۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
قاچاق بنزین در کدام مرز ایران سودآورتر است؟

نگاهی به قیمت بنزین میان همسایگانمان نشان می‌دهد به طور متوسط هر لیتر بنزین در هفته گذشته بیش از ۸۰ سنت (حدود ۲۵ هزار تومان) بوده است.

قیمت بنزین در ایران کمتر از ۱۰ سنت (۳ هزار تومان) است که همین مساله منجر به افزایش انگیزه قاچاق سوخت و بنزین در کشور می‌شود و تفاوت این نرخ‌ها به عنوان یارانه سوخت موسوم به «یارانه سیاه» شناخته می‌شود.

پاکستان در مرزهای مختلف، بالاترین قیمت بنزین را معادل ۱.۸۴ سنت (حدود ۵۵ هزار تومان) در هر لیتر دارد. پس از آن ارمنستان، ترکیه، افغانستان و امارات هستند. ارزان‌ترین قیمت بنزین را در منطقه پس از ایران کشور عربستان سعودی دارد با نرخ هر لیتر حدود ۱۷ سنت (حدود ۵ هزار تومان). حتی قیمت ۵۶ سنتی (حدود ۱۸ هزار تومان) هر لیتر بنزین در همسایه غربی‌مان، عراق نیز انگیزه خوبی برای قاچاق بنزین دارد. 

قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران
قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه

تغییرات ۵۸ ساله قیمت بنزین

سال ۱۳۴۳ قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا ۸ سنت بوده و در ایران ۵ ریال. نرخ دلار نیز در آن سال ۷۶ ریال بوده است. در مهر ۱۴۰۱ قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا به ۱.۰۵ دلار رسیده (۱۳ برابر)، نرخ دلار بیش از ۳۲۰ هزار ریال (۴۲۲۰ برابر) و قیمت رسمی بنزین به ۳۰ هزار ریال (۶ هزار برابر) شده است. یعنی معادل ریالی قیمت بنزین در آمریکا قریب به ۵۶ هزار برابر شده، حال آنکه قیمت ریالی آن در کشورمان فقط ۶ هزار برابر شده است. مساله‌ای که نشان می‌دهد یارانه بنزین تا کجا پرداخت می‌شده است.

جدول زیر نشان می‌دهد طی یک محاسبه ساده سالانه قریب به ۳۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه سیاه داده می‌شود که سرانه آن به سالی ۳۸ میلیون تومان می‌رسد. رقمی که اکنون بخشی از آن به صورت نامتوازن میان مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود و بخشی به قاچاق‌چیان سوخت می‌رسد. بررسی‌های متعدد تایید می‌کند عمده این یارانه به جیب پرمصرف‌ها در دهک‌های ثروتمند جامعه می‌رود و کمترین نصیب را افراد ضعیف جامعه دارند. 

در همین رابطه بخوانید: تاریخچه اعتراضات افزایش قیمت بنزین در ایران

قاچاق بنزین در کدام مرز ایران سودآورتر است؟
یارانه پنهان در اقتصاد ایران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار