۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
قیمت خودرو با افت دلار می‌ریزد؟

با افت ۸۰۰ تومانی قیمت دلار طی دو روز گذشته حالا باید در انتظار تعدیل هر چند محدودتر قیمت خودرو باشیم.

فردای اقتصاد: بررسی روند قیمت خودرو و دلار از ابتدای خرداد (حدود ۲ و نیم ماه اخیر) حرکت همسوی این دو بازار را تایید می‌کند. اما با وجود همبستگی قیمت خودرو و دلار، خودرو شدت نوسان کمتری را تجربه می‌کند. همچنین واکنش قیمت خودرو به تغییرات دلار معمولا با تاخیر چند روزه اتفاق می‌افتد.

در نمودار زیر قابل مشاهده است که شاخص کل قیمت خودروی بورسان (که نوسانات قیمت خودروهای داخلی و چینی را دنبال می‌کند) و قیمت دلار در بازار آزاد هر دو از ابتدای خرداد تا کنون رشد حدودا ۱.۵ درصدی داشتند.

قیمت دلار اواسط خرداد با صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا بیش از ۳۳ هزار تومان افزایش یافت. در این مدت شاخص کل قیمت خودروی بورسان هم رشد بیش از ۲ درصدی را تجربه کرد. سپس در اوایل تیر خبر ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا (در قطر) موجب شد تا کف کانال ۳۰ تومان نزول کرد. با این اتفاق، شاخص قیمت خودرو با کمی تاخیر از سقف ۱۰۲ تا ۱۰۰.۸ نزول می‌کند. اما در میانه مذاکرات قطر دوباره صعودی شد و پس از پایان ناکام گفت‌وگوها به محدوده ۳۲ هزار تومان بازگشت. از آن پس دلار در نزدیکی مرز ۳۲ هزار تومان نوسان می‌کرد تا زمانی که مذاکره مجدد ایران و غرب سبب افت حدودا هزار تومانی دلار شد.

حال قیمت دلار طی دو روز گذشته افت ۲.۵ درصدی (۸۰۰ تومانی) را تجربه کرده و بار دیگر به مرز ۳۱ هزار تومان رسیده است در حالی که قیمت خودرو در ثبات خود را حفظ کرده که می‌تواند این بار با روند نزولی ارز بشکند. لازم به ذکر است دلار در صورت عبور از مرز روانی ۳۱ هزار تومان می‌تواند تا ۳۰ هزار تومان کاهش یابد که البته این مشروط به ادامه اخبار مثبت از مذاکرات برجام است.

قیمت خودرو با افت دلار می‌ریزد؟
نوسانات قیمت دلار از ابتدای خرداد و مهم‌ترین تحولات در این بازه

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار