۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
سبقت بورس از رقبا در هفته سوم آبان

شاخص کل بازار سهام با افزایش ارتفاع بیش از ۱۰ درصدی در هفته گذشته، در صدر بازدهی هفتگی گزینه‌های سرمایه‌گذاری ایستاد.

معاملات سومین هفته آبان‌ماه با رشد ۱۰.۲ درصدی شاخص کل بورس تهران به پایان رسید. رشدی که از هفته دوم تیرماه ۹۹ یعنی پیش از شروع ریزش قیمت‌ها در بازار سهام تاکنون مشاهده نشده بود و موجب شد تا در عرض یک هفته، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به دو کانال بالاتر صعود کند.

در هفته منتهی ۱۸ آبان‌ماه سهامداران حقیقی‌ بورس تهران خالص خرید مثبتی را در مجموع دادوستدهای هفتگی رقم زدند تا پس از ۲۸ هفته دوری، شاهد بازگشت این گروه از بازیگران بورسی به زمین خرید سهام باشیم.

دلار آزاد معاملات هفتگی خود را با رشد ۰.۳ درصدی به پایان رساند.

سکه طرح جدید پس از لمس سقف قیمت تاریخی خود، با افت جدی مواجه و در مجموع هفته ۰/۹ درصد ارزان‌تر شد. میزان حباب سکه نیز از حوالی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

نرخ تورم ماهانه آمریکا ۰.۴ درصد و تورم سالانه ۷.۷ درصد اعلام شد؛ در حالی که انتظارات برای شاخص قیمت مصرف‌کننده ماهانه و سالانه به ترتیب ۰.۶ و ۷.۹ درصد بود.

واکنش بورس‌های جهانی به آمار جدید تورمی آمریکا مثبت بود و رشد دسته‌جمعی شاخص‌های بازارهای سهام رقم خورد. در سوی مقابل نیز بازار اوراق بدهی نیز با کاهش نرخ بازده مواجه شدند. در بازار کامودیتی‌ها، نفت به بیش از بشکه‌ای ۹۶ دلار رسیده است، طلا بالای ۱۷۷۰ دلار به ازای هر اونس نوسان کرد و هر تن مس نیز خود را از مرز ۸۵۰۰ دلاری عبور کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: به هیچ وجه بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی حتی در بودجه سال ۱۴۰۲ مطرح نیست.

اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام یا همان اوراق طرح بیمه پرتفوی سهام سازمان بورس (کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان) از امروز شنبه ۲۱ آبان در نماد "سهام‌یار" آغاز و تا  ۲۸ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با اعلام بدون تغییر ماندن قیمت انواع تایر در بازار، خواستار لغو قیمت‌گذاری دستوری این کالا یا عرضه آن در بورس شد.

تعرفه‌های جدید خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر انشعابی با افزایش ۲۰ تا ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته از سوی وزیر نیرو ابلاغ شد.

رویترز اعلام کرد آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس با درخواست از شورای دیدبان هسته‌ای سازمان ملل برای صدور قطعنامه مدعی شدند که ارائه توضیحات توسط ایران درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده "الزامی و اضطراری" است.

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای مدعی شد: فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه و منطقه را محکوم می‌کنیم و متعهد می‌شویم با آن مقابله کنیم. ما تضمین می‌کنیم که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات برجام در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی علیه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: واقعاً بسیار نابهنگام بود. درست در یک لحظه حساس در مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه از تحریم ۲۰۰ مقام آمریکایی خبر داد که تعدادی از این مقام‌ها از نزدیکان رئیس جمهور آمریکا از جمله خواهر و دو برادر وی هستند.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست‌های کمیته سوم مجمع عمومی و رایزنی های دو و چندجانبه به نیویورک سفر کرد.

جمهوری آذربایجان نیروهای ارمنی را به نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ متهم و از درگیری بین نیروهای دو طرف در بامداد روز جمعه خبر داد.

وزیر فرهنگ خبر از افزایش ظرفیت مسکن خبرنگاران از ۱۲ هزار نفر به ۲۴ هزار نفر داد.

دفتر اجرای تحریم‌های مالی انگلیس روز پنجشنبه با انتشار گزارشی ادعا کرد که تحریم‌های وضع شده علیه روسیه در ارتباط با جنگ علیه اوکراین، ۱۸.۳۹ میلیارد پوند به اقتصاد مسکو خسارت زده است.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه از سفر قریب‌الوقوع هیات بزرگ تجاری روسیه متشکل از شرکت‌های مختلف تولیدی و تجاری، اتاق‌های بازرگانی و صنعت جمهوری‌ها و استان‌های فدراسیون روسیه به منظور دیدار با همتایان ایرانی خود به ایران خبر داد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت وزارت بهداشت با هدف اشباع بازار در تدارک واردات سه میلیون آنتی‌بیوتیک دیگر از هند به ایران است.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار