۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
جاماندگی بورس از رقبا جبران می‌شود؟

ابراهیم نوایی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس شنبه به بررسی شرایط بازار سهام و چرایی عقب ماندن بورس نسبت به بازارهای موازی و تورم پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران در هفته گذشته عملکرد کم‌سابقه‌ای را از خود به نمایش گذاشت و با ثبت یک بازدهی مثبت 10.19 درصدی، سبزترین هفته را از زمان ریزش تاریخی سال 99 رقم زد. در هفته گذشته پس از 28 هفته شاهد برآیند مثبت ورود پول به میزان 376 میلیارد تومان بودیم و این درحالی است که تا قبل از آن از سومین هفته فروردین سال جاری، بیش از 34هزار میلیارد تومان خروج سرمایه از سمت کدهای حقیقی صورت گرفته بود.
بازارهای جهانی در دو روز انتهایی هفته خود معاملات سبزرنگی را از خود به نمایش گذاشتند و کامودیتی‌ها با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شدند. انتشار آمار 7.7 درصدی تورم آمریکا برای ماه اکتبر که 0.3 درصد بهتر از انتظارات بود، باعث شد که خوش‌بینی مضاعفی در جهت کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست‌های بعدی ایجاد شود.
در شمارش معکوس شنبه همراه با ابراهیم نوایی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط بازار و لزوم مطالبه‌گری در روزهای مثبت بورس پرداختیم. در ابتدا او اعتقاد داشت روند صعودی جدید می‌تواند ماندگار باشد زیرا دلایل مختلفی برای برگشت بازار به سمت مثبت‌ها وجود داشت و این تغییر روند باید مدت‌ها قبل اتفاق می‌افتاد چراکه بازار سهام نسبت به بازارهای موازی و تورم عقب مانده است.
وی افزود: دلایلی همچون ارزندگی قیمت‌ سهام، گزارش خوب شرکت‌ها، افزایش تورم و نقدینگی طی دو سال گذشته، رشد قیمت دلار و... همگی دست به دست هم دادند که بورس تهران به مدار صعودی برگردد اما به دلایلی این برگشت با تاخیر صورت گرفت. او معتقد بود که این برگشت با تاخیر می‌تواند مزایایی همچون پایداری روند صعودی در بازه زمانی طولانی مدت و قدرت بالاتر داشته باشد اما ریسک‌هایی همچون شتاب بالای صعود قیمت‌ها و احتمال حبابی شدن بازار نیز وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار سرمایه هیچ‌گاه به یک پارامتر خاص واکنش نداده و مجموعه‌ای از محرک‌ها در شکل‌گیری روند فعلی تاثیر داشته‌اند پس صرفا افزایش نرخ ارز را نمی‌توان به عنوان پارامتری جهت رشد بازار معرفی کرد. با توقف افزایش قیمت برابری دلار به ریال، رشد بورس تهران متوقف نمی‌شود هرچند که کاهش بیشتر نرخ ارز دور از انتظار است.
ابراهیم نوایی در پاسخ به این سوال که تا قبل از شروع روند صعودی کارشناسان از مشکلات و ابهامات زیادی در رابطه با بازار سرمایه صحبت می‌کردند و اینکه آیا این مشکلات اکنون رفع شده‌اند، عنوان کرد: چنین اتفاقی نیفتاده است و همچنان شاهد وجود اکثر مشکلات قدیمی هستیم. مشکلات بورس تهران را می‌توان در گروه‌های متفاوتی دسته‌بندی کرد و در ابتدا مشکلات درون ساختار بورس تهران است که باید برطرف شوند.
وی در پایان تاکید کرد: رفع مشکلات داخل بدنه بورس تهران و حرکت سیاستگذاران به سمت حمایت کامل از سهامداران خرد باعث می‌شود که در سطوح بعدی شرکتی و اقتصاد کل نیز اقدامات و سیاستگذاری‌هایی در همین راستا صورت بگیرد و در ادامه راه شاهد وضع قوانین و مصوبه‌هایی نباشیم که به بورس تهران آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار