۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
پس‌لرزه‌های عجیب حوادث زاهدان و خاش در مجلس

پس لرزه های جمعه خونین زاهدان به مجلس کشیده شد

فردای اقتصاد: پس لرزه های جمعه خونین زاهدان به مجلس کشیده شد. امروز فضای مجلس برای دقایقی به شدت متشنج شد زیرا نقدعلی نماینده خمینی شهردر نطق خود به مولوی عبدالحمید انتقاد کرد. مولوی عبدالحمید چند روز پیش پیشنهاد داده بود تا رفراندوم برگزار شود. این پیشنهاد گرچه به مذاق برخی ها خوش نیامد اما ازتریبون رسمی به آن واکنش نشان نداند تا آنکه نماینده خمینی شهر با تذکرش جنجال در مجلس به پا کرد. هر چند نقد علی نامی از مولوی عبدالحمید نبرد اما گفت: کسانی که به برکت این نظام آبرو پیدا کرده‌اند این حرف های تفرقه آمیز را به زبان جاری نکنند. این آقایانی که این مطلب (آزادی زنان و رفراندوم) را هر جمعه تکرار می‌کنند و یک فتنه در گوشه‌ای از کشور ایجاد می‌کنند، اگر می‌خواهند از حقوق زن دفاع کنند از حقوق دختر رسول‌الله(ص) دفاع کنند که حق او زیر پا گذاشته شد.

نقد علی گفت: می‌گویند آزادی نیست، اگر آزادی نبود جنابعالی هر هفته پشت تریبون نمی‌رفتید که هر چه دلتان خواست به نظام بگویید. من از دستگاه‌های نظارتی تقاضا می‌کنم که بروند و موعظه کنند، این که ما هر جمعه شاهد فتنه در هر گوشه از کشور باشیم به صلاح نظام نیست.

 دفاع تمام قد نمایندگان اهل سنت

پس ازسخنان نقدعلی،‌ جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تایباد وتربت جام و اسماعیل حسین زهی  نماینده خاش و سایر نمایندگان اهل سنت واکنش شدید نشان دادند.

 رحیمی جهان آبادی که در زمره نمایندگان باسواد و موقر مجلس محسوب می شود از عصبانیت فریاد می‌کشید که این صحبت‌ها درست نیست و باید اجازه پاسخ داده شود. او به جایگاه هیات رئیسه رفت تا با قالیباف رئیس مجلس صحبت کند. جمعی از نمایندگان مععم مجلس هم به دنبال او و برای آرام کردنش به جایگاه هیات رئیسه رفتند و او را به داخل صحن هدایت کردند.   

فضا به شدت متشنج بود جمعی از نمایندگان در پلکان هیات رئیسه  ایستاده بودند و برخی دیگرنیز نظاره گر بودند و یا بقیه نمایندگان اهل سنت را آرام می کردند. ماجرا اما به اینجا ختم نشد قالیباف هرگونه وحدت‌شکنی را آب ریختن به آسیاب دشمن عنوان کرد.

رئیس مجلس پس از آرام کردن فضای عمومی مجلس خطاب به نقد علی وسایر نمایندگان گفت: دشمنان به دنبال تجزیه ایران هستند و ما امروز باید در مسیر حفظ و تقویت وحدت گام برداریم.

او تاکیدکرد: اساس پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار نظام اسلامی و تقویت روحیه استبدادستیزی و آزادگی در کشور در گروی وحدت است. وحدت در بخش‌های قومیتی، مذهبی و ادیانی حائز اهمیت و نماد آن در این مجلس روشن است که همه ادیان و اقوام و مذاهب اینجا دورهم هستند.

در این میان شاید بتوان اولین اعلام موضع رسمی یکی از مسئولین کشور درباره بلوچ ها را پس ازحوادث زاهدان و خاش دراین جمله رئیس مجلس دانست که گفت: طبیعتا هرگونه وحدت‌شکنی آب ریختن به آسیاب دشمن است. اگر به تاریخ سیستان و بلوچستان نگاه کنید همیشه بلوچ‌ها مدافع ایران و استقلال ایران و در خط مقدم مبارزه با استعمار و استکبار بوده اند.

هشدار نمایندگان سیستان و بلوچستان نسبت به بی‌توجهی به مردم

به گزارش فردای اقتصاد، پس از آنکه مردم در زاهدان و خاش مجروح و شهید شدند نمایندگان سیستان و بلوچستان درجلسات خود با رئیس جمهور بارها از دلخوری مردم این استان سخن گفتند که چشم انتظار دلجویی  رئیس جمهورند. رئیسی به آنها گفته بود که وزیر کشور را به نیابت از خود به آنجا اعزام کرده است . نمایندگان سیستان و بلوچستان اما معتقد بودند که بین نمازگزاران شیراز و زاهدان تفاوت قایل شده اند و این مردم را به چشم تجزیه طلب نگاه می کنند.

 معین الدین سعیدی بارها در گفتگو بافردای اقتصاد از لزوم توجه به مردم آن منطقه و پاک نکردن صورت مساله سخن گفته بود. دو روز پیش که سعیدی در حال تذکر دادن به دولت درباره حوادث اخیر زاهدان و خاش بود میکروفون او قطع شد. مصری نماینده کرمانشاه در آن لحظه ریاست مجلس را بر عهده داشت اما برخی از نمایندگان از جمله مجتبی توانگر به جایگاه هیات رئیسه رفتند و توضیحاتی به مصری می دادند.

از میان همهمه موجود درهیات رئیسه این جملات به گوش می رسید که حاج آقا اعلام کنید که در آنجا(خاش و زاهدان) حمله مسلحانه انجام شده. هر چند سعیدی نطق ناتمام خود را پس از جلسه علنی در گفتگو با فردای اقتصاد تکمیل کرد و گفت کارآمدی نظام را به چند مسئول ناکارآمد گره نزنیم. این مردم دنبال تجزیه طلبی نیستند بلکه منتظربرخورد با عاملان حادثه زاهدان هستند و باید از مردم دلجویی شود اما برخی دیگر ازنمایندگان نزدیک به دولت در توتییترعملیات تطهیرهیات رئیسه را آغازکردند. ازجمله مالک شریعتی، ‌نماینده تهران و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس که امروز در توییتر نوشت: «پاسخ به حواشی تذکر همکارمان آقای معین‌الدین سعیدی» نام وی در نتایج قرعه‌کشی نبود.

واگذاری نوبت به دیگری خلاف آیین‌نامه و اعتراض‌ها به این علت بود.تخلف میزتذکر در هیات رئیسه مجلس محرز است. میکروفون همه با اتمام زمان، خودبخود قطع می‌شود. توضیحات تکمیلی با سخنگوی هیات رئیسه.»

 تذکرنماینده خاش: جلوگیری از پایمال شدن خون مردم  

مجلس که این روزها به دلیل عقب ماندن از دستور جلسات دردو شیفت کار می کند در نوبت عصر خود هم شاهد تذکر نماندکان اهل سنت به ویژه نماینده خاش درباره حوادث پیش آمده بود.

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش درباره لزوم توجه به مردمداغدار خاش شد و گفت: جلوگیری از پایمال شدن خون بی‌گناهان امری الزامی است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی رسیدگی به مطالبات و حفظ حقوق شهروندان را از وظایف حکومت‌ها عنوان کرد و گفت : رخدادهایی که مردم شریف و فهیم ایران اسلامی در روزهای گذشته شاهد آن بودند، عواقب و پیامدهای جبران ناپذیری برای کشور و ملت به همراه دارد و انتظار می‌رود مسائل با حساسیت هرچه تمام‌تر از سوی مراجع ذی صلاح مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

بلوچ تجزیه طلب نیست

نماینده مردم خاش با بیان اینکه مردم شریف بلوچستان تجزیه طلب نیستند گفت: گواه این ادعا آن است که بیش از ۱۰۰ سال پیش که نیروهای استعمارگر انگلیس قصد هجوم و نفوذ به کشور از طریق مرزهای بلوچستان را داشتند، علیرغم اینکه نیروهای حکومت مرکزی در منطقه حضور نداشتند قوم بلوچ در مقابل لشگر تا دندان مسلح متجاوزان ایستادگی کرده و اجازه ورود به استعمارگران را ندادند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان خطاب به مردم استان سیستان و بلوچستان، گفت: برای کمک به بازگشت آرامش به منطقه و خاتمه یافتن التهابات به وجود آمده تشکر کرده و از مسئولان استانی و کشور پیگیری احقاق حق مجروحین و جانباختگان بی‌تقصیر را خواستارم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    آقای نماینده خاش بنده به محل اتفاق و نوع دین و مذهب کاری ندارم در یک شهر خارجی اگر اتفاق مشابه رخ دهد فردی از بزرگان شهر مردم را تحریک و سپس به اسلحه به مرکز پلیس حمله کنند و جلو پاسگاه با خودرو اسلحه توزیع کنند و با اتوبوس به دیوار پاسگاه بکوبند تا وارد آنجا شوند حال جنابعالی رئیس پاسگاه باشید

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار