۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
ایلان ماسک: استارلینک در اوکراین رایگان می‌ماند

ماسک که دو روز قبل از احتمال قطع سرویس رایگان اینترنت استارلینک در اوکراین خبر داده بود حالا دوباره گفته است که به تامین مالی پروژه اینترنت ماهواره‌ای در این کشور ادامه می‌دهد. 

فردای اقتصاد - ایلان ماسک که دو روز قبل از احتمال قطع سرویس رایگان اینترنت استارلینک در اوکراین خبر داده بود حالا دوباره گفته است که به تامین مالی پروژه اینترنت ماهواره‌ای در این کشور ادامه می‌دهد. 

به نظر می رسد هدف ایلان ماسک در تهدید به قطع استارلینک در اوکراین تامین نظر دولت آمریکا برای مشارکت در هزینه‌های آن بوده است چیزی که به گفته ایلان ماسک بالغ بر ۲۰ میلیون دلار در ماه است. 

ثروتمندترین مرد جهان در توییت جدیدی نوشته که استارلینک همچنان در حال از دست دادن پول در این پروژه است در حالی که سایر شرکتها میلیاردها دلار از مالیات شهروندان آمریکا دریافت می‌کنند. با این حال ماسک تصمیم به ادامه تامین مالی این پروژه برای ارایه اینترنت رایگان به ارتش اوکراین گرفته است. 

اشاره ماسک به شرکتهای خصوصی چون لاکهید مارتین و بوئینگ است که قراردادهای قابل توجهی با ارتش آمریکا دارند. او معتقد است که با توجه به استفاده ارتش اوکراین از اینترنت ماهواره‌ای در جنگ با روسیه، ارتش آمریکا هم باید در تامین مالی این پروژه مشارکت کند. 

به نظر می‌رسد تهدید به قطع سرویس استارلینک اوکراین بی نتیجه نبوده چون یک سخنگوی ارتش آمریکا تایید کرده که در مورد تامین مالی ارایه اینترنت ماهواره‌ای با ایلان ماسک وارد مذاکره شده است. 

یک مدیر ارشد استارلینک پیش از این گفته بود که قادر به ادامه ارسال ترمینال‌های استارلینک به اوکراین نیست و حاضر به ادامه تامین مالی برای اتصال ترمینال‌های موجود هم نیست. 

هم اکنون استارلینک بالغ بر ۳۰۰۰ ماهواره در مدار پایینی زمین برای اتصال به اینترنت در اختیار دارد که اتصال آنها برای ارتش اوکراین در جنگ نقش حیاتی دارد. 

مرتبط: ایلان ماسک: چند ترمینال استارلینک در ایران فعال شد

شرکت اسپیس ایکس ۲۵ هزار ترمینال برای استفاده در اوکراین به این کشور تحویل داده است. با این حال گفته می‌شود تنها تعداد کمی از این میزان ترمینال در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از آنها در بازار سیاه در دیگر کشورها فروخته می‌شود. 

یک مدیر خیریه ارتشی در اوکراین گفته است : من تا به حال هیچ ترمینالی که توسط ارتش اوکراین خریداری شده یا توسط اسپیس ایکس اهدا شده است را ندیده‌ام و تمام ترمینال‌هایی را که دیده‌ام توسط افراد داوطلب یا با پول شخصی خریداری شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

بسیاری از اوکراینی‌ها بعد از انتقاد ماسک مبنی بر ضرر کردن شرکتش بابت ارایه اینترنت استارلینک، تصویری از مبالغ پرداختی خود به این شرکت را برای حق اشتراک استارلینک منتشر کرده‌اند و گفته‌اند : پرسش این است آیا ماسک بابت استارلینک در اوکراین واقعا ضرر کرده است؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار