۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
کشمکش ریال ایران و دلار آمریکا

ریال ایران کم ارزش تر از هروقت شد

شنبه هفته گذشته، ۷ آبان ۱۴۰۱، بازار ارز ایران روز خود را با دلار ۳۳ هزارتومانی آغاز کرد، این درحالی است که با گذشت هفت روز و در حال ضبط این آیتم دلار در کانال ۳۶ هزار تومانی قرار دارد.

دلار همینطور صعود می‌کند و رکورد میزند.

همه این ها یعنی در طول یک هفته، ریال ایران در مقابل پول آمریکا حدود ۹ درصد دیگر بی ارزش شد.

سال گذشته در همین روزها دلار ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت داشت، اوایل آبان ماه سال جاری هم در کانال ۳۲ و ۳۳ هزارتومان نوسان داشت.

به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز سکوب قیمت ارز، نگرانی از شرایط نااطمینایی در فضای بین المللی، فرجام نافرجام برجام، افزایش تقاضا برای واردات خودرو و همچنین تشدید انتظارات تورمی در افزایش قیمت ارز سهیم بوده اند.

با شروع فضای صعودی قیمت دلار، علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی از دیدار خود با رئیس کل بانک مرکزی عمان خبر داد. بازهم خبر آزاد سازی ۷ میلیارد دلار ار منابع بلوکه شده ایران که البته تا اینجای کار نقش ترمز برای افزایش قیمت را نتوانسته خوب بازی کند.

علاوه برا این بانک مرکزی در اقدامی دیگر اعلام کرد صرافی‌های عضو بازار متشکل معاملات ارزی، می‌بایست متقاضیانی را که از طریق سامانه برخط بازار غیر متشکل معاملات ارزی معرفی شده‌اند، در اولویت فروش ارز قرار داده و متعهد به ارائه خدمت در زمان مقرر باشند.

براساس اطلاعیه بازار متشکل ارزی در حال حاضر فقط امکان درخواست ارز مسافرتی و سایر از طریق این سامانه فراهم شده است اما در آینده نزدیک با همکاری بانک مرکزی و سایر نهاد های مربوط امکان درخواست ارز برای سایر مصارف مطابق مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق این سامانه فراهم خواهد شد.

درحالی که اقتصاد ایران با درد های بسیار در حوزه اقتصاد کلان، سیاست خارجی و بحران و شوک های مختلف اقتصادی دست و پنجه نرم میکند، دولت بازهم دنبال درمان های فوری و مسکنی است اقداماتی که هنوز هم کسی نمی‌داند قرار است چه دردی از بیماری اقتصاد ایران را درمان کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار