۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
دشواری‌های بایدن برای تعامل با جهان
منبع: اکونومیست

اکونومیست: با وجود برخی حمایت‌های دوحزبی، سیاست‌های بایدن درباره اوکراین و چین ممکن است با چالش مواجه شود.

فردای اقتصاد: جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده برای اولین دیدار رو در رو با شی جین پینگ، رهبر چین، آماده ‌می‌شود. او قرار است با برخی سران کشورهای دیگر نیز دیدار کند. این ملاقات در شرایطی صورت می‌گیرد که عملکرد او و حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای هفته گذشته بهتر از حد انتظار بود. اکنون اخبار بهتری از وضعیت داخلی اقتصاد آمریکا به گوش می‌رسد، موقعیت اوکراین در جنگ با روسیه به کمک آمریکا بهتر شده‌ و ارتش روسیه از شهر مهم و کلیدی «خرسون» عقب‌نشینی کرده‌است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همین مورد می‌گوید: «او با پشتوانه‌ای قوی عازم این سفر می‌شود.» سالیوان افزود: «این پشتوانه باعث خواهد شد تا او با موقعیتی بهتر به دیدار رقبای خود و همچنین متحدانش برود.»
سفر بایدن که از ۱۰ نوامبر آغاز شده‌است، شامل دیدار با رهبران جهان در اجلاس تغییرات اقلیمی موسوم به cop۲۷ در شرم الشیخ و نشست آمریکا و آسیا در پنوم پن پیش از عزیمت او به نشست گروه ۲۰ در بالی و همچنین ملاقات‌های دوجانبه مختلف است. بایدن گفت که «خطوط قرمز» خود را با «شی» به ویژه در مورد تایوان، تشریح خواهد کرد. او همچنین قصد دارد که جهان را علیه تهاجم روسیه به اوکراین متحد کند. (ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با وجود عضویت این کشور در  گروه ۲۰ در این نشست شرکت نخواهد کرد.) به ذهن همتایان بایدن قطعا تغییر موازنه قدرت در واشنگتن و همچنین اختلاف میان حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه بر سر نحوه و میزان کمک به اوکراین خطور خواهد کرد.
آرای انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا هنوز در حال شمارش است و سرنوشت مجلس نمایندگان هنوز مشخص نشده‌است. با این حال، جو بایدن انتخابات اخیر آمریکا را عنوان موفقیتی برای دموکراسی توصیف کرد زیرا «شبهه‌ای» در مورد رای‌گیری و شمارش آرا ایجاد نشد. بایدن گفت که از تماشای رقابت سلف خود، دونالد ترامپ، با ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و رقیب احتمالی او برای نامزدی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، لذت خواهد برد.
با این حال، محبوبیت پایین شخص بایدن و چشم‌انداز بازگشت ترامپ به قدرت در سال ۲۰۲۴، ابهامات زیادی را برای بازسازی اتحادهایی که بایدن به دنبال آن است، ایجاد می‌کند. در دو سال آینده، بایدن احتمالاً با یک محیط سیاسی داخلی دشوارتر روبرو خواهد شد، که مطمئناً روابط او با جهان را مختل خواهد کرد. دموکرات‌ها اگرچه کنترل مجلس سنا را حفظ خواهند کرد، اما به نظر می رسد مجلس نمایندگان را با اختلافی اندک از دست خواهند داد. بنابراین جمهوری‌خواهان با تحقیقات در مورد مسائلی مانند خروج عجیب آمریکا از افغانستان در سال گذشته و معاملات تجاری پر ابهام هانتر بایدن پسر رییس‌جمهور، او را به چالش بکشند. به این ترتیب باید منتظر جلسات استماع سنا، دیگر نه درباره منشا اصلی ورود ویروس کووید-۱۹، که مسائل دیگری باشیم.
مهم‌ترین پرسش، تداوم حمایت نظامی و اقتصادی آمریکا در کمک به اوکراین برای مقابله با تهاجم هشت ماهه روسیه است. بایدن تاکنون متعهد به پرداخت ۱۸ میلیارد دلار کمک امنیتی و اقتصادی به اوکراین شده‌است. در ۱۱ نوامبر، نیروهای اوکراینی شهر بندری «خرسون» را بازپس گرفتند. این اولین مرکزی استانی است که روسیه پس از آغاز حمله به اوکراین آن را از دست می‌دهد.
اما تنش‌ها در داخل دولت بر سر این که چه زمانی و چرا باید به دنبال مذاکره با مسکو بر سر اوکراین بود، در حال افزایش است. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات‌متحده، تخمین زده‌است که اوکراین و روسیه هر کدام حدود صدهزار نیروی خود را، چه به دلیل کشته شدن و چه مجروح شدن، از دست داده‌اند. او پیش بینی کرد که خطوط مقدم جبهه جنگ به دلیل نزدیک بودن زمستان و سخت‌تر شدن شرایط جنگ، دوره‌ای از آرامش را به خود خواهند دید. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همین باره گفت: «ما فکر می کنیم شاید راه حل‌هایی دیپلماتیک در این دوره وجود داشته باشد.» با این همه او اضافه کرد که آمریکا اوکراین را به این دلیل تحت فشار قرار نخواهد داد.
این در شرایطی است که جناح چپ حزب دموکرات، خواستار یک استراتژی دیپلماتیک برای تکمیل استراتژی نظامی درباره جنگ اوکراین است. مهمتر از آن، طرفداران شعار «اول آمریکا» که با کمک به اوکراین مخالف هستند، ممکن است نفوذی ایذایی داشته باشند، زیرا جمهوری خواهان، احتمالاً اکثریت محدودی در مجلس خواهند داشت. مارجوری تیلور گرین، نماینده ایالت جورجیا، قول داده‌است که در صورت بازپس گیری کنگره توسط جمهوری خواهان، « حتی یک پنی دیگر به اوکراین کمک نخواهد شد». جناح تندرو او، یعنی فراکسیون آزادی، که در میان جمهوری‌خواهان، گروهی اقلیت به شمار می‌روند – شاید ۴۰ الی ۵۰ کرسی از ۲۲۰ تا ۲۳۰ کرسی جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان را در اختیار داشته باشند، اما آنها از اینکه می‌توانند کنترل توازن قوا را به دست بگیرند، خشنود خواهند بود.
کوین مک کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و محتمل‌ترین گزینه برای تصدی سمت ریاست مجلس نمایندگان در دوره بعد گفته‌است که کنگره برای کمک به اوکراین «چک سفید» نمی‌دهد. این البته به معنای کمک نکردن به اوکراین نیست. این موضوع به اولویتی که تندروها در نظر دارند نیز بستگی خواهد داشت. آیا مک کارتی آماده مقابله با آنها است یا خیر. این موضوع نیز اهمیت دارد که میزان تمایل جمهوری‌خواهان به همکاری با دموکرات‌ها چقدر خواهد بود؟ و البته این موضوع که دونالد ترامپ هر روز چه نظری در این مورد خواهد داشت نیز مهم است. «مت دوس» از بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی، که یک اتاق فکر است، در همین باره می‌گوید: «در گذشته نفوذ ترامپ در میان جمهوری‌خواهان گسترده بود، اما احتمالا نفوذ او رو به افول خواهد بود.»
در حالی که مک کارتی ممکن است به خواسته‌های ترامپ تن دهد، میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا، متعهد به کمک به اوکراین است. برخی از عناصر حزب جمهوری‌خواه بر این باورند که  که اگر کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان باشد، سلاح‌های بیشتر و سریعتری به اوکراین رسانده می‌شود.
«داستین واکر» از مؤسسه امریکن انترپرایز هشدار می‌دهد که  با وجود یک قوه مقننه دوپاره، روند تخصیص بودجه با دشواری مواجه خواهد شد.
بودجه فعلی برای کمک به اوکراین در ماه آینده به پایان می رسد، به این معنی که دولت بایدن باید در جلسه‌ای پیش از تشکیل کنگره جدید موسوم به جلسه اردک لنگ، بودجه بیشتری را برای سال آینده درخواست کند.
(اردک لنگ به جلسه‌ای گفته‌ می‌شود که مابین انتخابات و تشکیل کنگره جدید تشکیل می‌شود.»
 مشخص نیست که این بسته زمانی چقدر و برای چه مدت خواهد بود؟ با فرض تصویب، کمک به اوکراین ممکن است پس از آن سخت تر  احتمالاً مشمول شرایط پیچیده‌تری خواهد بود.
واکر می‌گوید برخی از جمهوری‌خواهان ممکن است بخواهند کمک‌های نظامی را حفظ کنند، اما خواستار کاهش کمک‌های اقتصادی به اوکراین شوند.
آنها همچنین با صدای بلندتر خواستار این خواهند شد که اروپایی ها بخش سهم بیشتری از این کمک را به عهده بگیرند. در نهایت، تحلیلگران کنگره بر این باورند که حمایت دو حزبی از اوکراین باید به اندازه کافی قوی باشد تا بر تندروهایی که شعارشان «اول آمریکا» است، غلبه کند.
اجماع بر سر برخی مسایل نیز احتمالاً به دلیل رقابت فزاینده آمریکا با چین پایدار خواهد ماند. اریک سایرز، مدیر عامل شرکت مشاوره بیکن گلوبال استراتژیز، می‌گوید جمهوری‌خواهان احتمالاً کمیته‌ای منتخب را برای هماهنگی نظارت بر بسیاری از جنبه‌های معاملات مناقشه برانگیز آمریکا با چین تشکیل خواهند داد. او همچنین پیش‌بینی می‌کند که اقدامات دو حزبی بیشتری برای محدود کردن تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مناقشه برانگیز با چین انجام شود.
اما جمهوری‌خواهان به دنبال فرصت‌هایی هستند تا بایدن را به حاشیه برده و او را ضعیف نشان دهند و توانایی او را برای برقراری روابط پایدار محدود کنند. مک کارتی گفته‌است که در صورت انتخاب به عنوان رئیس مجلس به تایوان سفر خواهد کرد. این اتفاق شکست دیگری برای چین به شمار خواهد رفت. در تابستان گذشته، سفر نانسی پلوسی، رییس فعلی مجلس نمایندگان به این جزیره،  شلیک موشک‌ها و مانورهای نظامی چین را به دنبال داشت.
برخی از کارمندان کنگره می‌گویند که اقدامات نمادین ضد چین مانند تصویب یک لایحه بحث برانگیز دو حزبی که شامل اعلام تایوان به عنوان «متحد اصلی خارج از ناتو» و ارتقای فرستاده ویژه تایوان به سفیر شود، در حال حاضر پیگیری نمی‌شوند. اما با توجه به هشدار فزاینده آمریکا در مورد احتمال تهاجم چین به تایوان در دهه پیش رو، اقدامات اساسی برای تقویت جزیره در دستور کار قرار خواهد گرفت. سنا پیشنهاد داده که به مدت ده سال، حدود سه میلیارد دلار در سال به این جزیره خودگردان برای خرید تجهیزات نظامی و کمک‌های مالی دیگر اعطا شود. یکی از کارکنان کنگره در همین‌باره می‌گوید: «ما اساساً می‌خواهیم همان کاری را که برای اوکراین انجام داده‌ایم برای تایوان انجام دهیم، اما این کار را خیلی زودتر از موعد انجام خواهیم داد.»
واکر می‌گوید: «سوال بزرگ این است که آیا جمهوری‌خواهان می‌خواهند از تصرف مجلس به عنوان فرصتی برای کمپین انتخاباتی در سال ۲۰۲۴ و ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۲۵ استفاده کنند؟ ما می گوییم که برای مقابله با چین به احساس فوریت بیشتری نیاز داریم. دو سال زمانی است که می توان از آن بهتر استفاده کرد. آیا از آن برای رسیدن به هدفمان استفاده خواهیم کرد یا فقط درگیر اقدامات تبلیغاتی و نمایشی خواهیم بود؟»

منبع: اکونومیست

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
نتایج انتخابات مجلس آمریکا مشخص شد
چرا پیروزی دموکرات‌ها در سنا مهم است؟
جانشین ترامپ در رقابت با بایدن چه کسی است؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha