۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
رقابت تنگاتنگ در بزرگترین معامله تاریخ بورس

رقابت بر سر خرید بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس امروز نیز به سرانجام نرسید و ادامه معامله به روز سوم موکول شد.

فردای اقتصاد: عرضه بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معادل ۵۸,۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی که در اولین روز به سرانجام نرسیده بود، امروز نیز ادامه یافت اما با توجه به رقابت تنگاتنگ دو خریدار این بلوک، ادامه معاملات به فردا (دوشنبه ۹ آبان‌ماه) موکول شد. قیمت پایه این عرضه ۱۳۹۷ تومان (نرخ بازاری هر سهم براساس نرخ تابلو در ۲۱ شهریور به علاوه ۹۰ درصد اضافه ارزش) در نظر گرفته شده بود که در روز اول رقابت آخرین قیمت خرید به ۱۵۵۶ تومان رسید و امروز نیز خریداران تا ۱۶۴۷ تومان پیش رفتند و آنگونه که بررسی‌ها نشان می‌داد در روز جاری حدود ۹۰ بار قیمت‌ درخواست‌ها جابه‌جا شد. هر یک تومان جابه‌جایی در قیمت هر سهم، ۵۸ میلیارد تومان ثمن معامله را تغییر می‌دهد. ارزش بلوک ۱۲ درصدی «فارس۴» بر مبنای آخرین قیمت ثبت شده در روز جاری، حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان است و طبیعتا در معاملات فردا افزایش بیشتری خواهد یافت. این بلوک از طریق کارگزاری بانک ملی روانه میز فروش شده است.

با ثبت عدد ۱۶۴۷ تومان برای خرید هر سهم «فارس۴»، قیمت این بلوک حدود ۱۶۷ درصد بالاتر از ارزش روز سهام هلدینگ خلیج‌فارس (۶۱۷ تومان) روی تابلوی معاملات بورس است که می‌تواند سیگنالی از سطوح پایین قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای و جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران بزرگ باشد. خریدار در صورتی که تمایل به خرید اقساطی داشته باشد باید ۳۰ درصد ثمن معامله را نقدی طی مهلت ۲۰ روز کاری و مابقی معادل ۷۰ درصد ثمن معامله را طی چهار سال با فواصل زمانی ۶ ماهه و نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت کند. با انجام معامله بلوک فارس، بزرگترین معامله تاریخ ۵۵ ساله بورس رقم خواهد خورد. 

بر اساس گفته‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی، دو خریدار این بلوک، شرکت پالایش نفت تهران و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف هستند. در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری اهداف به طور غیرمستقیم دو کرسی هیات مدیره در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس دارد. این شرکت سرمایه‌گذاری مالک ۱۰۰ درصدی شرکت گروه پتروشیمی تابان فرداست که در مجموع ۱۰۵ میلیارد و ۶۶۸ میلیون سهم معادل ۲۱.۶ درصد از سهام هلدینگ فارس را در اختیار دارد. اما «شتران» خود مالکیتی در کرسی‌های هیات‌مدیره «فارس» ندارد. چهار کرسی هیات‌مدیره پالایش نفت تهران متعلق به سهام عدالت است.

پیش‌تر حسین قربازاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که آیا خریدار بلوک ۱۲ درصدی سهام پتروشیمی خلیج فارس یک سهمیه در هیات مدیره خواهد داشت،‌ گفته بود «بستگی دارد،‌ خریدار چه مقدار سهام دیگر از شرکت پتروشیمی خلیج فارس داشته باشد که بتواند در ترکیب با آن سهام، یک صندلی هیات مدیره را به خود اختصاص دهد.»

رقابت تنگاتنگ در بزرگترین معامله تاریخ بورس

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار