۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
پیش بینی بورس فردا ۲۷ مهر ۱۴۰۱

بورس امروز توانست از ریزش‌های اخیر خود برگشت بزند و روندی صعودی را شکل دهد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز برخلاف روزهای گذشته، در همان ابتدای معاملات روندی صعودی به خود بگیرد و رنگ سبزی بر تابلوی نقشه معاملات نقش بست. این روند مثبت که در صنایعی همچون غذایی، خودرویی و پالایشی آغاز شده بود، به مرور به دیگر گروه‌ها نیز سرایت کرد تا شاهد افزایش ارتفاع نماگرهای اصلی بازار باشیم. اگرچه این موج تقاضا در اواسط معاملات اندکی تحلیل رفت اما توقف ریزش‌ها اتفاق مثبتی بود که در شرایط کنونی بیش از هرچیزی لازم بود. شاخص کل بورس در انتهای معاملات امروز بازدهی ۰.۱۱ درصدی را به ثبت رساند و شاخص هم‌وزن نیز که حمایت گروه‌های کوچکتر را همراه خود احساس می‌کرد، توانست ۰.۴۶ درصد به ارتفاع خود اضافه کند.

در بخش ارزش معاملات و خروج پول اما همچنان شرایط مساعد دنبال نمی‌شود و این موضوع یکی از دلایلی است که صعودهای اخیر بورس را ناپایدار کرده است. ارزش معاملات طی بازار امروز عدد ۱۸۵۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند و در سمت دیگر با وجود صعود نماگرها، ۹۶ میلیارد تومان خروج سرمایه از سمت کدهای حقیقی اتفاق افتاد که البته نسبت به روزهای قبل کاهش قابل توجهی داشته است. اکنون اما پس از مدتی، به نظر می‌رسد شرایط از جنبه‌های مختلف برای صعود بورس مهیاتر از قبل باشد. در ادامه به بررسی این دلایل و پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

حمایت بنیادی بورس تهران

به آخر ماه مهر نزدیک شده‌ایم و از ابتدای هفته شاهد انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها هستیم که احتمالا تا انتهای هفته جاری تکمیل شود. تاکنون گزارش‌هایی که منتشر شده‌اند اغلب از شرایط مساعد بسیاری از شرکت‌ها و صنایع در فصل تابستان خبر می‌دهند و انتظار از گروه‌هایی چون سیمانی، غذایی، دارویی، کاشی و سرامیک و... در سمت صنایع کوچک بازار و گروه‌هایی همچون پالایشی‌ها، روانکارها، برخی از پتروشیمی‌ها و... در سمت صنایع بزرگ بالاست که طی معاملات امروز نیز شاهد تقاضای خوبی برای نمادهای این گروه‌ها بودیم.

این موضوع از دو منظر حائز اهمیت است. در وهله اول انتشار گزارش‌های تابستان با مشخص کردن وضعیت عملیاتی و بنیادی شرکت‌ها می‌تواند چشم‌انداز مناسبی از سودآوری و ارزندگی آن‌ها را به سهامداران مخابره کند. در سمت دیگر با توجه به جایگزینی سودآوری تابستان سال جاری به جای تابستان سال گذشته در نسبت قیمت به سود (p/e) بازار، این نسبت که درحال حاضر حوالی ۶ واحد نوسان می‌کند، تعدیل خواهد شد و ارزندگی بازار را از این منظر افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا نیز متاثر از این گزارش‌ها به کار خود ادامه دهد و شاهد تقاضای قابل قبولی برای صنایع و سهامی باشیم که سودآوری‌های خوبی را منتشر کرده‌اند.

حمایت تکنیکالی بورس تهران

علاوه بر وضعیت بنیادی و حمایتی که در آنجا بورس را همراهی می‌کند، وضعیت تکنیکالی شاخص بورس نیز در مکان قابل قبولی قرار دارد. همانطور که در گزارش روزهای گذشته نیز بارها اشاره شد و در تصویر نیز به طور واضحی مشخص است، شاخص کل بورس در محدوده ۱.۲۷ تا ۱.۳۱ میلیون واحد از بازه حمایتی بسیار خوبی برخوردار است که می‌تواند نقطه مناسبی برای توقف ریزش‌ها و برگشت به سمت بالا باشد. اندیکاتور rsi نیز امروز تلاش دوباره‌ای در جهت برگشت به بالای مرز ۳۰ داشت و اگر بتواند این اتفاق را در بازار فردا رقم بزند که همراه خواهد شد با شکست خط روند نزولی این اندیکاتور، می‌توان به یک روند صعودی حداقل در کوتاه مدت امیدوار بود.

با تمام این تفاسیر اما همچنان شرایط تکنیکالی بورس به طور کامل مهیا نیست و مقاومت‌های استاتیک و داینامیک زیادی را بر سر راه خود دارد که می‌تواند برای ادامه این روند چالش ایجاد کند و به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که برای مدتی بورس تهران در مدار صعودی اما آهسته‌ای قدم بردارد.

ثبات در بازارهای جهانی

این روزها بازارهای جهانی نیز روند با ثباتی دارند و از ریزش‌های سنگین گذشته خبری نیست. طی روزهای اخیر کامودیتی‌ها اغلب رنگی سبز اما ملایم داشتند که نشان می‌دهد تا حدودی جو منفی خبرها و آمار نگران‌کننده اخیر از سمت اقتصاد جهانی تخلیه شده است. از آنجا که فعلا طی روزهای آتی آمار مهمی منتشر نخواهد شد و شرایط کمی مشخص‌تر از قبل دنبال می‌شود، می‌توان انتظار داشت که از این جهت نیز آسیبی به بورس تهران و معاملات آن وارد نشود.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین با توجه به برآیند نکات عنوان شده، می‌توان انتظار داشت که بورس فردا نیز به روند صعودی ادامه دهد اما همچنان احتیاط، ارزش معاملات پایین و نوسانات کم، چاشنی معاملات بازار سهام خواهد بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار