۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
یک سرمایه گذاری عجیب در بورس

چرا یک سرمایه‌گذار حاضر به خرید سهامی ۲۰۰ درصد بالاتر از ارزش روز تابلوی بورس می‌شود؟

فردای اقتصاد: دلایل به فروش رفتن بلوک ۱۲ درصدی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ۲۰۰ درصد بالاتر از قیمت تابلو چه بود؟ سوالی که این روزها بسیاری از سهامداران و حتی تحلیلگران بورسی از خود و دیگران، به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند. هر چند پی بردن به هدف واقعی خریداران در یک معامله شاید کار ساده‌ای نباشد و حتی غیرممکن به نظر برسد اما با یک محاسبه سرانگشتی می‌تواند به برخی انگیزه‌های احتمالی خریداران در این معامله ۱۰۸ هزار و ۷۲۸ میلیارد تومانی پی برد.

به دست آوردن کرسی‌های کنترلی «فارس»

شرکت سرمایه‌گذاری اهداف پیش‌تر به طور غیرمستقیم (با مالکیت ۱۰۰ درصدی در شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا) ۱۰۵ میلیارد و ۶۶۸ میلیون سهم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس را در اختیار داشت، حالا صاحب ۵۸,۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم دیگر «فارس» نیز شد تا در مجموع مالکیت خود در این هلدینگ بزرگ پتروشیمی را به ۳۳.۶ درصد برساند.

با این حساب حالا شرکت سرمایه‌گذاری اهداف در صورت گرفتن حق رای تاپیکو به عوان سهامداران ۶ درصدی «فارس»، می‌تواند سه کرسی مدیریتی در هلدینگ خلیج‌فارس خواهد داشت که از اهمیت بالاتری هم برای این سهامداران عمده و هم دیگر سهامداران «فارس» برخوردار است.

سهام مدیریتی به بخشی از سهام یک شرکت گفته می‌شود که حق رای آن، توانایی قرار دادن یک یا چند عضو هیات‌مدیره شرکت را داشته باشد. در یک تعریف ساده سهام کنترلی (سهام مدیریتی) به سهمی گفته می‌شود که دارنده آن می‌تواند از طریق آن به اعمال مدیریت در یک شرکت بپردازد. دارنده سهام کنترلی از دو طریق می‌تواند در شرکت اعمال نفوذ کند؛ اول اینکه یک یا چند عضو هیات‌مدیره را تعیین کند و دیگر اینکه با در اختیار گرفتن اکثریت اعضای هیات‌مدیره بتواند مدیرعامل شرکت را نیز منصوب کند.

میزان سهام لازم برای اینکه در یک شرکت بتوان کنترل یک یا چند عضو هیات‌مدیره را به دست گرفت، بستگی به ترکیب سهامداران آن شرکت و تعداد اعضای هیات مدیره شرکت دارد. در حال حاضر تعداد اعضای هیات مدیره در اکثریت شرکتها  ۵عضو است. از این رو همواره قیمت سهام مدیریتی که معمولاً به صورت بلوکی فروخته می‌شود، از قیمت سهام خرد بیشتر است.

بازدهی انتظاری از خرید قسطی «فارس»

در شرایط معامله بلوک ۱۲ درصدی «فارس»، نقد و اقساط به صورت ۳۰ درصد نقد طی مهلت ۲۰ روزی کاری و مابقی به صورت اقساط ۴۸ ماهه طی ۴ سال با فواصل زمانی ۶ ماهه و نرخ سود ۱۸ درصد ذکر شده است. در این میان کارشناسان انتظار دارند سود ۲ میلیارد دلاری «فارس» در ۴ سال آینده نهایتا به ۲.۵ میلیارد دلار برسد و سود تقسیمی آن نیز از ۱.۵ میلیارد دلار فعلی به ۱.۶ تا ۱.۷ میلیارد دلار افزیش یابد. با این فروش بلوکی، هلدینگ خلیج فارس حدودا ۳۰ میلیارد ارزش گذاری شده که جریان نقدی آن ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار خواهد بود که از این منظر شاید نتوان دلیل جذابیت سهام «فارس» با این قیمت را برای اهداف درک کرد. با این حال باید دید بازی آتی بورس، قیمت هر سهم این شرکت را تا ۴ سال آینده به چه سطحی می‌رساند و آیا این سطح قیمتی با توجه به قسطی بودن پرداخت، این خرید را چقدر توجیه‌پذیر می‌کند.

امتیاز سرمایه‌گذاری در یک هلدینگ تخصصی

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان شرکتی مادر تخصصی در بسیاری از محصولات پتروشیمی دارای زنجیره ارزش کامل است؛ به گونه‌ای که در سبد دارائی‌های خود دارای مجتمع‌های آروماتیک، الفین، اوره آمونیاک و صنایع پایین دستی بوده و همگی آنها براساس زنجیره ارزش یکپارچه و متواتر شکل گرفته‌اند. همچنین مالکیت شرکتهایی با هدف در اختیار داشتن کانال فروش متمرکز، تمرکز تخصصی در سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی، بازوی اجرای طرح‌های پتروشیمی و ارائه خدمات غیرصنعتی (دو قطب صنعت پتروشیمی عسلویه و ماهشهر) توان اجرائی گروه را بالا برده و ریسک‌های هر یک از فعالیتهای مورد اشاره را کاهش می‌دهد. در این میان وجود شرکت‌های تودلی با زمینه فعالیت‌های متفاوت، به دست آوردن کرسی‌های مدیریتی در این شرکت و گرفتن امتیازهایی از این طریق را افزایش می‌دهد که می‌تواند دلیلی برای تن دادن اهداف به خرید بلوک ۱۲ درصدی «فارس» ۲۰۰ درصد بالاتر از ارزش روز تابلو باشد.

در این خصوص بخوانید: برنده بزرگترین معامله تاریخ بورس

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آدم منطقی IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    چشه مردم از بورس ترسیده واین به ضرر همه است
  • مجرب IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    موضوع ساده تر از این حرفهاست : - قیمت خرده فروشی سهم فعلا واقعی نیست و بطور طبیعی یا مصنوعی بسیار نازل شده است . - سرمایه در اختیار شرکتهایی مانند اهداف بسیار راحت از محل رانت و پول نفت از جیب ملت بدست آمده و حساب و کتابی ندارد .
  • عبداله سعیدی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    مگر قرار نبود سهام این شرکت بزرگ به مردم واگذار بشه؟

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار