۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
موتور رشد قیمت خودرو روشن شد؟

بازار خودرو در ماه گذشته یکی از جدی‌ترین افزایش قیمت‌های سال جاری را تجربه کرد. قیمت برخی خودروها تا ۵ درصد رشد داشت.

فردای اقتصاد: قیمت خودرو در ماه مهر همزمان با دور شدن از توافق برجام، رشد نرخ ارز تا حوالی ۳۳ هزار تومان و عدم تحقق واردات خودرو تا این مقطع از سال، به مدار صعودی برگشت.

بازار خودرو در ماه گذشته یکی از جدی‌ترین افزایش‌های خود طی سال جاری را تجربه کرد. شاخص کل قیمت خودروی بورسان در مهر حاکی از افزایش ۲.۱ درصدی قیمت خودرو بود. این در حالی است که شاخص مذکور در ماه قبل (شهریور) تنها ۰.۴ درصد افزایش یافته بود.

افزیش ۲.۱ درصدی قیمت خودرو میانگینی از رشد ۲.۷ درصدی گروهی از خودروهای داخلی پرطرفدار و همچنین افزایش ۱.۵ درصدی خودروهای چینی پرمعامله‌تر بازار ایران است. در جدول زیر خودروهای با بیشترین افزایش و کاهش قیمت در مهر را مشاهده می‌کنید.

راناپلاس، کوییک و ۲۰۷ که هر سه به نوعی در رنج قیمتی خود از خودروهایی پرطرفدار و همچنین پرمعامله‌تر هستند، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. در سوی دیگر، شاهین از جمله خودروهای با افت قیمت بود که به نظر می‌رسد ناشی از افزایش عرضه و خروج این خودرو از فرآیند لاتاری خودرو بود.

موتور رشد قیمت خودرو روشن شد؟
خودروهای با بیشترین تغییر قیمت در ماه گذشته

همچنین سه اتفاق مهم بازار خودرو در ماه گذشته عبارت بودند از:

۱- حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو: وزارت صمت اعلام کرد اکنون اکثریت خودروها با توجه به افزایش تولید از شمول قرعه‌کشی خارج شده‌اند و تنها ایران‌خودرو باقی مانده است که تعدادی از محصولات خود را با فروش بصورت قرعه‌کشی عرضه می‌کند. بر این اساس دیگر سامانه یکپارچه موضوعیت خود را از دست داده‌ است. به این ترتیب، با توجه به اینکه ایران‌خودرو تنها عرضه‌کننده تعدادی از محصولات خود در قالب قرعه‌کشی است، از مهر ماه توسط خود ایران‌خودرو انجام خواهد شد.

۲- ازسرگیری فروش اقساطی خودرو پس از سال‌ها: فروش اقساطی خودروی شاهین را می‌توان خبری مثبت برای بازار خودرو دانست. چراکه می‌تواند ناشی از بهبود تولید این خودرو و بیشتر بودن عرضه نسبت به تقاضا باشد. شاهین از اولین خودروهایی بود که از روند قرعه‌کشی خودرو خارج شد و به عنوان اولین خودروی سواری داخلی هم در بورس کالا عرضه شد. حالا این خودرو که قیمت بازار و کارخانه آن تقریبا به هم رسیده‌اند، قرار است با تسهیلات یک و دو ساله و نرخ تسهیلات سالانه ۲۱ درصد به دست خریداران برسد. شاهین از جمله خودروهایی بود که در ماه گذشته هم با افت قیمت مواجه شد.

۳- مزایده بیش از هزار خودروی دپویی: ۱۰۶۲ خودرویی که از سال ۹۶ در گمرک انبار شده بودند، در مهر ماه در دو مرحله به مزایده عمومی گذاشته شدند. در نخستین دور این مزایده که حدود ۱۰۴۰ خودروی خارجی عرضه شد، برخی خودروها حتی تا نصف قیمت بازار خریداری شدند. هر چند برخی این مزایده را عادلانه نمی‌دانند و از این جهت نسبت به شرکت در آن مبادرت ورزیدند. در این خصوص گزارش فردای اقتصاد را ببینید: درآمد ۳ هزار میلیاردی دولت از خودروهای مزایده‌ای

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AANA IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    با سلام خدایی این خوردو ها به چه دردی میخورن که روز به روز بر قیمت اینها افزایش می یابد البته دلال و واسطه هست که دارن قیمت ها را برنامه ریزی میکنن اخه حیف اینهمه پول که باید واع یه خودرو بی کیفت بدی همون ماشنیهای افغانی یا عراقی از این ماشینهای ما بهتر هستن ادم باید قیمت یه چیزی بده که بدرد بخور ب

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار