۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
پیام برجامی قیمت دلار

با وجود پیشرفت در مذاکرات، دلار همچنان در نیمه کانال ۳۱ هزار تومان قرار دارد. گویی معامله‌گران هنوز توافق را چندان قطعی نمی‌بینند.

فردای اقتصاد: مذاکرات برجام بار دیگر یک نقطه عطف را تجربه کرده که آن را به خط پایان نزدیک‌تر می‌کند. دیروز دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا در وین پایان یافت و به ادعای طرف غربی متن توافق نهایی شده و دیگر جایی برای مذاکره بیشتر نیست. اما دلار واکنش نسبتا محدودی داشت که البته دور از انتظار هم نبود.

قیمت دلار در بازار آزاد طبق اعلام کانال‌های غیررسمی تلگرامی امروز به ۳۱۵۵۰ تومان رسید. این رقم نسبت به آخرین نرخ معاملات پشت‌خطی دیروز ۳۰۰ تومان کمتر و نسبت به آخرین نرخ نقدی پیش از تعطیلات عاشورا (نرخ روز شنبه) ۵۰ تومان پایین‌تر است. با این حال، قیمت دلار توافقی امروز حدود ۲۰۰ تومان کاهش داشت و به ۳۰۴۱۷ تومان رسید. دلار چهارشنبه گذشته با خبر ازسرگیری مذاکرات تهران و واشنگتن افت ۶۰۰ تومانی را تا کف کانال ۳۱ هزار تومان تجربه کرده بود. اما طی هفته جاری و در میانه مذاکرات دوباره تا ۳۱۸۵۰ تومان صعود کرد.

قیمت سکه امامی هم امروز ۳۰ هزار تومان (۰.۲ درصد) افزایش داشت و به ۱۴ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید. البته این رشد محدود در قیمت سکه در حالی بود که طلای جهانی با رشد ۰.۴ درصدی بار دیگر به مرز روانی مهم ۱۸۰۰ دلار نزدیک شد.

چرا قیمت دلار نریخت؟

واکنش معامله‌گران ارز این پیام را می‌دهد که آن‌ها هنوز توافق را چندان قطعی یا نزدیک نمی‌بینند. دلیل این نگاه احتمالا ناشی از دو اتفاق باشد:

اولا، روایت ایران و غرب از نتیجه دور جدید مذاکرات متفاوت است. طرف غربی مدعی است متن نهایی توافق در وین تهیه شده و آمریکا نیز با آن موافقت کرده و حالا نوبت ایران است که به کلیت این متن «آری یا خیر» بگوید. بورل، هماهنگ‌کننده مذاکرات هم در ارزیابی خود گفت که پیشرفت حاصل شده است. این در حالی است که در دور پیشین مذاکرات در قطر، طرف مقابل مدعی بود که مذاکرات پیشرفتی نداشته است. وی شامگاه دوشنبه در توئیتر نوشت: «آنچه قابل مذاکره‌ است مورد مذاکره قرار گرفته و اکنون یک متن نهایی به دست آمده است». بورل تاکید کرد «پشت هر مسئله فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی قرار دارد که باید در پایتخت‌ها گرفته شود. اگر پاسخ‌ها مثبت باشد می‌توانیم این توافق را امضا کنیم».

ثانیا، این چندمین بار است که طرفین در آستانه توافق قرار می‌گیرند اما هر بار موضوعات جدیدی مقابل توافق قد علم می‌کنند. بحث تضمین‌های اقتصادی، موضوع تحریم‌های سپاه و حالا مسائل پادمانی از این نمونه‌ها هستند. با توجه به سابقه ناکامی‌های پیشین، معامله‌گران دلار در ماه‌های اخیر به تجربه آموخته بودند که تا شنیدن اخبار جدی از پیشرفت مذاکرات، از قرار گرفتن در سمت فروش خودداری کنند. از این رو، با وجود آنکه احتمال اعلام توافق در هر لحظه وجود دارد، اما فعلا شانس توافق و عدم توافق در ذهن بسیاری از معامله‌گران ۵۰-۵۰ است و عموما در انتظار اخبار جدی‌تر هستند.

پیش‌بینی ادامه مسیر دلار

با این حال، این به معنای عدم افت قیمت دلار در روزهای آینده هم نخواهد بود. طبیعتا چراغ سبز ایران به متن به دست آمده در وین می‌تواند ریزش نرخ ارز را رقم بزند. اما در صورتی که بار دیگر شاهد تعلیق مذاکرات باشیم، احتمال ثبات یا رشد قیمت دلار وجود دارد. معامله‌گران تکنیکال دلار هم اشاره دارند که شاخص ارزی روند صعودی خود که از اسفند ۱۴۰۰ شکل گرفته بود را از اوایل مرداد از دست داده و فعلا روند خنثی خواهد داشت.

پیام برجامی قیمت دلار
واکنش قیمت دلار به تحولات اخیر برجام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار