۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
تراکنش‌های ۸ میلیارد دلاری صرافی ایرانی  با بایننس

خبرگزاری رویترز مدعی شد که صرافی ایرانی نوبیتکس از سال ۲۰۱۸ تاکنون بالغ بر ۸ میلیارد دلار تراکنش رمزارز با صرافی بایننس داشته است.

فردای اقتصاد: خبرگزاری رویترز گزارش جدیدی در مورد صرافی بایننس منتشر کرده و در آن مدعی شده که بزرگترین صرافی آنلاین جهان از سال  ۲۰۱۸ تا کنون در حدود ۸ میلیارد دلار تراکنش‌های صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس را پردازش کرده است. به گفته رویترز این اتفاق به‌رغم تحریم‌های آمریکا برای قطع ارتباط ایران با سیستم مالی جهانی رخ داده است.

این دومین گزارش رویترز در ماه‌های اخیر در مورد معاملات کریپتو در ایران است که به نظر می‌رسد هدف آن حساس کردن نهادهای رگولاتوری و خود شرکتها برای قطع ارتباط با فعالان بازار کریپتو ایران به دلیل تحریم‌هاست. 

رویترز مدعی شده است که نوبیتکس در وب سایت خود راهنمایی‌هایی را در مورد چگونگی دور زدن تحریم‌ها ارائه می‌دهد. این اطلاعات بر اساس بررسی داده‌های چین‌آنالیز  (Chainalysis) ارائه شده است.

به نوشته رویترز یافته‌های جدید در حالی به‌دست می‌آیند که وزارت دادگستری ایالات متحده در حال پیگیری تحقیقاتی در مورد نقض احتمالی قوانین پولشویی توسط بایننس است. کارشناسان تحریم‌های تجاری بیان کرده‌اند که، این معاملات شرکت را در معرض خطر نقض ممنوعیت‌های ایالات متحده قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش منتشر شده، سه چهارم سرمایه‌های ایرانی که از طریق بایننس مورد پردازش قرار گرفته‌اند از طریق یک ارز دیجیتال نسبتاً ضعیف به نام ترون انجام گرفته است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا هویت و مسیر تراکنش‌ها را پنهان کنند. علاوه بر توکن ترون، مابقی تراکنش‌های ایران در ارزهای دیجیتال اصلی بیت‌کوین، اتریوم، تتر و ریپل و لایت‌کوین بوده است.

تراکنش‌های ۸ میلیارد دلاری صرافی ایرانی  با بایننس

چند ماه قبل نیز، رویترز در گزارشی بایننس را به خدمات رسانی به مشتریان ایرانی متهم کرد. به نظر می‌رسد رویترز به دنبال رو کردن دست بایننس در دور زدن قوانین بوده و به دنبال شواهدی در راستای تحقق این هدف است.

بر اساس داده‌های چین‌انالیز تا نوامبر امسال، بایننس تقریباً ۱.۰۵ میلیارد دلار معاملات را مستقیماً از نوبیتکس و سایر صرافی‌های ایران پردازش کرده است. که ۸۰ میلیون آن در سه ماه گذشته و بعد از مصاحبه رویترز با فعالان کریپتویی ایرانی رخ داده است. به نظر می‌رسد بعد از مصاحبه فوق میزان تراکنش‌ها به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است.

تراکنش‌های ۸ میلیارد دلاری صرافی ایرانی  با بایننس
میزان تراکنش‌های رمزارزهای مختلف میان نوبیتکس و بایننس در یک سال

بایننس به سوالات دقیق درباره تراکنش‌های جدید که توسط رویترز فاش شده است، پاسخی نداده است. سخنگوی بایننس در بیانیه‌ای گفت، بایننس یک شرکت آمریکایی نیست. با این حال، ما اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای محدود کردن حضور خود در بازار ایران انجام داده‌ایم.

داده‌های بررسی شده توسط رویترز نشان می‌دهند که در مجموع ۲.۹۵ میلیارد دلار ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۸ به طور مستقیم بین صرافی‌های ایرانی و بایننس جابه‌جا شده است.

داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که ۵ میلیارد دلار دیگر ارز دیجیتال بین صرافی‌های ایرانی و بایننس از طریق لایه‌هایی از واسطه‌ها جابه‌جا شده است. قانون‌گذاران می‌گویند که چنین جریان‌های «غیر مستقیم» می‌تواند نشان دهنده جریان پولشویی احتمالی و فرار از تحریم‌ها باشد. کاربران ارزهای دیجیتال که به دنبال پنهان کردن تراکنش‌های خود هستند، اغلب از تکنیک‌های پیچیده برای ایجاد زنجیره‌های پیچیده نقل و انتقالات رمزنگاری استفاده می‌کنند.

داده‌ها نشان می‌دهد که حجم کل تراکنش‌های ایران از طریق بایننس بسیار بیشتر از هر صرافی دیگری است. پس از بایننس، کوکوین محبوب‌ترین صرافی ارز دیجیتال برای کاربران نوبیتکس بوده است. از سال ۲۰۱۸ تا کنون، کوکوین ۸۲۰ میلیون دلار را در تراکنش‌های مستقیم و غیرمستقیم پردازش کرده است.

رویترز در قسمتی از گزارش منتشر شده، آورده است که نوبیتکس در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۷۰ درصد از تراکنش‌های رمزنگاری ایران را پردازش می‌کند.

داده‌های چین‌انالیز نشان می‌دهد که کاربران نوبیتکس در آوریل ۲۰۱۸ شروع به انتقال بیت کوین از طریق بایننس کرده‌اند.

طبق گزارش چین‌آنالیز در ماه سپتامبر، ایرانی‌هایی که توسط خزانه‌داری ایالات متحده به دلیل حملات سایبری و فعالیت‌های باج‌افزاری تحریم شده‌اند، از نوبیتکس استفاده کرده‌اند. به گفته این سایت تحلیلی، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، کیف‌پول‌های دیجیتال ایرانی‌های تحریم شده بیش از ۲۳۰ هزار دلار وجوه دریافت کرده‌اند که بیشتر این ارزهای دیجیتال به نوبیتکس ارسال شده‌اند. خزانه داری ایال متحده اعلام کرده است که ایرانیان تحریم شده همگی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار