۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
ترفند روسیه برای دور زدن تحریم‌ها

گزارش‌ها و تحقیقات حاکی از افزایش ماین بیت کوین در روسیه هستند. همچنین چندین شرکت سازنده دستگاه استخراج بیت کوین از فروش حجم بالایی از دستگاه‌های فوق به روسیه گزارش داده‌اند

فردای اقتصاد: بیت کوین برای چندمین هفته متوالی در محدوده ۱۹ هزار دلار قرار دارد. انتظار می‌رود هر چه این دوران سکون ادامه دارتر باشد، جهش قیمتی و تغییر روند شدیدتری رخ دهد.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین در هفته پیش رو

بیت کوین همچنان تحت تاثیر عوامل اقتصاد کلان قرار دارد. در روز پنجشنبه نرخ بهره اروپا منتشر خواهد شد که می‌تواند سبب ایجاد نوساناتی در بازار گردد. همچنین نشست فدرال رزرو و تصمیم گیری در مورد نرخ بهره، نزدیک است. هرچند شایعاتی در مورد نرم‌تر شدن سیاست‌های انقباضی مطرح بوده، اما پیش‌بینی‌ها از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره حکایت دارند. این دو مورد در گذشته سبب افت قیمت بیت کوین گشته‌اند و اگر این سناریو مجددا تکرار شود، می‌توان انتظار کاهش دیگری در بازار کریپتوکارنسی را داشت.

استخراج بیت کوین برای دور زدن تحریم‌ها

هش‌ریت بیت کوین اکنون در بالاترین میزان تاریخ کریپتوکارنسی قرار دارد. در گذشته روند صعودی هش‌ریت همراه با رشد قیمت بیت کوین بوده است اما در شرایط کنونی، علی‌رغم رشد این شاخص، قیمت بیت کوین همچنان در روند نزولی قرار دارد.

ترفند روسیه برای دور زدن تحریم‌ها
میزان هش‌ریت بیت کوین

دلایل مختلفی برای رشد هش‌ریت وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به مهاجرت ماینرهای اتریوم به بیت کوین و تجدید و نوسازی دستگاه‌های استخراج در فارم‌ها اشاره کرد. اما مهمترین دلیل این اتفاق به روسیه مربوط است. گزارش‌ها و تحقیقات حاکی از افزایش ماین بیت کوین در روسیه هستند. همچنین چندین شرکت سازنده دستگاه استخراج بیت کوین از فروش حجم بالایی از دستگاه‌های فوق به روسیه گزارش داده‌اند. به نظر می‌رسد روسیه برای کاهش اثرات تحریم‌ها و به نوعی دور زدن آنها به استخراج بیت کوین روی آورده است. اتفاقی که می‌تواند در بعد بین‌الملل سبب اعمال قوانین ضد کریپتوکارنسی گردد.

از طرف دیگر سختی و هزینه استخراج بیت کوین به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده است که در شرایط این چنینی معمولا استخراج کنندگان خرد از بازار خارج می‌شوند. بر اساس تخمین‌ میزان سختی استخراج، متوسط هزینه استخراج در مقیاس جهانی در حدود ۱۷ هزار دلار است. در سال ۲۰۱۸ زمانی که قیمت به پایین‌تر از هزینه استخراج رسید، بسیاری از ماینرها تسلیم شده و از بازار خارج شدند. در حال حاضر حدود ۷۵ هزار بیت کوین در دست این گروه سرمایه‌گذار قرار دارد که تسلیم آنها و ورود حتی بخشی از این بیت کوین‌ها می‌تواند سبب ایجاد فشار عرضه گردد.

ترفند روسیه برای دور زدن تحریم‌ها
تخمین درجه سختی استخراج بیت کوین

هچنین میزان درآمد ماینرها به ازای هر هش، به کمترین میزان تاریخی خود رسیده است و این موضوع می‌تواند دلیل دیگری برای کاهش تمایل ماینرها به ادامه فعالیت باشد.

آیا می‌توان به وجود تقاضا در بازار امیدوار بود؟

بیت کوین برای اینکه بتواند یک روند صعودی قوی و رو به رشدی را تجربه کند نیازمند تقاضای موثر و پایدار در بازار است. بر اساس شاخص‌های آنچین همچنان تقاضا در بازار در سطح کمی قرار دارد. میزان نقل و انتقالات در بازار به سطح بسیار پایینی تنزل کرده است که نشان دهنده بی‌تفاوتی قابل توجهی در بازار است.

ترفند روسیه برای دور زدن تحریم‌ها
حجم نقل و انتقالات بیت کوین

این موضوع در کنار ریسک‌های اقتصاد کلان، نبود تقاضا در بازار را به خوبی توجیه می‌کند.

همچنین میزان فی و کارمزد پرداختی در شبکه نیز بسیار کاهش یافته است که نشان دهنده سطح پایین تراکنش‌ها و نبود تحرکات در بازار است. مجموع این عوامل از کمبود تقاضا حکایت دارند.

تحلیل تکنیکال و پیش بینی قیمت بیت کوین

در تایم فریم روزانه بیت کوین با مقاومت میانگین متحرک ۵۰ روزه و ۱۰۰ روزه در سطح ۱۹۶۰۰ و ۲۱ هزار دلار مواجه است. همچنین این رمزارز برای خارج شدن از فاز رنج  باید بر مقاومت ۲۰ الی ۲۱ هزار دلار غلبه کند. در حال حاضر بسیاری از سفارش‌های فروش در محدوده ۲۰ هزار دلار برداشته شده و همچنین از شدت فروش نهنگ‌ها نیز کاسته شده است، لذا میزان مقاومت این سطح کاهش یافته است.

محدوده‌ای که در شکل زیر با رنگ قرمز مشخص شده است، منطقه حمایتی مهمی است که تا کنون نهنگ‌ها بارها از آن حمایت کرده‌اند و مانع از ریزش شدیدتر شده‌اند. به نظر می‌رسد ۱۸ هزار دلار برای بسیاری از نهنگ‌ها قیمت ارزنده‌ای است.

ترفند روسیه برای دور زدن تحریم‌ها
تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین

اندیکاتور RSI بیت کوین حدودا عدد ۵۰ را نشان می‌دهد که منعکس کننده بلاتکلیفی و قدرت نسبی برابر خریداران و فروشندگان است. این موضوع در الگوی کندلی نیز به خوبی مشخص شده است. اندیکاتور MACD نیز در حال کاهش قدرت است.

در صورتی که حمایت ۱۸ هزار دلار از دست برود بر اساس نسبت‌های فیبوناچی حمایت‌های بعدی در سطح ۱۶ و ۱۴ هزار دلار قرار دارد.

در دید بلند مدت، بیت کوین در یک کانال نزولی قرار دارد. در تایم فریم هفتگی نیز هرچند RSI از منطقه اشباع فروش به سمت بالا حرکت کرده است اما نشانه‌ای از تغییر روند قیمت دیده نمی‌شود و سطح ۲۳ هزار دلار که مصادف با میانگین متحرک ۲۰۰ هفتگی است، مقاومت مهم بعدی را تشکیل می‌دهد.

به طور کلی بیت کوین برای اینکه بتواند یک روند صعودی را شروع کند باید بر سطح ۲۵ هزار دلار غلبه کند.

ترفند روسیه برای دور زدن تحریم‌ها
تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار