۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹
عقب‌نشینی دلار به مرز ۳۰ هزار

با خوشبینی‌ها به احیای برجام، نرخ ارز دیروز پس از ۵۰ روز از مرز ۳۱ هزار تومان عبور کرد و امروز هم به نزدیکی ۳۰ هزار تومان رسید.

فردای اقتصاد: با افزایش خوشبینی‌ها به احیای برجام و انتظار برای پاسخ مثبت تهران و واشنگتن به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، قیمت دلار بار دیگر به سمت مرز ۳۰ هزار تومان روانه شده و شنبه برای اولین بار در حدود ۵۰ روز اخیر مرز ۳۱ هزار تومان را به سمت پایین شکست. آخرین بار پنجم تیر بود که اعلام خبر ازسرگیری مذاکرات (که در چند روز پس از آن در قطر انجام شد) موجب شد دلار بیشترین افت خود در ۱۴ ماه را تجربه کرده و تا کف کانال ۳۰ هزار تومان عقب‌نشینی کند. این بار اما دلار آرام‌تر و تدریجی وارد کانال ۳۰ شده است که می‌تواند نشانگر هیجانی نبودن فروش‌ها در بازار ارز باشد.

شنبه قیمت دلار در بازار آزاد (طبق اعلام کانال‌های غیررسمی تلگرامی) با افت ۷۰۰ تومانی یا ۲.۲ درصدی‌ به ۳۰۴۸۰ تومان رسید. نرخ ارز امروز هم روند نزولی خود را تا سطح ۳۰۱۶۰ تومان ادامه داد. دیروز نشریه پولیتیکو مدعی شد در بسته نهایی پیشنهادی اروپایی‌ها تحریم‌های سپاه کاهش یافته و شهروندان غیرآمریکایی اجازه خواهند داشت با شرکت هایی که با سپاه پاسداران معاملات اقتصادی دارند، تجارت کنند. هر چند که رابرت مالی، نماینده دولت بایدن در امور ایران در توییتر خود به صورت تلویحی این ادعا را رد کرد. پیش از این اما وال استریت ژورنال به نقل از منابعی آگاه خبر از اعطای «امتیازات تازه قابل توجه» به ایران در آخرین پیش‌نویس احیای برجام داد.

آزمون سوم دلار در کانال ۳۰ هزار

اما دو مواجهه‌ای که قیمت دلار قبلا در روند نزولی خود با مرز روانی ۳۰ هزار تومان داشته، ریسک مهمی را نشان می‌دهد؛ اینکه دلار هر بار تا کف بالاتری نزول می‌کند. چنانکه در نمودار هم دیده می‌شود دلار در دفعات قبلی که از سقف قیمتی چند ماهه خود برگشت و نزولی شد، هر بار ریزش محدودتری را تجربه کرد.

بار نخست، وقتی در بحبوحه انتخابات آمریکا دلار به سقف تاریخی ۳۲ هزار تومان رسید، با نهایی شدن پیروزی جو بایدن و خوشبینی به احیای توافق هسته‌ای که ترامپ از آن خارج شده بود، دلار ابتدا تا حدود ۲۱ هزار تومان کاهش یافت.

دومین بار زمانی بود که مذاکرات وین به واسطه تغییر دولت در ایران ۵ ماه وقفه را تجربه کرد و پس از ۱۱ ماه به کانال ۳۰ هزار تومان صعود کرده بود. با رسیدن دلار به مرز ۳۱ هزار تومان دولت رئیسی برای ازسرگیری مذاکرات وین دست به کار شد. اما این بار دلار طی تنها تا کانال ۲۵ هزار تومان پایین آمد.

اواخر خرداد هم که دلار با قطعنامه شورای حکام علیه ایران به قله تاریخی جدید (بیش از ۳۳ هزار تومان) رسید، ابتدا مداخله بازارساز و افزایش عرضه موجب تعدیل قیمت ارز شد و سپس شروع مجدد گفت‌وگوی غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در قطر، دلار را تنها تا مرز ۳۰ هزار پایین کشاند و دلار قادر به خروج از این ابرکانال نبود.

منابعی به وال استریت ژورنال گفته‌اند که طرفین تا ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) قرار است به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا «آری یا خیر» بگویند. هر چند ایران نهایی بودن متن توافق را نمی‌پذیرد و هیچگونه ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی غرب را نیز معتبر نمی‌داند، اما در هر صورت روند بازار ارز نشان می‌دهد که معامله‌گران نسبت به گذشته به احیای برجام خوشبین‌ترند و در صورتی که در روزهای آینده خبرهای خوبی به گوششان برسد احتمال تشدید فروش‌ها و شکست دوباره مرز ۳۰ هزار تومان وجود دارد. هر چند که سناریوی معکوس چندان نتیجه خوبی برای بازار ارز به همراه نخواهد داشت.

دلار پس از ۵۰ روز مرز ۳۱ هزار تومان را شکست

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار