۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۴ آبان ۱۴۰۱

معاملات روز چهارشنبه بورس با وجود عرضه‌های بیشتر اما مثبت به پایان رسید. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس در روز چهارشنبه با عرضه‌های بیشتری نسبت به روزهای قبل‌تر خود همراه شد اما تقاضا تا حد خوبی موفق به پوشش قدرت فروشندگان شد و پس از رفت‌ و برگشت‌هایی در طول معاملات، در نهایت اجازه کاهش را به نماگرهای اصلی بازار ندارد. شاخص کل بورس طی روز چهارشنبه ۰.۲۴ درصد افزایش یافت و شاخص هم‌وزن نیز بازدهی مثبت ۰.۱۹ درصدی را به ثبت رساند تا روند صعودی بازار تداوم یابد. ارزش معاملات اما فعلا تغییر قابل توجهی نداشت و به سختی به بالای ۲ هزار میلیارد تومان مقاومت می‌کند. از سمت دیگر خروج پول نیز با افزایش نسبت به روزهای گذشته، ۳۳۶ میلیارد تومان خروج پول از سمت کدهای حقیقی را به نمایش گذاشت.

طی روزهای گذشته شرایط متفاوتی برای بورس تهران رقم خورد و برخی متغیرهای مهم درحال آماده کردن شرایط برای بازار سرمایه هستند. برگزاری جلسات حمایتی در ابتدا مانع از تداوم ریزش‌های بیشتر بازار شد و اکنون نرخ دلار بازار آزاد، چراغ سبز صعود تورمی را به صعود بورس تهران نشان می‌دهد. در بخش بازارهای جهانی اما همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد که در ادامه با بررسی آن‌ها به سنجش قدرت هرکدام و پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بورس با دلار همراه می‌شود؟

قطعا یکی از مهم‌ترین رخدادهای اقتصادی روزهای گذشته، سقف شکنی دلار و صعود آن به بالای کانال ۳۵ تومانی است. از آنجا که به صورت سنتی بورس تهران همواره نگاه ویژه‌ای به روند قیمت دلار در بازار آزاد به عنوان یک نماگر تورمی دارد، این موضوع می‌تواند بر روند بازار سهام تاثیرگذار باشد. البته این موضوع از جهات مختلفی قابل بررسی است که می‌تواند شرایط متفاوتی را رقم بزند.

تالار شیشه‌ای که در گذشته اغلب روندهای صعودی قدرتمند خود را به واسطه افزایش انتظارات تورمی داشته است، انتظار می‌رود که به رکورد تاریخی این اسکناس آمریکایی واکنش نشان دهد و به مرور با آن همراه شود. در این بین اما طی یک سال اخیر شاهد برخی واگرایی‌ها بین روند دلار و بورس بوده‌ایم که به دلیل چشم‌انداز وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور بوده است و بازار سرمایه، افزایش قیمت دلار را سیگنالی برای از بین رفتن خوش‌بینی‌ها به مذاکرات هسته‌ای و احتمال احیای برجام می‌بیند. با این وجود، افزایش بیش از ۲ هزار تومانی قیمت دلار در بازار آزاد طی سه روز اما شرایط خاصی به نظر می‌رسد که قدرت احتمال صعود تورمی بورس را افزایش می‌دهد و انتظار می‌رود که بازار سرمایه به آن واکنش مثبت نشان دهد.

از سمتی افزایش دوباره فاصله دلار فردوسی و نیما نیز بااهمیت است. پس از حذف ارز نیمایی در خرداد سال جاری، وضعیت مالی بسیاری از شرکت‌ها اکنون به دلار نیمایی گره خورده است و افزایش فاصله با بازار آزاد باعث مشکلاتی مشابه با دلار ۴۲۰۰ تومانی (افزایش بیشتر هزینه تولید نسبت به درآمد) برای بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد. دلار ۳۵ هزار تومانی در بازار آزاد و دلار ۲۷۵۰۰ تومانی نیما، از یک اختلاف ۲۷ درصدی خبر می‌دهد درحالیکه چند ماه گذشته این شکاف به شکل محسوسی کاهش یافته بود. با این وجود اما به نظر می‌رسد که حداقل در کوتاه‌مدت، قدرت انتظارات تورمی به نکات گفته شده بچربد و شاهد تقویت تقاضا در سهام باشیم.

نگرانی دوباره از بازارهای جهانی؟

نشست ماه نوامبر فدرال رزرو روز چهارشنبه برگزار شد و بانک مرکزی ایالات متحده در ششمین اقدام خود برای مبارزه با اژدهای تورم، نرخ بهره را برای چهارمین بار متوالی ۰.۷۵ درصد دیگر افزایش داد و این نرخ را به ۴ درصد رساند. این عدد از سال ۲۰۰۷ تاکنون تکرار نشده بود و یک رکورد ۱۵ ساله محسوب می‌شود.

مهم‌تر از این افزایش که طبق انتظارات پیش رفت، سخنان جرومی پاول رئیس فدرال رزرو بود که بازهم از تداوم سیاست‌های انقباضی در ماه‌های پیش رو خبر داد. او در سخنان خود عنوان کرد که مقصد نهایی بانک مرکزی آمریکا برای نرخ بهره، نسبت به پیش‌بینی‌های گذشته افزایش یافته است و همین موضوع باعث واکنش دوباره بازارهای جهانی سهامی و کالایی در شامگاه چهارشنبه شد و قیمت‌ها بار دیگر کاهش یافتند. در این بین اما کارشناسان اعتقاد دارند که این موضوع به دلایلی، دیگر تاثیر منفی قدرتمندی همچون گذشته بر بازارها نخواهند داشت. کارشناسان دو دلیل اصلی را برای ثبات بازارهای جهانی طی یک ماه گذشته عنوان کرده‌اند. برخی اعتقاد دارند که تورم اگرچه همچنان در سطوح بالایی قرار دارد اما اوج خود را رد کرده و روندی کاهشی به خود گرفته است که این موضوع می‌تواند که فدرال رزرو را برای آرام کردن سیاست‌های انقباضی قانع کند. از سمتی نیز تکنیکالیست‌ها عنوان می‌کنند که در بازارهای سهامی و کالایی، بسیاری از شاخص‌ها و کلاس‌های دارایی، در حمایت‌های تکنیکالی مهمی قرار گرفته‌اند که می‌تواند از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند، کمااینکه طی هفته‌های گذشته نیز این اتفاق رخ داده است. بنابراین این موضوع می‌تواند به تداوم ثبات در بازارها کمک کند.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا بتواند به رخدادهای اخیر واکنش مثبت نشان دهد و شاهد تداوم روند صعودی باشیم. تنها موضوعی که می‌تواند بازار سهام را در روز آتی با چالش مواجه کند، مقاومت تکنیکالی است که اکنون شاخص کل بورس با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضامحمدی GB ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    چراکسی دربازاربورس به فکر سهام وسرمایه ازدست رفته ماسهامداران خرد وحقیقی نیست آقای عشقی وخاندوزی چرا ورود نمی کنید به بازار بورس وچراجلوی نابودی سهام رانمی گیرد وچراهمکا رانتان پیگیر وپاسخگو نیستند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار