۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
پشت پرده کاهش ذخایر نفتی آمریکا

ذخایر نفتی آمریکا از ابتدای جولای ۲۰۲۰ حدود ۵۰۰ میلیون بشکه کاهش یافته است. اما ذخایر تجاری نفت‌خام این کشور در مسیر صعودی قرار دارد.

فردای اقتصاد: کل ذخایر نفتی آمریکا از ابتدای جولای ۲۰۲۰ تا کنون به میزان ۴۹۸ میلیون بشکه کاهش یافته و در پایین‌ترین سطح فصلی از سال ۲۰۰۴ رسیده است. این در حالی است که ذخایر تجاری نفت‌خام آمریکا بیشتر شده است.

افزایش موجودی انبارهای تجاری نفت‌خام

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده که در هفته منتهی به ۴ نوامبر(۱۳ آبان) موجودی انبارهای تجاری نفت‌خام آمریکا به دلیل رشد تولید نفت افزایش ۳.۹ میلیون بشکه‌ای داشته و به حدود ۴۴۰ میلیون بشکه رسیده است. این میزان بیشترین مقدار این ذخایر از جولای ۲۰۲۱ است. در واقع ذخایر تجاری نفت آمریکا از حدود یک سال و نیم اخیر افزایشی بوده است. 

در رشد ذخایر تجری نفت‌خام این کشور دو عامل دخیل بوده است. اول اینکه ظرفیت پالایشگاه‌های آمریکا در سال جاری برای دومین سال متوالی کاهش یافته است. امسال ظرفیت پالایشگاه‌های این کشور ۱۷.۹ میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود که کمترین سطح از سال ۲۰۱۴ است. این موضوع علاوه بر اینکه به افزایش موجودی ذخایر تجاری نفت‌خام این کشور اثرگذار بوده موجب کاهش چشم‌گیر ذخایر فرآورده‌های نفتی آن شده است.

از سوی دیگر افزایش تولید نفت‌خام عامل دیگری بوده که ذخایر تجاری این کشور در مسیر افزایشی قرار گیرد. EIA اعلام کرد تولید نفت آمریکا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۲.۱ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از سپتامبر است.

تقاضا عامل کاهش موجودی ذخایر بنزین و گازوئیل

آنطور که جان کمپ، تحلیلگر بازار نفت و ستون‌نویس رویترز می‌نویسد مجموع ذخایر نفتی ایالات متحده از جمله ذخایر استراتژیک و فرآورده‌های نفتی در هفته منتهی به ۴ نوامبر ۴ میلیون بشکه کاهش یافته است. بخش مهمی از این افت تحت تاثیر افزایش تقاضا برای محصولات نفتی بوده است. به طوریکه ذخایر نفت کوره و ذخایر بنزین هر کدام یک میلیون بشکه کاهش یافته است. البته در همین هفته میزان ذخایر سوخت جت یک میلیون بشکه بیشتر شده است.

تونی هدریک، تحلیلگر بازار انرژی در CHS Hedging در این خصوص به رویترز می‌گوید: «تقاضای بنزین در حال افزایش است. از این رو پالایشگاه‌ها همچنان انگیزه زیادی برای به حداکثر رساندن تولید خود دارند.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار