۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کاهش قیمت برق نیروگاه‌ها در بهار

تحت تأثیر قیمت‌گذاری دولتی، قیمت برق نیروگاه‌ها از سال ۹۵ تا کنون کمتر از دو برابر شده و حتی تورم فصلی بهار منفی بوده است.

مرکز آمار به صورت فصلی شاخص قیمت تولیدکننده را متنشر می‌کند. در گزارشی که اخیراً درمورد این شاخص در بخش برق منتشر شده، همچنان مانند گذشته اثرات قیمتگذاری دولتی در صنعت برق عیان است؛ ارزانی نسبی برق یکی از علل استفاده غیربهینه از این حامل انرژی در صنعت و بخش خانگی است و البته شاید از عوامل سرمایه‌گذاری پایین در این صنعت هم بوده است.

قیمت برق کمتر از ۲ برابر سال ۹۵

در فصل بهار ۱۴۰۱ ،شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق ۱۸۸.۳ بوده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) منفی ۰.۸ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۸.۴ درصد و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۱۳.۸ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم فصلی

در فصل بهار ۱۴۰۱ درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) منفی ۰.۸ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۲.۱ درصد)، ۲.۹ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاههای برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در فصل بهار ۱۴۰۱ نسبت به فصل قبل، ۰.۸ درصد کاهش دارد. در فصل مورد بررسی، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق نسبت به فصل قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب منفی ۰.۸، منفی ۲.۹ و ۳.۶ بوده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در فصل بهار ۱۴۰۱ ،درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۸.۴ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۱۰.۶ درصد)، ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاههای برق به ازای فروش محصول خود به شرکتهای توزیع برق، در فصل بهار ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۸.۴ درصد افزایش دارد. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۷.۱۲ ،۷.۱۰ و ۴.۱ بوده است. کاهش تورم سالانه در فصـل بهار ۱۴۰۱ ،درصـد تغییرات شـاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق در چهار فصـل منتهی به فصـل بهار ۱۴۰۱ نسـبت به مدت مشـابه در سـال قبل ۸.۱۳ درصـد میباشـد که در مقایسـه با همین اطلاع در فصـل قبل (۴.۱۹درصـد)، ۶.۵ واحد درصـد کاهش داشـته اسـت. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توســط نیروگاههای برق به ازای فروش محصـول خود به شـرکتهای توزیع برق، در چهار فصـل منتهی به بهار ۱۴۰۱ نسـبت به دوره مشـابه سـال قبل، ۸.۱۳ درصـد افزایش دارد. همچنین درصـد تغییرات میانگین شـاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در چهار فصـل منتهی به فصـل بهار ۱۴۰۱ نسـبت به مدت مشـابه در سـال قبل، برای سـاعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۱۲.۷، ۱۰.۷ و ۱.۴ بوده است. در شکل زیر جزئیات تورم‌های فصلی و سالانه قابل مشاهده است.

کاهش قیمت برق نیروگاه‌ها در بهار

منبع: مرکز آمار ایران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار