۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
ایلان ماسک : توییتر آزاد شد

ایلان ماسک با انتشار یک توییت تلویحا از شروع مالکیت خود بر توییتر خبر داد در نخستین اقدام سه مدیر ارشد شرکت اخراج شدند

فردای اقتصاد - ایلان ماسک با انتشار یک توییت کوتاه با عنوان « پرنده آزاد شد » تلویحا از شروع مالکیت خود بر این شبکه اجتماعی خبر داد. 

همزمان اعلام شده که صاحب جدید توییتر در نخستین اقدام پاراگ آگراوال مدیرعامل توییتر ، ند سگال مدیرمالی این شرکت وهمچنین یک مدیر ارشد دیگر را اخراج کرده است. 

بر اساس برخی گزارشها کارکنان شرکت شاهد مشایعت سه نفر از  مدیران شرکت به بیرون ازساختمان آن بوده‌اند. 

در همین حال شایعاتی در مورد اخراج ۷۵ درصد کارکنان در صورت حضور ماسک در این شرکت مطرح شده بود که گفته می‌شود ماسک آن را تکذیب کرده است.

تعداد کارکنان توییتر در حال حاضر ۷۵۰۰ نفر است. 

در همین زمینه بخوانید: هراس کارکنان توییتر از ایلان ماسک

یک خرید پر حاشیه

ایلان ماسک دیروز در هنگام ورود به ساختمان  در سانفرانسیسکو، یک سینک دستشویی در دستانش گرفته بود و بعدا در توییتی ویدیوی آن را با متن « بگذارید غرق شود» منتشر کرد. 

خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر توسط ثروتمندترین فرد جهان یکی از پرحاشیه‌ترین خریدهای حوزه تکنولوژی بوده و به خاطر یکبارعقب نشینی ماسک از خرید آن حتی باعث ایجاد یک پرونده حقوقی علیه ماسک شده است. 

در همین زمینه بخوانید: از ایلان ماسک باید ترسید؟

اوایل این هفته ماسک دیداری با کارکنان این شرکت داشت و همچنین در نامه‌ای خطاب به آگهی‌ دهندگان در توییتر نوشت که در آن از برنامه خود برای نحوه مدیریت این شرکت گفته است. ماسک نوشت که نمی‌خواهد اجازه دهد این پلتفرم به فضای نامطلوبی تبدیل شود که هر کس هرآنچه خواست انجام دهد بدون آنکه عواقبی داشته باشد. 

 مقر توییتر در خیابان مارکت در سانفرانسیسکو، ماسک قبل از نهایی شدن معامله
به این ساختمان رفت  تا با کارکنان این شرکت دیدار کند

ماسک گفته می‌خواه سیاست‌های نظارت بر محتوا را با رعایت آزادی بیان بازبینی کند. در این میان تاکید کرده که سیاست منع دائمی فعالیت در توییتر را لغو می‌کند این موضوع به خصوص باعث خوشحالی طرفداران ترامپ شده که به خاطر این سیاست  از فعالیت در این شبکه به طور دائم منع شده است. 

ماسک با ترامپ چه خواهد کرد؟

در نخستین اقدام احتمالا بسیاری منتظرند که ببینند ماسک با موضوع اکانت ترامپ چه خواهد کرد او پیش‌تر گفته بود که در صورت در اختیار گرفتن مالکیت توییتر اجازه فعالیت دوباره به ترامپ را خواهد داد. بسیاری معتقدند که در صورت چنین اقدامی اینکار تاثیر قابل توجهی روی انتخابات پیش روی آمریکا خواهد گذاشت. 

بسیاری منتظرند ببینند بعد از حضور ماسک،
آیا اکانت توییتر دونالد ترامپ از حالت تعلیق خارج می‌شود؟ 

از طرف دیگر کنترل توییتر باعث رشد قدرت ماسک در افکار عمومی هم خواهد شد. در کنار کسب وکارهای مشهوی چون تسلا و اسپیس ایکس حالا پلتفرمی با صدها میلیون کاربر نیز در اختیار او خواهد بود. 

ماسک تا قبل از اینکه تصمیم بگیرد سهامدار اصلی این شرکت باشد خود صاحب یکی از فعال‌ترین اکانت‌های توییتر بود و بعد تصمیم گرفت  ۹ درصد از سهام این شرکت را در اختیار بگیرد. او در هنگام خرید سهام توییتر پیشنهاد برای داشتن یک صندلی در هیات مدیره را رد کرد و به جای آن روی خرید اکثریت سهام توییتر متمرکز شد. 

ماسک در صحبت‌های مختلف خود گفته است که با فعالیت انبوه بات‌ها و اکانت‌های اسپم در این پلتفرم مشکل دارد و اتفاقا همین موضوع را بهانه‌ای برای برهم زدن معامله خرید توییتر کرد. او گفته بود که مدیران توییتر اطلاعات درستی از تعداد بات‌ها و اکانت‌های اسپم را برای انجام این معامله در اختیارش نگذاشته‌اند. توییتر که بابت کنار کشیدن ماسک از این معامله با افت قابل توجه قیمت سهام مواجه شده بود خواستار انجام تعهدات ماسک به این معامله شد و بعد به خاطر کنار کشیدن ماسک از او به دادگاه شکایت برد. 

شانس ماسک برای پیروزی در این دادگاه بسیار کم ارزیابی می‌شد و به نظر می‌رسد همین موضوع باعث شد کارآفرین جنجالی مجبور به ادامه فرآیند خرید شود. با این حال ارزیابی کارشناسان از قیمت واقعی توییتر بسیار پایین‌تر از عدد فعلی اعلام شده است. دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا در یک اظهار نظر یکبار گفته بودکه ماسک آنقدر دیوانه نیست با این قیمت توییتر را بخرد. 

تغییرات مورد انتظار  

<انتظار می‌رود حضور ماسک در توییتر باعث مجموعه‌ای از تغییرات در این پلتفرم شود. توییتر به رغم آنکه مورد استفاده صدها میلیون کاربر در جهان است اما از نظر درآمد و ارزش بازار از بسیاری از رقبایش عقب‌تر است. ایلان ماسک نشان داده در موفق کردن ایده‌ها و کسب و کارهایش بسیار تواناست. تسلا هم اکنون با ارزش‌ترین شرکت خودروسازی در جهان است و مجموع ارزش آن بالغ بر ۱.۵ تریلیون دلار می‌شود که چندین برابر نزدیک‌ترین رقیبش است. 

اسپیس‌ایکس دیگر شرکت متعلق به ماسک هم هرچند هنوز پا به بازار سهام نگذاشته اما به واسطه طرح‌های بلندپروازانه ماسک مشهورترین شرکت فعلی فضایی محسوب می‌شود به طوری که بسیاری از دولت‌ها را به همکاری با این شرکت واداشته است. 

استارلینک پروژه متعلق به اسپیس ایکس طرح بلندپروازانه دیگری از ایلان ماسک است که می‌تواند آینده ارتباطات در جهان را بازتعریف کند. با چنین سابقه‌ای انتظار می‌رود توییتر هم درکنار ماسک چالش های مالی خود را رفع کند. با این حال تنها موضوع درآمد چالش توسعه این پلتفرم نیست و تردیدها نسبت به وضعیت امنیتی این پلتفرم طی ماه‌های اخیر بسیار بالا گرفته است. 

در شهریورماه گذشته پیتر زانکو رییس سابق امنیت توییتر در جلسه استماع در کنگره آمریکا گفت که  مدیران توییتر آنقدر مسائل تجاری شرکت را در اولویت قرار داده‌اند که نگرانی‌ها در خصوص مورد نفوذ قرار گرفتن این پلتفرم توسط دولت‌های خارجی را نادیده گرفته‌اند و قانون‌گذاران را در مورد شیوه‌های حفظ حریم خصوصی گمراه کرده‌اند. به عقیده وی نقض‌های امنیتی آنقدر شدید است که حتی ریسکی برای امنیت ملی محسوب می‌شود.( در همین مورد این مطلب را بخوانید: هشدار امنیتی مدیر سابق توییتر ) 

یک وکیل ایلان ماسک نیز  در شهریورماه امسال گفته بود شرکت توییتر به افشاگری که سوالاتی در رابطه با مشکلات عملیاتی این پلتفرم مطرح کرده بود، ۷ میلیون دلار پرداخت کرده تا سکوت کند. ( این مطلب را اینجا بخوانید: حق السکوت ۷ میلیون دلاری توییتر)‌

حالا ایلان ماسک و توییتر بیش از همیشه به هم نزدیک شده‌اند هرچند ماسک برای به دست آوردن این شبکه اجتماعی بهایی گزاف پرداخته است اما سوابق ماسک نشان میدهد در هرجا که حضور داشته تحولی بزرگ ایجاد کرده است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار