۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
تازه‌ترین خبرها از مذاکرات وین

روسیه و چین مخالف پیشنهاد اروپا نیستند.

میخائیل اولیانوف،  سفیر روسیه در مذاکرات برای احیای برجام گزارش‌ها از رد پیشنهاد اتحادیه اروپا توسط پکن و مسکو را نادرست خوانده و گفته‌است پیش‌نویس احیای برجام به طور جمعی توسط اهمه شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین از جمله روسیه و اچین تنظیم شده‌است.
این مقام روس که نمایندگی مسکو در سازمان‌های بین‌المللی را برعهده دارد شنبه شب در حساب توئیتری خود با رد این موضوع گفت که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده  برجام اخیراً چند اصلاحیه مفید ارائه کرده‌است که مسکو از آنها کاملا حمایت می‌کند.
اولیانوف پیش از این در توییتی دیگر نوشته بود  «هیچ موضوع لاینحلی در دستور کار مذاکرات وین نیست و  با وجود چند اختلاف باقیمانده،  مذاکره‌کنندگان این فرصت را دارند تا وظایف خود را با موفقیت انجام دهند. »
نماینده روسیه در مذاکرات در توییتر خود عکسی از ملاقات دوجانبه‌اش را با انریکه مورا،  فرستاده اتحادیه اروپا به این مذاکرات،  منتشرکرد.
در سومین روز مذاکرات وین، علی باقری کنی،  مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا،  نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات دیدارکرده و همزمان بهروز کمالوندی،  سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که او نیز به وین سفر کرده،  گفت مذاکرات کارشناسی ادامه دارد.
 کمالوندی روز شنبه در حاشیه دیدار تیم کارشناسی مذاکره‌کننده ایران با انریکه مورا در پاسخ به پرسشی در خصوص موضوعات مربوط به پادمان گفت: « در حال گفت‌وگو هستیم.»
بهروز کمالوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که مذاکرات چطور است،  گفت: «بد نیست.»
اگرچه خبرگزاری ایرنا پیشتر گزارش داده بود مذاکرات کارشناسی درباره  «رفع تحریم‌ها»  انجام می‌شود،  اما کمالوندی گفت که موضوع این مذاکرات،  مسایل مرتبط با پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای یا ان‌پی‌تی (NPT) است.
روز شنبه،  میخائیل اولیانوف،  نماینده روسیه در این مذاکرات در توییتی نوشت که اگرچه به شکل رسمی «این نهمین دور مذاکرات نیست»  اما از نظر او،  این گفت‌وگوها به شکل  «دوفاکتو» (غیررسمی)،  نهمین دور مذاکرات وین است.
همزمان محمد مرندی مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران، در مصاحبه با  «المیادین»  در خصوص مذاکرات وین گفت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده اما باید احتیاط کرد.»
 مرندی افزود: «پیشرفت کلی در مذاکرات حاصل شده اما برخی مسائل همچنان نیاز به حل‌وفصل دارد.»
وی در ادامه گفت که  «شانس دستیابی به توافق ۵۰ درصد است.»
مرندی افزود: «آنچه باقی مانده اختلاف‌های بین ایران و آمریکا بر سر برخی مسائل است و بین ایران با اروپایی‌ها و روسیه اختلافی وجود ندارد.»
مرندی همچنین اضافه کرد که موضوع حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا پیش‌شرط ایران نیست و رسانه‌های غربی در این زمینه  «اغراق»  کرده‌اند.  
وبسایت نورنیوز، ‌ نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم در گزارشی نوشت که بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌های غربی عنوان شده، هیچ‌یک از موضوعات باقی‌مانده قبلی در مذاکرات احیای برجام از دستور کار هیات ایرانی خارج نشده و ایده‌های ارائه شده از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار