۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
این خودروی جذاب را با تخفیف بخرید

لاماری ایما فردا در بورس کالا ۳۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار به فروش گذاشته می‌شود. این خودرو را در چه قیمتی بخریم؟

فردای اقتصاد: بورس کالا فردا، یکشنبه اول آبان میزبان عرضه ۲۰۰ دستگاه خودروی «لاماری ایما» خواهد بود. بر این اساس، ۱۰۰ دستگاه خودروی لاماری مشکی رنگ و ۱۰۰ دستگاه خودروی لاماری سفید رنگ که ۱۰ دی تحویل خریداران می شود، با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان در بورس کالا عرضه می‌شود.

هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و برای یک دستگاه خودرو است و صدور سند و شماره گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود.

مهلت سفارش تا ساعت ۱۷ امروز (شنبه) و میزان پیش خرید این خودرو ۲۵ درصد است. اشخاصی که در عرضه‌های قبلی بورس کالا موفق به خرید خودروی سواری شده‌اند، نمی‌توانند در این عرضه شرکت کنند.

سود خرید لاماری ایما از بورس چقدر است؟

قیمت لاماری ایما در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. کارخانه هم در آخرین مرحله فروش خود، این خودرو را به قیمت یک میلیارد و ۹۴ میلیون تومان و با موعد تحویل ۳ ماهه فروخت.

البته این موضوع که قیمت پایه لاماری ایما در بورس ۹۸۱ میلیون تومان یعنی ۳۰ درصد ارزان‌تر از بازار تعیین شده است، به دو دلیل لزوما به معنای آن نیست که خریداران در بورس می‌توانند این خودرو را به این قیمت بخرند. در صورتی که میزان تقاضا برای این خودرو بیش از تعداد عرضه باشد، احتمالا برای این خودرو رقابت شکل گیرد و قیمت معاملات از قیمت پایه بیشتر شود. ثانیا، باید هزینه‌های جانبی خرید خودرو را نیز در نظر گرفت. بزرگترین بخش این هزینه مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی است که بر مبنای قیمت نهایی معامله مشخص می‌شود. سایر هزینه‌ها اما کوچکتر و ثابت هستند. این هزینه‌های دیگر جمعاً به مبلغ ۲۴۷ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۲۶۵ ریال برای بیمه شخص ثالث، پلاک، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و عوارض شهرداری است.

بر این اساس، در جدول زیر اینکه خرید لاماری تا چه قیمتی منطقی است را محاسبه کرده‌ایم.

این خودروی جذاب را با تخفیف بخرید
قیمت منطقی خرید لاماری ایما از بورس

همانطور که مشاهده می‌شود ثبت سفارش برای این خودرو در بورس کالا حداکثر تا قیمت یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان منطقی است. البته در این صورت هزینه کل خرید، برابر با قیمت صفر خودرو در بازار می‌شود. با این تفاوت که خودروی عرضه شده در بورس تحویل ۴۰ روزه دارد و خودرویی که از بازار خریده می‌شود را می‌توان فورا تحویل گرفت. با این حال سفارش گذاشتن در مبالغ کمتر از یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان می‌تواند منطقی باشد.

باید در نظر داشت که با توجه به ۴۰ روزه بودن تحویل خودروها، هزینه خواب پول چندان چشمگیر نیست.

لاماری ایما را رقیب دیگنیتی گروه بهمن می‌دانند که قبلا در بورس کالا برای آن رقابت چشم‌گیری شکل گرفته بود. بر این اساس، این احتمال می‌رود که لاماری ایما هم مثل دیگنیتی با رقابت همراه شود. اما با توجه به اینکه خودروی نوپا هنوز چندان شناخته‌شده نیست و آزمایش خود را در بازار ایران پس نداده است، این احتمال هم وجود دارد که رقابت چشمگیری مشابه دیگنیتی برای خرید لاماری ایما در بورس شکل نگیرد.

ضمنا انتظار می‌رود با عرضه خودرو در بورس و کوتاه شدن دست دلالان از بازار خودرو، قیمت این خودروها در بازار آزاد هم کم‌کم به قیمت کشف شده در بورس نزدیک شود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات فنی لاماری ایما و شرکت سازنده آن، آرین پارس موتور و همچنین ارزش خرید آن، گزارش خرید خودرو لاماری در بورس تا چه قیمتی می‌ارزد؟ را مطالعه کنید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار