۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
بیت کوین در انتظار جهش قیمتی

بسیاری از داده‌های آنچین نشان دهنده کف احتمالی قیمت بیت کوین هستند، اما شرایط اقتصاد کلان می‌تواند راه را برای کاهش بیشتر قیمت بیت کوین مهیا کند.

فردای اقتصاد: در طی سه ماه اخیر بیت کوین تقریبا در حال درجا زدن است و در حالت رنج قرار دارد. این حالت در یک ماه گذشته به نوسان بین ۱۸ الی ۲۰ هزار دلار محدودتر گشته است. معمولا زمانی که بیت کوین در چنین شرایطی قرار داشته، حرکت شدید به سمت بالا و یا پایین را ثبت کرده است.

برای بررسی میزان نوسانات بیت کوین شاخص‌هایی تعریف شده، که BVOL یکی از آنهاست. اعداد پایین این شاخص نشان دهنده نوسانات پایین است. به طور تاریخی هر گاه این شاخص اعداد کمتر از ۲۵ را نشان می‌دهد، یک حرکت شدید قیمتی به سمت بالا و یا پایین رخ داده است. از سال ۲۰۱۸ تا کنون این شاخص ۴ بار وارد این محدوده شده و اکنون در همین حوالی قرار دارد. به نظر می‌رسد آرامش کنونی در بازار کریپتوکارنسی آرامش قبل از طوفان بوده و بازار در حال آماده شدن برای یک جهش قیمتی است.

بیت کوین در انتظار جهش قیمتی
شاخص نوسانات قیمت بیت کوین

اما چیزی که در حال حاضر اهمیت دارد جهت حرکت بازار است. آیا این حرکت به سمت قیمت‌های پایین‌تر خواهد بود و یا بالاتر؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است چند عامل مهم را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از این عوامل شرایط اقتصاد کلان، ادامه روند افزایش نرخ بهره و احتمال وقوع رکود اقتصادی است. اقتصاد کلان در حال حاضر در شرایط مساعدی قرار ندارد. جنگ اوکراین و روسیه و مشکل انرژی در دنیا همچنان پابرجاست. از طرف دیگر تورم به سختی در حال کنترل است و با هدف ۲.۵ درصد فدرال رزرو همچنان فاصله زیادی دارد و این مورد احتمال تشدید سیاست‌های انقباضی را افزایش می‌دهد. در سال ۲۰۱۸ با افزایش نرخ بهره از ۰.۷۵ تا ۲.۵ درصد بیت کوین در روند نزولی قرار گرفت و زمانی که نرخ بهره در این سطح ثابت شد، بیت کوین توانست یک کف حمایتی قوی ثبت کند. تا زمانی که شرایط اقتصاد کلان به ثبات نرسیده و افزایش نرخ‌های بهره متوقف نشده است، نمی‌توان انتظار رشد در بازار پرریسکی مانند کریپتوکارنسی داشت. در چنین شرایطی به دلیل ریسک زیادی که به طور کلی در اقتصاد وجود دارد افراد تمایل بیشتری به بازارهای کم ریسک خواهند داشت.

از طرف دیگر بسیاری از داده‌های آنچین نیز هرچند نشان دهنده کف احتمالی قیمت بیت کوین هستند اما بر اساس سیکل‌های قبلی بیت کوین از لحاظ زمانی همچنان نیاز به اصلاح دارد.

یکی از معیارهای آنچین که در حال حاضر می‌توان از آن استفاده کرد شاخص SOPR کوتاه مدت است که شاهد وقوع واگرایی در این شاخص و قیمت بیت کوین هستیم. این شاخص اکنون نزدیک به عدد یک است که نشان دهنده نقطه سربه‌سری هولدرهای کوتاه مدت است. در چند مدت اخیر هرگاه این شاخص به این نقطه رسیده، هولدرهای کوتاه مدت اقدام به فروش دارایی خود کرده و سبب ایجاد فشار فروش و افزایش عرضه‌ها گردیده‌اند. این موضوع به افت مجدد قیمت منجر می‌شود. با توجه به اینکه در حال حاضر تقاضا در بازار در سطح بسیار پایینی قرار دارد احتمال اینکه این شاخص دوباره از شکست این سطح مغلوب شود، زیاد است. اما اگر بتواند بر این محدوده غالب شده و در بالای آن تثبیت شود، نشانه خوبی برای بازار تلقی می‌شود.

بیت کوین در انتظار جهش قیمتی
شاخص SOPR کوتاه مدت

در حال حاضر سطح ۲۰ الی ۲۱ هزار دلار مقاومت مهمی برای بیت کوین محسوب می‌شود و تا شکست این محدوده رخ ندهد، بیت کوین همچنان به فاز رنج خود ادامه می‌دهد.

درجه سختی سیکل سال ۲۰۱۸ با آنچه در حال وقوع است بیشتر بوده  به نظر می‌رسد فشار بسیار بالاتری بر سرمایه‌گذاران وارد شده است. بیت کوین برای گذار از رکود باید یک مرحله تسلیم را بگذراند که در آن اغلب سرمایه‌گذاران دارایی خود را فروخته و از بازار خارج می‌شوند و لذا فشار فروشی که از جانب آنها وجود دارد از بین خواهد رفت. در پایان سیکل‌های رکودی گذشته، در حدود ۶۰ درصد بیت کوین‌ها در ضرر قرار گرفته‌اند. در حال حاضر این شاخص با این عدد فاصله دارد و به نظر می‌رسد اگر قرار است دوباره سیکل‌های قبلی مجددا تکرار شود، بیت کوین احتمالا باید فشار بیشتری را متحمل گردد.

به توجه به مجموع عوامل، رشد پایدار و شدید قیمت بیت کوین در کوتاه مدت دور از ذهن است.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

در تایم فریم هفتگی بیت کوین همچنان زیر میانگین متحرک ۲۰۰ هفتگی قرار دارد و یک سطح مقاومتی در ۲۳ هزار دلار ایجاد کرده است. همچنین در مقیاس بلند مدت بیت کوین در یک کانال نزولی قرار دارد که اگر به همین روند ادامه دهد مهمترین مقاومت پیش روی آن سطح ۲۱ هزار دلار خواهد بود. از طرف دیگر هرچند اندیکاتور RSI در منطقه اشباع فروش قرار دارد، اما مقاومت خط روند نزولی را در پیش رو دارد.

در تایم فریم روزانه نیز بیت کوین در روند رنج همراه با کندل‌های ضعیف قرار دارد که نشان دهنده بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان و تقریبا قدرت نسبی نزدیک به هم آنان است. در صورتی که بیت کوین بتواند در بالای ۲۰ هزار دلار قرار گیرد به دلیل وجود ابر کمو ایچیموکو، احتمال نوسان کردن آن افزایش می‌یابد. به طور کلی نشانه‌ای از تغییر روند قوی دیده نمی‌شود و برای شکست خط روند نزولی کوتاه مدت بیت کوین نیاز دارد که در بالای ۲۰ هزار دلار تثبیت شود.

بیت کوین در انتظار جهش قیمتی
تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار