رویدادهای مهم بازارهای جهانی در هفته جاری

رقابت بانک‌های مرکزی از سر گرفته می‌شود؟
۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
رویدادهای مهم بازارهای جهانی در هفته جاری

بازارهای جهانی در هفته گذشته روزهای کم‌نوسان و کم‌ رخدادی را پشت سر گذاشتند اما هفته پیش رو اتفاقات مهمی را در پیش دارد.

فردای اقتصاد: بازارهای جهانی در هفته میلادی پیش رو، با رویدادهای مهمی روبرو خواهند شد که هرکدام به نوعی می‌تواند بر روند بازارهای مالی از جمله بازارهای سهامی و کالایی تاثیرگذار باشد. از آنجا که تورم در حال حاضر به اولویت اول تمامی سیاستگذاران اقتصادهای بزرگ جهان تبدیل شده است، بانک‌های مرکزی نقش مهمی را در این موضوع بازی می‌کنند. اما نباید فراموش کرد که این حجم و سرعت در سیاست‌های انقباضی می‌تواند تبعات رکودی بزرگی نیز داشته باشد.  

رقابت رهبری محافظه‌کاران بریتانیا

پس از استعفای تراس به‌عنوان نخست‌وزیر بریتانیا پس از تنها ۴۴ روز، یک رقابت سریع برای انتصاب یک رهبر جدید محافظه‌کار و به تبع آن نخست‌وزیر فراخوان داده شد. حوالی ساعت ۱۴:۰۰ روز دوشنبه به وقت بریتانیا، اولین و احتمالاً تنها دور رای‌گیری برگزار خواهد شد. به این ترتیب، تنها حداکثر سه نامزد می‌توانند تا این مرحله پیشرفت کنند. اگر سه نامزد وجود داشته باشد، نمایندگان حزب محافظه کار یک دور حذفی برگزار می‌کنند و نماینده کمترین آرا را حذف می‌کند. زمانی تعداد کاندیدا به دو عضو کاهش یابد، این رای‌گیری آنلاین از اعضای گسترده‌تر محافظه‌کار برای تعیین نخست‌وزیر بعدی صورت می‌گیرد و نتایج مورد انتظار روز جمعه اعلام خواهد شد. به نظر می‌رسد که مسابقه‌ای بین بوریس جانسون، ریشی سوناک و پنی موردانت خواهد بود. با این حال، به خاطر داشته باشید که هنوز هیچ نامزدی رسما اعلام نکرده است که در انتخابات شرکت خواهد کرد اما تاکنون بنگاه‌ها سوناک را در صدر قرار داده‌اند در حالی که جانسون به عنوان نامزد مورد علاقه در میان اعضای مردمی دیده می‌شود.

شاخص مدیران خرید حوزه یورو (دوشنبه)

انتظار می‌رود که شاخص بخش تولید از ۴۸.۴ به ۴۸.۰، شاخص بخش خدمات از ۴۸.۸ به ۴۸.۲ کاهش یابد و شاخص ترکیبی (کل اقتصاد) عدد ۴۷.۶ را در مقابل ۴۸.۱ واحد ماه قبل به ثبت برساند. گزارش قبلی نشان داد که PMI ترکیبی از ۴۸.۹ در ماه اوت به ۴۸.۱ در ماه سپتامبر کاهش یافته است. بر این اساس، اس اند پی گلوبال خاطرنشان کرد که «فعالیت‌های تجاری اکنون برای سه ماه متوالی بدتر شده که نشان‌دهنده کاهش تولید ناخالص داخلی است و نرخ کاهش در سه ماهه سوم شتاب بیشتری گرفته است». این بار، تحلیلگران Investec خاطرنشان می‌کنند که تحولات مهمی برای معکوس کردن احساسات فعلی وجود نداشته است. به این ترتیب انتظار دارند که PMI اکتبر در محدوده انقباضی باقی بماند. مطابق با دیدگاه این تحلیلگران منطقه یورو زمستان سختی در پیش دارد اما رکود موجود شدید نخواهد بود. در حوزه بازارهای مالی، اعلام سیاست بانک مرکزی اروپا در اواخر هفته خواهد بود که انتظار می‌رود سیاست‌گذاران ماشه افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره را بکشند. با این حال، یک گزارش کاملاً ضعیف می‌تواند باعث شود معامله‌گران برخی از انتظارات بانک مرکزی اروپا را برای اقدام در اواخر سال و اوایل سال ۲۰۲۳ پشت سر بگذارند.

شاخص مدیران خرید بریتانیا (دوشنبه)

انتظار می‌رود که شاخص بخش خدمات از ۵۰.۰ به ۴۹.۰، شاخص بخش تولید از ۴۸.۴ به ۴۷.۹ و شاخص ترکیبی (کل اقتصاد) از ۴۹.۱ به ۴۸.۲ واحد برسد. در گزارش قبلی، شاخص ترکیبی از ۵۹.۶ به ۴۹.۱ کاهش یافت و S&P Global اشاره کرد که «داده‌های سپتامبر نشان‌دهنده عدم رشد در بخش خدمات بریتانیا برای اولین بار در ۱۹ ماه گذشته است زیرا بحران انرژی همچنان مخارج تجاری و مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد». با توجه به آشفتگی سیاسی که پس از «کوارتنگ کوچک» باعث افزایش هزینه‌های استقراض شد، انتظار نمی‌رود که انتشار PMI در ماه اکتبر چندان دلگرم کننده باشد. با وجود انتصاب جرمی هانت به عنوان صدراعظم که اساساً برنامه‌های کوارتنگ را پاره کرد، نگرانی‌ها در مورد ثبات سیاسی در بریتانیا و امور مالی عمومی در میان حفره ۴۰ میلیارد پوندی که باید برطرف شود، همچنان ادامه دارد.

نشست بانک مرکزی کانادا (چهارشنبه)

بر اساس آخرین نظرسنجی رویترز که قبل از انتشار داده‌های ماه سپتامبر انجام شد، انتظار می‌رود بانک مرکزی کانادا در نشست اکتبر خود نرخ بهره را ۰.۵ درصد افزایش دهد. بازارهای پول، در پی انتشار آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، اکنون به سمت افزایش ۰.۷۵ درصدی با احتمال ۷۰ درصد متمایل شده اند. بنابراین یک افزایش ۰.۵ یا ۰.۷۵ درصدی دیگر نرخ بهره برای این کشور قطعی است. آخرین داده‌های CPI در همه جبهه‌ها داغ‌تر از حد انتظار بود، نرخ سالانه با افزایش ۶.۹ درصد (درحالی که انتظارات ۶.۸ درصد بود)، نسبت به ۷ درصد ماه قبل کاهش یافت در حالی که به صورت ماهانه ۰.۱ درصد افزایش داشت و بیشتر از انتظارات بود. در تورم هسته اما شرایط سخت‌تر دنبال شد و هردو متغیر ماهانه و سالانه بیشتر از انتظارات ظاهر شدند که این موضوع نشان از حرکت سریع تورم در این کشور دارد. نرخ بهره کانادا درحال حاضر بر ارتفاع ۳.۲۵ درصدی ایستاده است و به نظر می‌رسد که قله بعدی ۳.۷۵ و به احتمال بیشتر ۴ درصد باشد.

نشست بانک مرکزی اروپا (پنجشنبه)

در حالی که تورم سالانه حوزه یورو در سپتامبر از ۹.۱ درصد به ۹.۹ درصد و تورم هسته از ۵.۵ درصد به ۶.۰ درصد رسیده است، سیاستگذاران قرار است پس از افزایش ۰.۷۵ درصدی ماه سپتامبر، یک افزایش بزرگ دیگر را ارائه کنند. از منظر بازارها، ۸۰ درصد پیش‌بینی‌ها از یک افزایش ۰.۷۵ درصدی و تنها ۲۰ درصد آن‌ها از یک افزایش ۰.۵ درصدی خبر می‌دهند. فراتر از تحولات تورمی، نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی در منطقه یورو ادامه دارد و شاخص PMI ترکیبی از ۴۸.۹ در ماه اوت به ۴۸.۱ در سپتامبر کاهش یافت. بر این اساس، اس اند پی گلوبال خاطرنشان کرد که «فعالیت های تجاری اکنون برای سه ماه متوالی بدتر شده است که نشان‌دهنده کاهش تولید ناخالص داخلی است و نرخ کاهشی در سه ماهه سوم شتاب بیشتری گرفته است». از سمتی، با توجه به افزایش انتظارات تورمی ۵ ساله بانک مرکزی اروپا از ۲.۲ درصد در زمان جلسه قبلی به حدود ۲.۳ درصد، سیاستگذاران مجبور خواهند شد دوباره نرخ‌های بهره را در این ماه افزایش دهند. لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا اخیراً خاطرنشان کرد که افزایش‌هایی در این دوره انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار