۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
چرا پیروزی دموکرات‌ها در سنا مهم است؟

دنیای سیاست در ایالات متحده به طور قابل توجهی متفاوت از یک هفته پیش به نظر می‌رسد.

فردای اقتصاد: شکست بی‌سابقه جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا اکنون رسمی شده‌است. دموکرات‌ها، کنترل سنای آمریکا را حفظ کرده‌اند. اما پرسش اینجاست که این موضوع چرا تا این حد اهمیت دارد؟
چهار روز پس از آنکه ده‌ها میلیون آمریکایی پای صندوق‌های رای رفتند، پیروزی میلی‌متری کاترین کورتز ماستو در ایالت نوادا در اواخر روز شنبه، سرانجام نتیجه قاطعی در نبرد سیاسی ملی برای دموکرات‌ها به همراه داشت.
دموکرات‌ها اکنون با ۵۰ کرسی دربرابر ۴۹ کرسی در مجلس مهمتر کنگره آمریکا به پیروزی دست یافته‌اند. حتی اگر جمهوری‌خواهان در رقابت‌های باقی‌مانده برای سنا در ایالت جورجیا پیروز شوند، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، می‌تواند معادله را به نفع دموکرات‌ها تغییر دهد.
این اتفاق در دو سال گذشته نیز رخ داده اکنون مسیر را برای جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده هموار می‌کند تا در دو سال آینده قضات مورد نظر خود را به دادگاه‌های فدرال منصوب کند و کارمندان خود در دولت را به نحوی که قصد دارد منصوب نماید.
مهمتر از همه، اگر یک صندلی دیوان عالی به دلیل بازنشستگی غیرمنتظره یا مرگ یک قاضی خالی بماند، جمهوری خواهان نمی‌توانند مانع انتخاب بایدن شوند. دموکرات‌ها به یاد دارند که چگونه در سال ۲۰۱۶، میچ مک کانل، رهبر وقت اکثریت سنا، مانع از آن شد که نامزد مورد نظر باراک اوباما، رییس‌جمهور وقت ایالات‌متحده نتواند حتی در سنا حاضر شود و از نامزدی خود دفاع کند.
پیروزی در نوادا به این معنی است که دور دوم مجلس سنای جورجیا در ۶ دسامبر دیگر یک
رقابت اساسی برای تعیین کنترل مجلس نیست. با این حال، بایدن گفت: «بهتر است» دموکرات‌ها به ۵۱ کرسی برسند. این حاشیه امن، مطمئناً مدیریت اکثریت را آسان‌تر می‌کند و همچنین در سال ۲۰۲۴ که حزب به کرسی‌های در معرض خطر بیشتری برای دفاع از کنگره نیاز خواهد داشت، کمک خواهد کرد.

با این وجود این احتمال وجود دارد که جمهوری خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را به دست بگیرند، موضوعی که می‌تواند دردسرهایی برای رییس‌جمهور ایجاد کند.
برنامه قانونگذاری بایدن می‌تواند عقیم شود و جمهوری‌خواهان احتمالا در این مجلس تهاجمی‌تر عمل خواهند کرد، اما این امید برای بایدن وجود دارد که مخالفان سیاسی‌اش نتوانند به دلیل اتحاد داخلی متحد عمل کنند.
پیامدهای این نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای که تاریخ را به چالش می‌کشد هنوز نهایی نشده‌است.

آینده سیاسی دونالد ترامپ آسیب دیده است، اگرچه باید صبر کرد تا تحمل او زیر فشار سیاسی اخیر را آزمود. از آن سو اما جایگاه جو بایدن در حزبش تقویت شده است. دنیای سیاست در ایالات متحده به طور قابل توجهی متفاوت از یک هفته پیش به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار