۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
چهار پرسش از سیاستگذار خودرو

برنامه واگذاری قطعی سهام دو شرکت خودروساز بزرگ ایران در حالی در دستور کار دولتمردان قرار دارد که به اعتقاد صاحبنظران اقتصادی، دولت ابتدا باید به چهار پرسش پاسخ دهد.

فردای اقتصاد: ساختار صنعت خودرو اصلاح می‌شود؟ وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت در حالی به دنبال راهکار مشترک برای واگذاری قطعی سهام دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا هستند که به اعتقاد صاحبنظران اقتصادی دولت باید پیش از هر اقدامی به چهار پرسش کلیدی پاسخ دهد.

در اولین هم‌اندیشی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی، با فعالان صنعت خودرو و اساتید دانشگاهی و صاحبنظران، داود دانش‌جعفری، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی از دولتمردان خواست که برای حل مشکلات صنعت خودرو در کشور، به چند سوال پاسخ دهند.اول اینکه مدل حکمرانی در صنعت خودرو چیست؟ آیا همانند آنچه در دنیا اعمال می‌شود، قرار است رقابتی باشد؟ اگر مدل حکمرانی رقابتی است، چرا دولت می‌خواهد در این صنعت بماند و قیمت‌ها را کنترل کند؟ بنابراین موضوع دوم که باید مشخص شود، بحث قیمت‌گذاری است. به گفته دانش‌جعفری، آنچه مسلم است شیوه قیمت‌گذاری نباید دستوری باشد. قیمت‌گذاری هم فرمول خاص خودش را دارد. به طور مثال، در مورد برندهای داخلی مدل قیمت‌گذاری می‌تواند به این شیوه باشد که با مشابه خارجی‌اش، معادل‌سازی شود.

موضوع سوم توجه به بحث استقرار نظام رقابتی است که سازوکارش در کشور ما خوب کار نمی‌کند. به طور مثال، نقش شورای رقابت به‌رغم هدف اولیه‌اش که قرار بود خارج از کنترل دولت اختیار داشته باشد، مشخص نیست و در مسیر اشتباه قیمت‌گذاری افتاده است.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی موضوع چهارم را توجه به مدل مدیریتی شرکت‌های بورسی دانست. به گفته وی، در بحث واگذاری‌ها، ضرورت دارد که دولت نیم‌نگاهی هم به بازار سرمایه داشته باشد. به اعتقاد صاحبنظران، اگر دولت به این چهار موضوع در مسیر سیاستگذاری توجه کند و برای سوالات مطرح شده، پاسخ داشته باشد، می‌تواند ساختار صنعت خودرو را اصلاح کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار