۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
آتش‌بس در نوار غزه

رئیس شاخه سیاسی جنبش جهاد اسلامی از پذیرش پیش‌شرط‌های گروه مقاومت برای آتش‌بس خبر داد.

فردای اقتصاد: آتش‌بس میان اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین پس از سه روز خشونت از شب گذشته برقرار شد. این آتش‌بس با میانجیگری مصر و از ساعت ۲۳:۳۰ یکشنبه شب به اجرا درآمد.

به گزارش المیادین، محمد الهندی، رئیس شاخه سیاسی جنبش جهاد اسلامی پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «فرمولی برای توافق آتش‌بس به دست آمده که شامل تعهد مصر برای تلاش در زمینه آزادی دو عضو جهاد اسلامی است که به دست اسرائیل اسیر شده‌اند.»

پیش‌تر دفتر نخست‌وزیر اسرائیل هم خبر این توافق را داده بود. یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل گفته اهداف نظامی تعیین‌شده محقق شده‌اند و نیازی به ادامه عملیات نیست.

به گزارش یورونیوز، بر اساس گزارش‌ها، تیسر الجعبری، رئیس شاخه نظامی جهاد اسلامی، در حمله جت‌های جنگنده اسرائیل به شمال نوار غزه به شهادت رسید.

سه روز نبرد میان اسرائیل و جهاد اسلامی در باریکه غزه حداقل ۴۴ شهید به همراه داشته است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی، ۱۵ کودک در میان شهدا هستند. منابع فلسطینی از مجروح شدن حداقل ۳۰۰ نفر در خشونت‌ها خبر داده‌اند.

ساعاتی پس از اعلام توافق دو طرف مخاصمه برای اجرای توافق آتش‌بس از زمان شامگاه یکشنبه، اسرائیل بار دیگر اهدافی را در نوار غزه مورد حمله قرار داد. علت این حملات، حمله فلسطینی‌ها علیه مواضع اسرائیلی‌ها در دقایق پیش از اعلام آتش‌بس اعلام شد.

یک مسئول سرویس‌های امنیتی مصر با اعلام این مطلب تصریح کرد: از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی (مطابق با ۲۰ساعت و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ) آتش‌بس را رعایت کنند.

جهاد اسلامی نیز بلافاصله پس از آن در بیانیه‌ای اعلام کرد که از زمان تعیین‌شده در فراخوان مصر تبعیت کرده و «حملات را متوقف خواهد کرد»، اما در عین حال «پاسخ به هرگونه تجاوز بیشتر» را حق خود می‌داند.

رژیم صهیونیستی نیز شامگاه یکشنبه به‌صورت رسمی اعلام کرد به برقراری آتش‌بس از ساعت ۲۰ و سی دقیقه به وقت گرینویچ پایبند خواهد بود، این در حالی است که میانجی‌گران مصری پیشتر یادآور شده بودند که از مقامات اسرائیلی برای توقف درگیری‌ها چراغ سبز دریافت کرده‌اند.

این تنش سه روزه مورد انتقاد ایران قرار گرفته بود. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حمله رژیم صهیونیستی به غزه و ترور فرماندهان مقاومت و جمعی از مردم بی دفاع فلسطین را به شدت محکوم کرد. او در این باره گفت: «مسئولیت این جنایت و پیامدهای تجاوز و حمله این رژیم به فلسطین و غزه به‌طور کامل متوجه رژیم آپارتاید اسرائیل است.»

وزیر خارجه کشورمان نیز پس از اعلام آتش‌بس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: آتش‌بس برقرار شد، زیرا صهیونیست‌ها فقط زبان قدرت را می‌فهمند.

حسین امیرعبداللهیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: روز گذشته علاوه بر گفتگو با وزیر امور خارجه قطر و دبیر کل سازمان ملل، با وزرای خارجه سوریه و لبنان نیز در خصوص تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه به صورت تلفنی گفت‌وگو کردم.»

وزیر امور خارجه افزود: «دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در رایزنی با متحدین و همسایگان ضمن محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی همواره از مقاومت فعال که مانع از خباثت اشغالگران خواهد شد دفاع خواهد کرد.»

این آتش‌بس مورد استقبال بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا قرار گرفت.

پیش‌شرط‌های جهاد اسلامی برای پذیرش آتش‌بس

‌‎آنگونه که رسانه‌ها می‌گویند پیش‌شرط‌های گروه مقاومت مورد پذیرش قرار گرفته و مقامات امنیتی مصر وعده داده‌اند که در راستای تحقق آنها بکوشند. تسنیم به نقل از منابع عبری، پیش‌شرط‌های جهاد اسلامی را برای توافق بیان کرده است. این پیش‌شرط‌ها عبارتند از:

۱. انتقال اسیر اعتصاب غذا کرده به بیمارستان

۲. مصری‌ها متعهد به آزادی بسام السعدی از رهبران برجسته جنبش جهاد اسلامی که چندی پیش در کرانه باختری دستگیر شد، طی دو هفته آینده می‌شوند.

۳. کاهش محاصره نوار غزه

۴. ورود سوخت به نوار غزه

عملیات نظامی اسرائیل

یورونیوز در بخشی از گزارش خود به علت این حملات اشاره کرده و نوشت: اسرائیل از جمعه عملیاتی نظامی را در نوار غزه شروع کرد که آن را «پیشگیری از تهدید قریب‌الوقوع جهاد اسلامی» خواند. به گفته مقام‌های اسرائیل از آن زمان بیش از نهصد موشک به بیت‌‎المقدس، تل‌آویو و جنوب اسرائیل شلیک شده است. گفته شده اکثر این راکت‌ها را که جهاد اسلامی شلیک کرده، دفاع ضدموشکی گنبد آهنین اسرائیل رهگیری و منهدم کرده است.

دور جدید خشونت‌ها چگونه آغاز شد؟

دور تازه درگیری‌ها از روز دوشنبه دهم مرداد (اول اوت) آغاز شد با حملات اسرائیل به کرانه غربی رود اردن که یک نوجوان ۱۷ ساله کشته شد. کمی بعد از آن رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بسام سعدی از اعضای بلندپایه جهاد اسلامی را در جنین دستگیر کرده است.

اسرائیل پس از دستگیری بسام سعدی تمامی راه‌ها به غزه را بست و هشدار داد که جهاد اسلامی قصد دارد به تلافی، به غیرنظامیان و سربازان اسرائیلی حمله کند از این رو تدابیر امنیتی را برای ساکنان در نزدیکی مرز غزه تشدید کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار