۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
ادعای عجیب مدیرعامل ایران خودرو درباره استاندارد خودروهای ایرانی

مدیرعامل ایران خودرو به تازگی و در اظهاراتی عجیب بیان کرد که برخی استانداردهای ایران در خودروهای خارجی، آپشن محسوب می‌شوند.

دیجیاتو: باوجود اجرایی نشدن تمامی موارد استانداردهای ۸۵ گانه در صنعت خودروسازی که چند سال پیش مصوب شده بود، مدیرعامل ایران خودرو اخیرا در اظهاراتی گفته است: «در خودروهای روز دنیا بسیاری از استانداردهایی که ما درکشور داریم، وجود ندارد! استانداردهایی که در کشور ما اجرا می‌شود، در کل دنیا جزء استانداردهای سخت‌گیرانه است. در واقع، برخی از استانداردهای ایران در خودروهای خارجی آپشن محسوب می‌شود.»

این موارد در حالی بیان می شود که طی سال‌های اخیر، سطح استاندارد ایمنی در جهان به شدت ارتقا یافته است و در کشورهای غربی، خودروهای فاقد سامانه پیشرفته «ترمز گیری خودکار»، موفق به کسب نمره کامل در استاندارد تست تصادف نمی شوند.

همچنین سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) نیز سال‌هاست در خودروها به شکل پیش فرض نصب می شود، این درحالیست که به جز تارا (به عنوان محصول پرچمدار ایران خودرو)، هیچ کدام از خودروهای تولیدی غیر چینی این شرکت، مجهز به ESP نیستند و تاکنون این بند از قانون استاندارد ۸۵ گانه در کشورمان اجرایی نشده است.

چندی پیش یکی از مدیران مهندسی محصول ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار دیجیاتو، از گران قیمت بودن ماژول ESP برای نصب در خودروهای داخلی در شرایط تحریم سخن گفت و تاکید کرد که از دی ماه قرار است با توجه به سخت گیری های سازمان استاندارد، این قطعه سرانجام بر روی دنا نصب شود، این درحالیست که تست های مهندسی دنا مجهز به ESP در سال ۹۷ انجام شده بوده و از آن زمان تاکنون، این قطعه مهم ایمنی حتی به صورت آپشن نیز در محصولات ایران خودرو (به جز تارا) ارائه نشده است.

با این اوصاف مشخص نیست که منظور مدیرعامل ایران خودرو از عدم وجود بسیاری از استانداردهای ایران در خودروهای خارجی دقیقا به چه موردی اشاره دارد ولی آنطور که از شواهد و قرائن امر بر می آید، خودروهای تولیدی کشورمان در بسیاری موارد قادر به پشت سرگذاشتن استانداردهای ایمنی کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای آمریکای لاتین و هند نیز نیستند.

از این رو احتمالا اشاره مدیرعامل ایران خودرو به وجود برخی ویژگی های بازار پسند، نظیر بدنه دو رنگ ۲۰۶ یا سقف شیشه ای پانورامای رانا و ۲۰۶ باشد که اساسا در راستای افزایش قیمت در خودروهای ایرانی نصب شده اند و به نوعی قطعه ای آپشنال (در مقایسه با نسخه اولیه با سقف معمولی) محسوب می شوند و طبیعتا نمی توان از چنین مواردی به عنوان استاندارد خودروهای ایرانی یاد کرد. به خصوص که در زمینه ایمنی، کیفیت، مصرف سوخت، قوای محرکه و بسیاری موارد دیگر، عمده تولیدات خودروسازان دولتی کشور چند دهه نسبت به رقبای مشابه در کشورهای همسایه قدیمی تر هستند و با توجه به تحریم های سنگین صنعت خودروسازی و قیمت تمام شده خودروها نیز، امکان به روز رسانی یا جایگزینی بسیاری از پلت فرم های باستانی موجود در کشور عملا وجود ندارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    اصلا یک چرخ سمند و پژو تولید ایرانی می ارزه به پورشه کاین و بنز و بی ام و و هیوندا و کیا و یک چرخ پراید می ارزه به سمند و پژو خجالت نکش مدیر عامل هم تریبون دستته و هم پول یامفت و هم رگهایی که بجای خون درش پولهای حرام جاری است
  • Edi IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    معلوم نیست در مورد مردم چی فکر میکنن هر چی دلشون میخواد میگن
  • مهدی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    تنها موردی که اپشن نه ارزوی مصرف کننده های خودروی داخلیه فهم وشعور مدیران خودروسازیه که محاله انجام بشه
  • تورج IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    درست میفرمایند مثل گرمکن شیشه ی عقب دسترسی به صندوق از داخل چراغ روی اینه بغل از قدیم گفتن تو جنگل بی شیر قورباغه هفت تیرکشه!!!
  • علی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    دروغگوئی دربین مسئولان ما کاملا نهادینه شده درضمن عدم سواد واطلاع از جهان امروز یکی دیگر از دلایل این حرفهای بی سروته مسئولان است
  • حسن IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    جنس ورق بدنه ای که مصرف میکنند نسبت به خودروهای دهه 80 مثل حلبی میمونه با اینکه خودرو سمند مدل 85 دارم از خودرو دنا صفر کیلومتری که خریدم محکمتره با اینکه اون خودرو الان رده خارج محسوب میشه. از دنا قابل اطمینانتره

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها