۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
علت رشد دلار در میانه مذاکرات وین

قیمت دلار تمام افت ۶۰۰ تومانی را که چهارشنبه گذشته با خبر ازسرگیری مذاکرات تجربه کرده بود، پس گرفت.

فردای اقتصاد: قیمت دلار که با خبر دور جدید مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین حدود ۶۰۰ تومان (تا نزدیکی مرز ۳۱ هزار تومان) کاهش یافته بود، حال در میانه مذاکرات در حال افزایش است و تمام افت قبلی را جبران کرد. قیمت دلار در بازار تهران امروز تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۴) طبق اعلام کانال‌های غیررسمی تلگرامی ۳۱۶۰۰ تومان بود.

نوسان بازار ارز با درجه امید به احیای برجام؟

پیش از آغاز مذاکرات هم به دلیل ناکامی دورهای پیشین و اختلافات باقی مانده میان تهران و واشنگتن، امیدها به حل سریع اختلافات در این دور از مذاکرات بالا نبود. برای مثال، یک مقام آمریکایی بدون افشای نامش به آکسیوس گفته بود انتظارات از این دور مذاکرات پایین است. همچنین یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با المانیتور مدعی شده بود «ایران باید خواسته‌های خارج از برجام را کنار بگذارد. ما امیدواریم که چنین باشد، اگرچه در این مرحله انتظارات کلی ما پایین است». حال در میانه مذاکرات لورا روزن، خبرنگار المانیتور در صفحه شخصی توییتر خود نوشته که از یک دیپلمات اروپایی پرسیده است که اوضاع در مذاکرات وین چگونه است و او پاسخ داد «آهسته».

چنین انتظاراتی را می‌توان در بازگشت دلار به سمت بالا موثر دانست.

در عوض اگر به نیمه پُر لیوان بنگریم، برخی رسانه‌ها از کوچک‌تر شدن شکاف میان ایران و آمریکا گزارش کرده‌اند. دیپلمات‌های اروپایی به بلومبرگ گفتند که طرف‌ها درباره یکی از مهم‌ترین موانع توافق یعنی ضمانت‌های خاصی درباره جبران ضرر خروج از توافق پیشرفت کرده‌اند که بازگشت اقتصادی ایران را تضمین می‌کند، حتی اگر یک دولت جدید یا اقدام کنگره آمریکا دوباره توافق را لغو کند. این دیپلمات‌ها همچنین مدعی شدند که ایران از موضع خود درباره لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عقب‌نشینی کرده است.

اگر وزنه اخبار برجام در روزهای آینده به سمت خوشبینی به توافق سنگینی کند می‌توان انتظار بازگشت دوباره دلار به نزدیکی مرز ۳۱ هزار تومان یا حتی نزول به کانال ۳۰ هزار تومان را داشت. اما در سوی مقابل، ناکامی این دور از مذاکرات می‌تواند محرکی برای صعود جدی‌تر دلار باشد. هر چند که مداخلات بازارساز می‌تواند نوسان صعودی دلار را محدود کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد شهسواری IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    عزیزم هر کشوری عنان سیاست دفاع همه چیز را به کشورهای بیگانه بسپارد درست مثل این است که پدر خانواده مشکلات خانواده خود را به همسایه که به گمان او قویتر است همه میدانیم سرانجام چه خواهد شد زمان قبل هر کس مشکلی داشت ایران واسطه میشد حالا همه کشور های ریز و درشت باید در سرنوشت ملت ایران دخالت کنند تا ما همیشه ذلیل باشیم حقیقت ما قادر به اداره کشوری مثل ایران نیستیم *

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار