۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
آخرین شرط تهران برای احیای برجام

روزنامه وال استریت ژورنال و یک مقام نزدیک به رییس‌جمهور ایران از مهمترین مانع احیای برجام خبر دادند.

فردای اقتصاد: روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» روز جمعه به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش داد که ایران احیای برجام را به بسته شدن پرونده سه سایت مورد ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منوط کرده‌است.  همزمان، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، از شرط ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران برای احیای توافق هسته‌ای خبر داد. «ایرنا» با اشاره به توییت محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رییس‌جمهور نوشت: «در همه گفت‌وگوهای تلفنی آیت الله سید ابراهیم رییسی با روسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، موضع قاطع رییس جمهور این بود فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود توافق نهایی قابل دست یافتن است.»  
این روزنامه آمریکایی در ادامه افزود که مقامات ایرانی خواسته‌ای را که در ماه‌های اخیر به‌طور خصوصی و علنی در مقاطع مختلف بیان کرده‌اند، این است که تنها در صورتی به توافق هسته‌ای باز خواهند گشت که تحقیقات سه ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسته شود.

پیشرفت در موضوع «تضمین»

دیپلمات‌های غربی حاضر در مذاکرات همچنین روز جمعه به «وال استریت جورنال» گفتند که مذاکره‌کنندگان در آخرین مسائل مورد مناقشه در متن، از جمله صحبت درباره تضمین‌های اقتصادی که ایران در صورت خروج واشنگتن از توافق در آینده دریافت خواهد کرد، در حال پیشرفت هستند.
یک مقام ارشد غربی در این زمینه تصریح کرده است که این کار «تقریباً انجام شده است.»
محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای هم طی پیامی در توئیتر نوشت: «اتهام‌های سیاسی علیه برنامه هسته‌ای ایران قرار بود بعد از گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای حل شوند، اما آمریکا و سه کشور اروپایی برعکس عمل کردند. این رویکرد باید اصلاح شود. پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما همه مسائل دیگر از جمله ارائه تضمین به ایران هنوز روی میز هستند.»

احتمال بالای توافق

روز جمعه و در پایان دومین روز از مذاکرات احیای برجام در وین، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت حصول توافق طی ۷۲ ساعت آینده ممکن است، اما حاصل نشدن توافق به معنای پایان مذاکرات نیست.
پیش‌تر لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، در توییتی مدعی شد که اطلاع یافته در وین بحثی میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران انجام نشده و این به این معناست که موضوعات پادمانی و برجام دو موضوع جدا از یکدیگر هستند.

خوش‌بینی اروپا

همزمان، سخنگوی ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکراتی که در وین با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد افزود که دست‌یابی به توافق نهایی به تصمیم مشارکت کنندگان بستگی دارد.
به گزارش «ایرنا»، پیتر استانو در نشست خبری روزانه با نمایندگان رسانه‌ها گفت که هدف اصلی گفت‌وگوها در وین «این است که تا چه حد امکان تفاهم درباره آخرین متن پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام وجود دارد.»
این سخنگوی ارشد بورل در ادامه تاکید کرد: «آنچه در وین جریان دارد، بیشتر مذاکرات نیابتی است و اتحادیه اروپا در حال تسهیل گفت‌وگوها بین ایالات متحده و ایران است.»
استانو در ادامه تاکید کرد که «تمرکز اصلی در وین، گفت‌وگوهای نیابتی میان ایران و آمریکاست.»

بیانیه تروییکای اروپایی

پیشتر سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان موسوم به «تروییکای اروپایی» بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.
این سه کشور جمعه شب در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند تا آنچه را که آنها «درخواست‌های غیرواقع‌بینانه‌ای» توصیف می‌کنند، در مذاکرات مطرخ نکند.
کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان، در بیانیه خود اضافه کردند که متن پیشنهادی برای توافق «قابل مذاکره» نیست.
در بیانیه این سه کشور که به «ای ۳» (E3) معروف شده‌اند، آمده است: «گفت‌وگوها در وین، جایی برای دور تازه‌ای از چانه‌زنی نیست. این (گفت‌وگوها)، مباحث فنی هستند.»
در بیانیه آمده است: «ایران باید همین حالا و تا زمانی که هنوز ممکن است تصمیم بگیرد که توافق را نهایی کند.»

ایرنا: می‌توان به توافق رسید

دیروز صبح هم خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران «ایرنا» در گزارشی نوشت:
«مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به مرحله‌ای رسیده که اگر طرف غربی به جای صرف انرژی بر موضوعات انحرافی، درخصوص حل چند مسئله مهم باقی‌مانده اراده به خرج داده و تصمیم‌گیری کند، به سرعت می‌توان ظرف چند روز به توافق نهایی دست پیدا کرد.
ایرنا افزود:« هیأت جمهوری اسلامی ایران تاکنون با واقع‌بینی در مذاکرات حاضر شده و برای رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا آمادگی دارد. هرچند غرب برای فرار از تصمیم‌گیری سیاسی به مقصر جلوه‌دادن ایران متوسل شده اما واقعیت این است که زمان نشان دادن اراده طرف مقابل برای توافق فرارسیده است.»

گفت‌وگوی تلفنی ایران و چین

وزیرامورخارجه ایران  هم دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه چین ضمن اشاره به تلاش فعالانه طرف ایرانی برای نیل به یک توافق پایدار و قوی، بر لزوم واکنش واقع‌بینانه آمریکا به پیشنهادهای سازنده ایران در مورد مسائل مختلف برای انجام توافق، تاکید کرد.
وانگ یی، وزیر خارجه چین هم در این گفت‌وگوی تلفنی با اعلام حمایت از تداوم مذاکرات هسته‌ای و رویکرد ایران به گفت‌وگوها، ابراز امیدواری کرد مسیر دیپلماسی به حصول توافق منجر شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار