۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
تصمیم عجیب آمریکایی‌ها برای انتخابات سنا

رای‌دهندگان در چهار ایالت علاقه دارند تا جمهوری‌خواهان کنترل سنا را در دست بگیرند، اما به دموکرات‌ها رای می‌دهند.

فردای اقتصاد: بر اساس نظرسنجی‌ جدید و مشترک روزنامه  نیویورک‌تایمز و کالج سینا، رقابت بر سر کنترل سنا، بین دو حزب اصلی ایالات‌متحده به شدت تنگاتنگ است. در حالی که رقبای جمهوری‌خواه در نوادا و جورجیا با رقبای دموکرات خود که اکنون قدرت را در دست دارند برابر هستند، نامزد دموکرات‌ها در پنسیلوانیا با اختلافی اندک نامزد جمهوری‌خواهان تعقیب می‌کند.
نقطه درخشان دموکرات‌ها در چهار ایالت کلیدی که نظرسنجی در آنجا برگزار شد، ایالت آریزونا بود؛ جایی که سناتور مارک کلی نسبت به بلیک مسترز رقیب جمهوری خواه خود برتری نسبی دارد.
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان‌دهنده یک رقابت غیرقابل پیش‌بینی در مجلس سنا است: افراد بیشتری در سه ایالت مورد بررسی گفتند که می‌خواهند جمهوری‌خواهان کنترل سنا را به دست آورند، اما آنها کاندیداهای دموکرات را در ایالت‌های خود ترجیح می‌دهند، نشانه‌ای از اینکه جمهوری‌خواهان ممکن است با مشکل مواجه شوند.
به عبارت ساده‌تر، این افراد با وجود اینکه گفته‌اند ترجیح می‌دهند کلیت مجلس سنا در اختیار جمهوری‌خواهان قرار بگیرد، اما تاکید کرده‌اند در این سه ایالت به نامزد دموکرات رای خواهند داد، مساله‌ای که می‌تواند برای جمهوری‌خواهان مشکل ایجاد کند.
انتخابات میان‌دوره‌ای در ایالات‌متحده، معمولاً نوعی رفراندوم و همه‌پرسی در مورد حزبی به شمار می‌رود که قدرت را در کاخ سفید در اختیار دارد. معمولا در این انتخابات، حزب خارج از کاخ سفید پیروز می‌شود.به همین دلیل دموکرات‌ها راه دشواری برای به چالش کشیدن این سنت دیرینه دارند.  نتیجه‌ یافته‌های نظرسنجی‌ تایمز/سینا نشان می‌دهد که دموکرات‌ها همچنان بخت پیروزی دارند. دموکرات ها با رای ۵۰-۵۰، و البته به کمک کاملا هریس، معاون رییس‌جمهور آمریکا می‌توانند سنا را در کنترل خود نگه دارند. به طور رسمی، معاون رییس‌جمهور آمریکا، رییس مجلس سناست و در مواقعی که آرای سنا مساوی است، رای او می‌تواند اثرگذار باشد.
با این همه جمهوری‌خواهان تنها به یک کرسی برای به دست آوردن اکثریت نیاز دارند.
این نظرسنجی، رقابت در چهار ایالت مهم و کلیدی را مورد بررسی قرار داده‌است: آریزونا، جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا. «مارک کلی»، سناتور فعلی دموکرات ایالت آریزونا، با اختلاف ۵۱ درصد نسبت به ۴۵ درصد جلوتر از «بلیک مسترز» است.
در نوادا اما رقابتی سخت و تنگاتنگ پیش رو خواهد بود. سناتور دموکرات، کاترین کورتز ماستو، و آدام لاکسالت، رقیب جمهوری‌خواه او،  هر دو ۴۷ درصد آرا را در اختیار دارند. در جورجیا، سناتور دموکرات رافائل وارناک در رقابتی تنگاتنگ با هرشل واکر، رقیب جمهوریخواه خود قرار دارد. وارناک ۴۹ درصد و واکر ۴۶ درصد آرا را در اختیار دارند.
در پنسیلوانیا، نظرسنجی ها نشان می‌دهد تعداد کسانی که علاقه دارند دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان قدرت را در دست بگیرند، برابر است. اما جان فترمن دموکرات، اندکی از مهمت اوز، مجری سابق تلویزیون، پیش است. او  با اختلاف ۴۹ درصد به ۴۴ درصد در این نظرسنجی جلوست. این رقابت بر سر یک کرسی خالی است که پیشتر در اختیار یک جمهوری‌خواه بود که بازنشسته شده‌است.
با این حال، عملکرد فترمن در مناظره هفته گذشته که تنها مناظره بین دو رقیب به شمار می‌رود ممکن است بر حمایت‌ها از او اثرگذار باشد. این اولین فرصتی بود که رای‌دهندگان می‌توانستند بدون واسطه نظرات او را بشوند. پنج ماه پیش او دچار یک سکته مغزی نیز شده‌بود.
نظرسنجی پنسیلوانیا عمدتاً پیش از مناظره اخیر انجام شده‌ و نظرات شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی تنها یک شب پس از انجام این مناظره اخذ شده‌است. در تماس‌های چهارشنبه، شب بعد از مناظره، تعداد زیادی از رای‌دهندگان گفته‌اند که فترمن از نظر جسمی آنقدر سالم نیست که بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. با این همه فترمن همچنان در میان کلیت پاسخ‌دهندگان چهارشنبه برتری جزئی نسبت به دکتر اوز داشت. این تغییری عمده نسبت به گذشته به شمار می‌رود که مخاطبان بیشتری او را گزینه مناسبی برای در اختیار گرفتن کرسی سنا می‌دانستند.
به طور کلی، اندکی بیش از یک سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بر این باورند که او به اندازه کافی سالم نیست تا بتواند وظایف شغلی را انجام دهد. در میان جمهوری خواهان، اکثریت - ۷۱ درصدی - در مورد سلامتی او نگران هستند در حالی که اکثریت دموکرات ها - ۸۳ درصد - می گویند که او به اندازه کافی سالم است که بتواند وظایف خود را انجام دهد.
ترزا هری، یک رای‌دهنده مستقل از شهر یورک واقع در ایالت پنسیلوانیا گفت که در حال برنامه‌ریزی برای حمایت از فترمن است، اما اضافه کرد که این مناظره ابهاماتی را برای او ایجاد کرده‌است.
او گفت: «از آنجایی که او سکته کرده بود، واقعاً نمی‌توانست پاسخ‌هایش را آنطور که می‌خواست به‌طور کامل ارائه کند، این موضوع کمی مرا نگران کرد.
اما خانم هری که معلول است و با مادر ۸۰ ساله‌اش زندگی می‌کند، نگران است که دکتر اوز یارانه‌های پزشکی و خدمات اجتماعی را کاهش دهد: « وضعیت ترسناک است، من فکر می‌کنم اوز علیه ما عمل خواهد کرد.»
گرگوری واگنر، ۶۵ ساله، یک مهندس جمهوریخواه از شهر کویکرتاون، واقع در ایالت پنسیلوانیا گفت که او از خطوط حزبی برای حمایت از فترمن عبور می کند، زیرا او از دکتر اوز خوشش نمی آید. او با موضع نامزد جمهوری‌خواه در مورد حق سقط جنین و حمایت او از رئیس جمهور سابق دونالد جی. ترامپ مخالف است. او تاکید کرد که نگران سلامت فترمن نیست.
واگنر اضافه کرد: «بهترین دوست من سکته کرد و اکنون کاملاً خوب است. همه به فرصتی برای بهبودی نیاز دارند. او در جریان مبارزات انتخاباتی بهبود یافت و در آینده نیز بهتر خواهد شد.»
انتخابات میاندوره‌ای آمریکا که قرار است سه شنبه هفته آینده برگزار شود، در یک فضای سیاسی بی‌سابقه انجام می‌شود. این انتخابات پس از فروکش کردن پاندمی کووید، حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره و لغو قانون حق سقط جنین در دادگاه عالی ایالت متحده برگزار می‌شود. در حالی که جمهوری‌خواهان از مجموعه‌ای از عوامل از جمله اقتصاد پریشان، تورم بالا، نگرانی در مورد جرم و جنایت سود می‌برند، دموکرات‌ها بر روی مسائلی همچون حق سقط جنین و موضوع خشونت‌ها از طریق آزاد بودن نگهداری و استفاده از اسلحه تمرکز کرده‌اند.
با توجه به اینکه به نظر می‌رسد مجلس نمایندگان از کنترل دموکراتها خارج شده است، یک سوال اساسی برای حزب دموکرات این است که آیا این شرایط فوق‌العاده و غیرطبیعی در آمریکا، می‌تواند همچنان کنترل مجلس سنا را در دست بگیرد یا نه؟ از زمان دولت بوش در سال ۲۰۰۲ حزب مستقر در کاخ سفید در همه انتخابات میاندوره‌ای شکست خورده‌است.
برای دموکرات‌ها مساله کلیدی این است که آیا نامزدهای آنها می‌توانند در محیط ملی سیاست آمریکا، محبوبیتی بالاتر از جو بایدن، رییس‌جمهور دموکرات به دست آورند یا نه؟
تایید عمکرد بایدن در چهار ایالت برابر یا کمتر از میانگین تایید عملکرد او در سطح ملی است. محبوبیت رئیس جمهور در آریزونا ۳۶ درصد، در نوادا ۳۸ درصد، در جورجیا ۳۹ درصد و در پنسیلونیا ۴۲ درصد است.
در تمام نظرسنجی‌های انجام شده، محبوبیت نامزدها از محبوبیت رئیس‌جمهور بالاتر بوده‌است. «کلی» ۱۵ درصد بیشتر از بایدن محبوبیت داشت و تقریباً حمایت یک چهارم افرادی را عملکرد بایدن در ایالت را تایید نمی‌کنند، به دست آورد. فترمن نزدیک‌ترین فرد به رئیس‌جمهور بود، اما محبوبیت او نیز همچنان با ۸ درصد بیش از بایدن بود.
اندرو سوانسون، یک رای دهنده مستقل از شهر گلندیل، واقع در ایالت آریزونا گفت که از عملکرد بایدن ناامید است و اقدامات دولت در مورد مشکلات دشوار را ناکافی توصیف کرد.
سوانسون که یک باشگاه ورزشی را مدیریت می کند، ادامه داد: «او قرار است بزرگترین حلال مشکلات کشور باشد اما هنوز نتوانسته هیچ یک از مشکلات بزرگ کشور را حل کند.»
با این حال، سوانسون قصد دارد رای خود را به نفع «کلی» به صندوق بیندازد. او تاکید کرد: «بلیک مسترز همه ایده‌های وحشیانه‌ای را مطرح و درباره همه افراط‌گرایی‌ها صحبت ‌می‌کند.»
در ایالت جورجیا، جایی که وارناک با اختلاف سه درصدی از واکر، رقیب جمهوری‌خواه خود پیش است، واکر با اتهاماتی از سوی دو دوست دختر سابق خود مواجه شده‌است. این دو نفر می‌گویند که واکر آنان را برای سقط جنین تحت فشار قرار داده است. این ستاره سابق فوتبال آمریکایی اما این ادعا را رد می‌کند.
در مورد مسئله شخصیت و کاراکتر، رای دهندگان در کنار وارناک قرار می‌گیرند، موضوعی که می‌تواند دموکرات‌ها را در این ایالت به شدت قطبی شده، تقویت کند.
تقریبا نیمی از رای دهندگان ایالت جورجیا، وارناک را صادق‌تر و قابل اعتمادتر می‌دانند، در حالی که تنها ۳۷ درصد از رای دهندگان نسبت به واکر نظر مشابهی دارند. حدود یک چهارم از کسانی که به آقای واکر رای داده‌اند، رقیب او را قابل اعتمادتر می دانند، یا دست‌کم مطمئن نیستند که کدام نامزد قابل اعتمادتر است، اما همچنان قصد دارند از واکر کنند. تقریباً یک نفر از هر ۱۰ رأی دهنده در ایالت جورجیا، هر دو نامزد را نامطلوب می‌دانند اما در میان همین تعداد – که هر دو نامزد را نامطلوب می‌دانند- آرای کسانی که گفته‌اند به واکر رای می‌دهند، بیشتر است.
پیتر استرنجیس ۴۱ ساله که یک رای‌دهنده مستقل از شهر آتلانتا واقع در ایالت جورجیاست گفت که واقعا به هیچ یک از نامزدها اعتماد ندارد، اما افزود که قصد دارد به واکر رای دهد.
استرنجیس که در یک فروشگاه کار می‌کند ادامه داد: "هرشل واکر یک بازیکن سابق فوتبال است و من نمی‌دانم که آیا او تاکنون کتاب خوانده‌است یا نه؟ اما هیچکدام از اندیشه‌های رافائل وارناک متعلق به خودش نیست، واقعا نمی‌دانم چه باید بگویم. رای دادن به آنها مانند انتخاب بین کلم بروکلی و گل کلم است.»
یکی دیگر از شاخص دیگر و مهم برای جمهوری‌خواهان، انتخابات ریاست‌جمهوری سال   ۲۰۲۰ است.
با وجود اینکه بایدن در سال ۲۰۲۰ در هر چهار ایالت پیروز شد، اکثریت اندکی از رای دهندگان گفتند که ترجیح می دهند به نامزدی رای بدهند که معتقد است آقای ترامپ در انتخابات پیروز شده است یا معتقدند که نظر یک نامزد در مورد اینکه چه کسی در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شده است اهمیتی ندارد..
 نتیجه انتخابات گذشته همچنان یک مسئله کلیدی برای دونالد ترامپ به شمار می‌رود که هنوز به دروغ، نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ را به چالش می‌کشد.
بررسی‌های هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که، رأی دهندگان بیشتر بر مشکلاتی مانند تورم و اشتغال متمرکز هستند تا مسائل اجتماعی. در سه ایالت از چهار ایالت، حدود نیمی از رای‌دهندگان تاکید کرده‌اند که مسائل اقتصادی برای تصمیم‌گیری در مورد رای آنها برای کنگره مهمترین مساله است در مقابل تنها یک سوم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی تاکید کرده‌اند که به مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری می‌دهند. رای‌دهندگانی که بیشتر روی اقتصاد متمرکز هستند بیشتر به جمهوری‌خواهان گرایش داشتند، در حالی که دموکرات‌ها اقبال بیشتری در میان افرادی داشتند که مسایل اجتماعی برایشان در اولویت بود.
یارد آسفا، یک کامیون دار اهل لاس وگاس، دو سال پیش به دلیل بیزاری از ترامپ، به بایدن رای داد،. امسال اما او قصد دارد رای خود را به دلایل نگرانی‌های اقتصاد و قیمت گاز به لاکسالت، نامزد جمهوری‌خواه سنا و دادستان کل سابق ایالت به صندوق بیاندازد.
آصفا که یک دموکرات است درباره جو بایدن گفت: «من به دلیل رفتارها و اقدامات رئیس جمهور قبلی به بایدن رای دادم - از آن زمان اما همه قیمت‌ها رو به افزایش است. افزایش قیمت سوخت کار ما را از بین می‌برد. این روند باید متوقف شود. من معتقدم این تنها جمهوری‌خواهان هستند که می توانند به انجام این کار کمک کنند.»
با این همه، نشانه‌هایی وجود دارد که برخی از مسائل اجتماعی نیز می‌توانند بر نتایج انتخابات اثرگذار باشند.
تنها کمتر از ۲۰ درصد از رای دهندگان در هر ایالت می گویند که موضع نامزدها در مورد سقط جنین، تأثیری بر تصمیم آنها ندارد از میان کسانی که گفته‌اند هنگام رای دادن درباره این موضوع تصمیم می‌گیرند، رای دهندگان نامزدهایی را ترجیح می دهند که با اختلاف زیادی از سقط جنین قانونی حمایت می‌کنند.
در آریزونا، جایی که دو طرف در دادگاه بر سر ممنوعیت تقریباً کامل سقط جنین با هم درگیر شده اند، نظرسنجی اخیر نشان داد که این مساله، مساله‌ای مهم است. در حالی که رای دهندگان در سه ایالت دیگر، با معیارهای اقتصادی تصمیم می‌گیرند، رأی‌دهندگان در آریزونا تقریباً در مورد اینکه چه موضوعاتی برای رأی آنها مهم است به دو قسمت تقسیم شده‌اند، به طوری که ۴۴ درصد مسائل اقتصادی و ۴۰ درصد مسائل اجتماعی را فاکتور تعیین کننده برای انتخاب نامزد خود اعلام کرده‌اند.
انتخابات به شدت در آمریکا دو قطبی شده‌است.
دموکرات‌ها آرای تحصیل‌کردگان را بیشتر به دست خواهند آورد اما جمهوری‌خواهان رای خود را به نفع نامزدی به صندوق می‌اندازند که تحصیلات آکادمیک ندارد. البته این موضوع در ایالت آریزونا استثناست، جایی که «کلی» در میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند دو درصد بیشتر رای دارد.
نظرسنجی ها یک عکس فوری در یک زمان مشخص هستند و رأی دهندگان می توانند در هفته پیش رو نظر خود را تغییر دهند. اما برای برخی از رای دهندگان، به ویژه در آریزونا، تصمیم آنها قبلاً قطعی شده‌است. تقریباً یک چهارم رأی دهندگان احتمالی در آریزونا رای زودهنگام داده‌اند، که بالاترین تعداد رای زودهنگام در چهار ایالت مورد بررسی است.

منبع: نیویورک تایمز

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
چرا ضد دموکراتیک شدن حزب جمهوری‌خواه طبیعی شده‌است؟
انتخابات آمریکا؛ اقتصاد مهم است یا دموکراسی؟
تصمیم عجیب آمریکایی‌ها برای انتخابات سنا

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha