۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
مسکن منتظر رکودی دوباره

بعد از سال‌ها صعود پیاپی بازار مسکن، حالا قیمت ملک در ۹ اقتصاد بزرگ دنیا کاهشی شده است؛ اتفاقی که به عقیده کارشناسان می‌تواند به رکود جهان دامن بزند.

داشتن خانه یک آرزوست، آرزویی که هرکسی دوست دارد بهترینش را از آن خود کند.

 بعد از سال‌ها صعود پیاپی بازار مسکن، حالا قیمت ملک در ۹ اقتصاد بزرگ دنیا کاهشی شده است؛ اتفاقی که  به عقیده کارشناسان می‌تواند به رکود جهان دامن بزند.

گزارش اکونومیست نشان می دهد در حالی که افت قیمت در آمریکا اندک بوده اما در کانادا بازار مسکن با افت ۹ درصدی نسبت به ماه فوریه قیمت خورد.

از آنجایی که تورم و رکود اقتصادی جهان را فرا گرفته است، یک اصلاح عمیق در بازار مسکن محتمل است؛ اتفاقی که حتی آژانس‌های املاک را نگران کرده است

گروهی علت اصلی این بحران را افزایش نرخ بهره می دانند، به عنوان مثال در آمریکا نرخ وام مسکن ۳۰ ساله به ۶.۹ درصد رسید رقمی بیش از دو برابر مدت مشابه در سال گذشته و بالاترین میزان از آوریل ۲۰۰۲.

این بحران به شمال اروپا و چین در آسیا هم کشیده شده، بحرانی که از نطر کارشناسان دو مشکل اساسی را برای اقتصاد های بزرگ به وجود خواهد آورد.

نخست این که بازارهای املاک آسیب‌دیده، بازار کار را تحت تاثیر قرار می‌دهند و دومین مشکل کاهش قیمت مسکن آسیب به رشد اقتصادی است؛ در سراسر جهان، خانه‌ها حدود ۲۵۰ تریلیون دلار ارزش دارند و نیمی از کل ثروت را تشکیل می‌دهند. حال از آنجایی که این ثروت در حال افت است، مصرف‌کنندگان احتمالاً هزینه خود را کاهش می‌دهند.

در حال حاضر بازارهای مسکن میدان جنگ هستند. تشدید تشریفات اداری، ساخت خانه‌های جدید در شهرهای بزرگ را بسیار سخت می‌کند و منجر به کمبود مسکن می‌شود. نسلی از جوانان احساس می‌کنند که به طور ناعادلانه از مالکیت خانه طرد شده‌اند. همین مسئله راه دولت ها را برای مداخله در بازار مسکن باز می کند. مداخله هایی با اسم رمز حمایت.

البته تجربه نشان داده این حمایت‌ها می‌تواند بدهی‌های دولت‌ها را بیشتر افزایش میدهد همچنین کمک چندانی به حل مشکلات اساسی که بازارهای مسکن کشورهای ثروتمند جهان را متلاشی می‌کند، نخواهد کرد، زیرا که بسیاری از آن‌ها ناشی از مداخله نادرست و بیش از حد دولت ها است؛ از یارانه‌های وام مسکن و مالیات‌های انحرافی گرفته تا قوانین برنامه‌ریزی طاقت‌فرسا. با پایان یافتن دوران نرخ‌های بهره پایین، بحران قیمت مسکن در راه است و احتمالا هیچ تضمینی برای بهبود بازار مسکن وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار