۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
پیش‌ بینی بورس فردا ۲۳ مهر ۱۴۰۱

شاخص کل بازار سهام معاملات هفتگی خود را مثبت به پایان رساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران در روز چهارشنبه توانست به روند صعودی روزهای اخیر خود ادامه دهد اما قدرت این روند در طول معاملات به مرور کاهش یافت و برخی از نمادها از سقف روزانه خود عقب‌نشینی کردند. شاخص کل بورس در نهایت با یک افزایش ۰.۴۷ درصد به کار خود پایان دهد و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی ضعیف‌تر، ۰.۳۷ درصد بر ارتفاع خود افزود. ارزش معاملات همچنان در محدوده رکودی باقی ماند و عدد ۲۱۱۱ میلیارد تومانی را به ثبت رساند و شاخص خروج ۲۱۱ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

در هفته گذشته پس از برگزاری جلساتی در جهت حمایت از بازار سرمایه و همچنین خبرهایی که در خصوص برخی صنایع منتشر شد، ریزش‌های مداوم بازار متوقف شد و شاهد شروع موج صعودی جدیدی بودیم و حال سوال این است که آیا این روند می‌تواند پایدار باشد و خبرهایی که طی روزهای اخیر منتشر شده است چه روندی را برای بورس تهران در معاملات فردا رقم خواهد زد؟

صعود بنیادی یا حمایتی؟

از زمان برگزاری جلسات حمایتی در سطح کارشناسان، هلدینگ‌ها و مدیران اقتصادی، برخی رنگ سبز بازار را معلول این موضوع و موقت می‌دانند اما برخی از کارشناسان نیز اعتقاد دارند که این موضوع می‌تواند تداوم داشته باشد. برای مثال در گروه پتروشیمی با تکذیب خبر افزایش سقف قیمت گاز و همچنین انتشار برخی خبرهای تایید نشده در رابطه با کاهش این سقف از ۵۰۰۰ تومان به ۳۶۰۰ تومان در سال آینده، شاهد شروع موجی صعودی به خصوص در دو نماد زاگرس و شفن بودیم که تاثیر مثبت بیشتری از این موضوع می‌پذیرند. در سمت دیگر خبرهایی از احتمال صدور مجوز برای افزایش نرخ خودروسازان و همچنین ورود برخی خودروهای پرتیراژ در بورس کالا نیز خوش‌بینی به این صنعت را بیشتر کرده است و چشم‌انداز حذف قیمت‌گذاری دستوری قابل دسترس‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

طی دو سال گذشته جلسات متعددی در سطوح مختلف برای خروج بورس تهران از روند ریزشی و رکودی برگزار شد که اغلب آن‌ها تاثیراتی کوتاه‌مدت داشتند اما تفاوتی که در خبرهای اخیر وجود دارد، تاثیر مستقیم آن‌ها بر روند بنیادی و سودآوری شرکت‌ها است که می‌تواند در قیمت‌های کنونی، جذابیت و ارزندگی آن‌ها را بیش از قبل کند. در این میان خبرهای دیگری همچون تصویب کاهش ۸۰ درصدی مالیات معاملات در صورت تصویب سران قوا در شورای عالی بورس نیز احتمالا می‌تواند بر روند بازار سهام تاثیرگذار باشد.

تورم آمریکا مشکل‌ساز می‌شود؟

روز پنجشنبه نرخ تورم آمریکا برای ماه سپتامبر منتشر شد و درحالی که انتظارات برای شاخص قیمت ‌مصرف‌کننده در بازه سالانه و ماهانه به ترتیب حول عدد ۸.۱ درصد و ۰.۲ درصد بود، ثبت عدد ۸.۲ درصد و ۰.۴ درصد برای این شاخص، بازارها را در شوک فرو برد و به نوعی یک افزایش نرخ بهره ۰.۷۵ درصدی در نشست ماه نوامبر را تضمین کرد. نکته جالب توجه اما این بود که در لحظات ابتدایی شاهد کاهش قیمت در بازارهای سهامی و کالایی بودیم اما در ادامه روز روند تغییر کرد و رنگ سبز بر تابلوی بازارهای جهانی نمایان شد.

کارشناسان برای دلیل عمده برگشت قیمت‌ها پس از انتشار تورم سپتامبر به موضوع جالب توجهی اشاره می‌کنند. از آنجا که چندی پیش نرخ تورم آمریکا با ثبت عدد ۹.۱ درصدی سقف ۴۰ ساله را ثبت کرده بود، کاهش ماهانه این نرخ در سه ماه گذشته به نوعی نشان از موفقیت‌آمیز بودن اقدامات اخیر فدرال ررزو در مبارزه با تورم و عدم برگشت آن به نرخ‌های اوج خود دارد. البته همچنان تورم در سطوح بسیار بالایی قرار دارد و برای رسیدن به هدف ۲ درصدی مسیری طولانی در پیش است به طوری که برخی از کارشناسان نرخ بهره‌های بالای ۵ درصد را نیز در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند که این موضوع می‌تواند همچنان فشار بر بازارها را حفظ کند.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعالان بورس تهران و سهامداران سهام کامودیتی‌محور همچنان تا روشن‌تر نتیجه رقابت فدرال رزرو و تورم، همچنان در فاز احتیاط به معاملات خود بپردازند اما می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها در بازارهای جهانی تا حد خوبی شدت سیاست‌های انقباضی آینده را پیش‌خور کرده باشند.

احتیاط در نزدیکی مقاومت تکنیکالی

با نگاهی به نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس، مشخص است که کمی بالاتر از اعداد کنونی، محدوده‌ای مقاومتی در حوالی ۱.۳۳ تا ۱.۳۵ میلیون واحدی قرار دارد که با مقاومت داینامیک (خط مشکی) نیز هم‌تراز شده است و می‌تواند ادامه روند صعودی را با چالش مواجه کند. در بخش اندیکاتورها نیز تا حدودی این موضوع وجود دارد. اندیکاتور RSI به مرز ۳۰ رسیده است که خود می‌تواند نوعی مقاومت باشد و در اندیکاتور ایچی‌موکو نیز کندل‌ها در حال رسیدن به خط تنکنسن هستند که می‌تواند این موضوع را تشدید کند.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین با توجه به نکات گفته شده، می‌تواند انتظار داشت که بورس فردا نیز رنگی سبز اما بسیار محتاطانه به خود بگیرد و تا مشخص شدن وضعیت تکنیکالی این روند کم‌رمق ادامه داشته باشد و سپس شاهد تصمیم‌گیری بازار برای ادامه صعود و یا برگشت به روند نزولی باشیم.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۳ مهر ۱۴۰۱

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    دیگه چی میخوایید از جون ما
  • رسول برزگر IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    میخواهم عضو شوم
  • برنده بورس IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    دیگه باید حرکت کنه هر کسی دوست داشت سوار بشه
  • S d IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    بازار بورس همچنان در حال کاهش و هیچ برنامه ای برای رشد نداره قیمت ها به شدت کاهش یافته امید در به برگشت بازار نیست پول بورس کاهش یافته و هر روز خروج پول گزارش میشه تا جایی که خروج نداشته باشیم بعد تصمیم بگیریم راهی برای نجات هست یا نه.!

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار