۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
همه روایت‌ها از مذاکرات وین

مقامات اروپا، آمریکا، روسیه و چین ارزیابی خود از روند مذاکرات را ارائه کردند.

فردای اقتصاد: یک مقام ارشد اروپایی با اشاره به مذاکرات جاری در وین گفت که مذاکره‌کنندگان ایرانی تضمین‌هایی مبنی بر عدم مختل شدن توافق در صورت خروج احتمالی آمریکا به دست آورده‌اند. این دیپلمات همچنین مدعی شد که قدرت‌های جهانی به دنبال نهایی کردن متن توافق هستند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که در دور جدید مذاکرات در وین، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
این مقام ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که این پیشرفت‌ها شامل تضمین‌هایی است که در آن، آمریکا با زیرپا گذاشتن قول‌هایش در آینده نتواند توافق را مختل کند.
او ادعا کرد: «ما اکنون تضمین‌های اساسی در اختیار داریم. تا آن جایی که من دریافته‌ام ایران خوشحال است و در رابطه با آنچه که در متن توافق است، احساس خرسندی می‌کند.»
این مقام اروپایی همچنین مدعی شد که درخواست ایران مبنی بر خروج نام سپاه از لیست سازمان‌های ترویستی آمریکا (FTO)از روی میز کنار گذاشته‌شده است.
به گفته این مقام، به این مسئله «در آینده» و پس از حصول توافق پرداخته خواهد شد.
پیشتر یک منبع آگاه به خبرگزاری رسمی دولت،«ایرنا» گفته‌بود که ایران درخواست حذف نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، کنار نگذاشته است.
ادعای کنار گذاشتن موضوع سپاه از مذاکرات را پیشتر روزنامه وال استرست ژورنال مطرح کرده‌بود
روز چهارشنبه اما، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست هفتگی هیات دولت به خبرنگاران گفته‌بود که موضوع خارج کردن سپاه از (FTO) موضوع اصلی مذاکرات نیست.
او همچنین افزود که همچنان «مسائلی در رابطه با رفع تحریم‌ها و چندین سوال مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران عنوان شده که در ماه مارس مطرح نشده بود؛ چراکه از آن زمان برنامه (هسته‌ای) ایران پیشرفت کرده است».
با این همه، محمد اسلامی تاکید کرد که «شرط» از سرگرفته شدن نظارت‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران، کنار گذاشته شدن «همه موارد اتهامی» در آژانس است.
این مقام اروپایی در ادامه گفت: «ما کمی خسته هستیم. نمی‌توانم تصور کنم که چهار هفته در اینجا بمانم. این دیگر مذاکرات نیست. ما برای نهایی کردن متن توافق اینجا هستیم. به نظر من، احتمالی واقعی (برای حصول توافق) وجود دارد اما این اتفاق آسان نیست.»
مذاکرات ایران و ۱+۴ در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از روز پنجشنبه در وین پس از یک دوره طولانی وقفه در گفت‌وگوهای مستقیم از سر گرفته شد.
آخرین بار ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا در دوحه با یکدیگر مذاکره کردند اما نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامد.
رایزنی‌ها و تماس‌ها در این مدت به صورت تلفنی و مکتوب میان ایران و آمریکا با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا انجام شده‌است.
در این دور از مذاکرات پیشنهاد و ایده‌ای از سوی جوزپ بورل، نماینده اتحادیه اروپا روی میز قرار دارد.

فرصت ۷۲ ساعته؟

همزمان  ۲دیپلمات‌ اروپایی در گفت‌گو با پایگاه خبری بلومبرگ مدعی شدند که فاصله بین ایران و آمریکا از زمان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین بیشتر شده و اگر قرار باشد توافقی به‌دست بیاید، یا ظرف ۷۲ ساعت آینده حاصل می‌شود، یا دیگر توافق امکان‌پذیر نخواهد بود.
اظهارات این منابع اروپایی با گزارش خبرگزاری فرانسه در تناقض است و به نظر می‌رسد منظور آنها فاصله گرفتن ایران و آمریکا تنها در موضوعات فنی برنامه‌ هسته‌ای ایران به دلیل پیشرفت این برنامه از اسفند گذشته است.
به گفته این دو مقام اتحادیه اروپا، در مذاکراتی که روز پنجشنبه در پایتخت اتریش از سر گرفته شد، حداقل دو موضوع جدید مرتبط با مسایل هسته‌ای در ماه‌های اخیر مطرح شده است که فهرست موانع احیای برجام را به شش یا هفت مورد افزایش داده است.
این دیپلمات‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، به بلومبرگ گفته‌اند که اگرچه موانع باقی مانده از نظر فنی می‌توانند در مدت ۷۲ ساعت برطرف شوند، اما این امر مستلزم تصمیم گیری‌های سیاسی سطح بالا در تهران و واشنگتن است.
دیپلمات‌های اروپایی در ادامه اضافه کرده‌اند که زمزمه‌هایی برای توجیه برگزاری دور دیگری از این مذاکرات وجود دارد.
بلومبرگ همچنین به نقل از این دیپلمات‌ها نوشته است، در این دور از مذاکرات طرف‌ها در زمینه ارائه تضمین‌هایی برای بهره‌مندی اقتصادی ایران حتی در صورت خروج مجدد آمریکا پیشرفت داشته‌اند.

مخالفت روسیه با طرح اصلاح‌ شده آمریکا درباره برجام

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه تاکید کرد که توافق هسته ای با ایران باید بدون حذفیات و اضافات به شکل اولیه خود بازیابی شود.
به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت کامبوج گفت: «موضع ما بسیار روشن است و هرگز تغییر نکرده است: این طرح باید منحصراً به شکلی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و بدون هیچ گونه اضافات یا حذفیات بازیابی شود.»
به گفته وزیر امور خارجه روسیه ، «آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند طرح اصلاح‌شده را موضوع توافق جدید قرار دهند، در حالی که ایرانی‌ها اصرار دارند که همه چیز طبق مصوبه سال ۲۰۱۵ باشد.»
لاوروف افزود:«من معتقدم که موضع ایران کاملاً مشروع است. آمریکایی ها از توافقی خارج شدند که همه و خود آمریکایی ها زمانی آن را تایید کرده بودند.»

واکنش پکن

در تحولی دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری بر عزم چین نسبت به حفظ برجام تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، هوا چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری هفتگی خود در رابطه با ازسرگیری مذاکرات وین گفت: «چین به طور قاطع به حفظ برجام متعهد است و از شروع مجدد مذاکرات وین استقبال می‌کند. این حاصل تلاش های متمرکز همه طرفین بوده و با انتظارات جامعه بین‌المللی همسو است.
وی ادامه داد: با ازسرگیری مذاکرات، فرصت جدیدی برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد. ما امیدواریم که تمامی طرفین بتوانند از این فرصت استفاده و تلاش‌ها را دو برابر کنند و از خود حسن نیت و انعطاف‌پذیری نشان دهند تا هر چه سریع‌تر به راه‌حلی برای مشکلات برجسته دست یابیم.
این مقام ارشد وزارت خارجه چین گفت: «آمریکا کشوری است که بحران هسته‌ای ایران را آغاز کرد. واشنگتن باید به طور کامل اشتباهاتش را جبران کند و به طور فعال به نگرانی‌های معقول ایران پاسخ دهد تا نتیجه‌ای از مذاکرات حاصل شود.»
هوا چونیینگ تاکید کرد: «چین ارتباطات نزدیکی با همه طرفین و نقشی فعال در پیشبرد مذاکرات داشته‌است. ما به طور سازنده در مذاکرات آتی شرکت می‌کنیم و همچنین به بازگشت اجرای برجام به مسیر خود کمک و به طور راسخ از منافع و حقوق قانونی‌مان حفاظت خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:
آخرین شرط تهران برای احیای برجام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار