرمایه به جلسه حمایتی روز قبل شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که باید به آن توجه کرد و شاید دیگر زمان برگزاری جلساتی که خروجی آن تنها چند جمله دلگرم کننده باشد تمام شده است و بورسی‌ها به یک اقدام عملی و جدی نیاز دارند. حال با این وجود با بررسی پارامترهای تاثیرگذار تلاش خواهیم کرد که به پیش‌بینی بورس فردا بپردازیم.

زخم‌های داخلی بورس تهران

روز گذشته جلسه‌ای مابین رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، هلدینگ‌های بزرگ کشور و برخی از فعالان بازار سرمایه برگزار و صحبت‌ها و انتقادهای قابل توجهی از سمت فعالان مطرح شد. بیشترین موضوع مورد انتقاد مبحث معاملات الگوریتمی و همچنین بازارگردانی بود و کارشناسان تاکید زیادی بر تغییر روند آن‌ها داشتند و در نهایت قول‌هایی نیز در این زمینه از سمت سازمان داده شد.

فارغ از اینکه انتقادات وارد شده تا حد خوبی مورد قبول اکثریت اهالی بورس تهران است، به نظر می‌رسد که بازار سهام این روزها نیاز به یک اقدام جدی دارد و تا زمانی که این موضوع به صورت عملی و نه فقط کلامی مشاهده نشود، شرایط به حالت عادی خود بازنمی‌گردد و هر برگشتی به سمت بالا همچون روز گذشته با عرضه‌های شدیدتر سرکوب می‌شود. در کنار این مشکلاتی که در بدنه بورس تهران رخنه کرده است، ابهاماتی همچون چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی کشور، بودجه سال آینده و نبود وضعیت مشخصی از متغیرهای آن، ناآرامی‌های اخیر سطح کشور و... نیز در این موضوع بسیار تاثیرگذار هستند.

چه چیزی در انتظار بازارهای جهانی است؟

بازارهای جهانی فردا در اولین روز کاری هفته جدید میلادی کار خود را با کوله‌باری از آمار و ارقام منتشر شده در هفته گذشته از سر می‌گیرند. شاید این روزها که مشکلات سیستماتیک و غیرسیستماتیک زیادی بورس تهران را دوره کرده‌اند، اهمیت بازارهای جهانی به اندازه گذشته نباشد اما نمی‌توان از تاثیر آن نیز چشم‌پوشی کرد.

آمار منتشر شده در هفته گذشته به خوبی نشان می‌دهد که فدرال رزرو باید تا مدت‌ها با تورم بالا دست و پنجه نرم کند. شرایط خوب بازار کار آمریکا و کاهش دوباره نرخ بیکاری به ۳.۵ درصد در کنار رشد ۰.۳ درصد ماهانه دستمزد ساعتی شاید بدترین خبری بود که بانک مرکزی ایالات متحده می‌توانست دریافت کند. این موضوع نشان می‌دهد نه تنها افزایش نرخ بهره تاکنون نتوانسته است به سرد شدن بازار کار منجر شود، بلکه رشد دستمزدها خود می‌تواند عاملی برای تشدید تورم در ماه‌های آتی باشد. انتشار شاخص مخارج مصرف شخصی (PCE) و ثبت عدد ۴.۹ درصدی برای ماه آگوست درحالی که کارشناسان انتظار عدد ۴.۶ درصدی را می‌کشیدند، نشان داد که فدرال رزرو تاکنون نتوانسته است به اندازه کافی به هدف خود مبنی بر کاهش مصرف و تقاضا نزدیک شود و باید خود را برای جدالی سخت‌تر در ماه‌های گذشته آماده کند.

از این رو پیش‌بینی‌ها بار دیگر از یک افزایش ۰.۷۵ درصدی برای نرخ بهره آمریکا در نشست بعدی فدرال رزرو خبر می‌دهند که نرخ بهره را در این کشور به ۴ درصد خواهد رساند و به جنگی تمام عیار تبدیل خواهد شد. از همین رو انتظار می‌رود که بازارهای جهانی سهام و کالایی در هفته پیش روی خود احتمال کاهش را بیشتر از رشد احساس کنند. البته برخی کامودیتی‌ها مانند نفت شرایط متفاوتی را دنبال می‌کنند و احتمال افزایش قیمت برای آن‌ها دیده می‌شود.

شاخص ۱.۳ میلیون واحدی از دست می‌رود؟

طی روزهای گذشته نیز بارها در ارتباط با وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس صحبت کردیم. همانطور که اشاره شده بود، محدوده ۱.۳۱ تا ۱.۲۹ میلیون واحد از حمایت قابل قبولی برخوردار است و روز گذشته نیز تا حدی توانست باعث واکنش کندل‌ها شود اما امروز بار دیگر شاخص کل بورس وارد این محدوده شد. احتمال شکست مرز ۱.۳ میلیون واحدی در روزهای آینده دور از ذهن نیست و محدوده‌ ۱.۲۹ میلیون واحد از اهمیت بسیار بالاتری برای بازار برخوردار است زیرا هم در گذشته یک کف مناسب را تشکیل داده و هم نسبت ۷۸ درصد فیبوناچی را همراه خود دارد. بنابراین انتظار می‌رود که این مرز مهم بتواند در روزهای آینده بورس را ملزم به تغییر جهت به سمت بالا کند.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین با توجه به نکات گفته شده می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا نیز همچون امروز روندی نزولی را به خود بگیرد و زمانی که شاخص کل بورس به محدوده ۱.۲۹ میلیون واحد نزدیک شد، به مرور شاهد افزایش دوباره تقاضا باشیم. اما اینکه این برگشت به سمت بالا می‌تواند ادامه‌دار باشد یا خیر، به بررسی معاملات روزهای آینده بستگی دارد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۸ مهر ۱۴۰۱
نمای تکنیکال شاخص کل بورس تهران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر تیموری IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    اینقدر در روند بورس دست بردن و تغییرات ایجاد کردن که باعث دلسردی سهامداران شد.دولت باید ریز امور مدیران بورسی را تحت نظارت دقیق داشته باشد نه اینکه با فشار یک روز بازار را سبز و ده روز دیگر قرمز باشد.
  • محند IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    اگه جای رییس جمهوربودم بورسو تعطیل میگردم بخشی از مشکلات کشور زیر سرهمین بورس لعنتییه که ملتو بیجاره کرد...

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار