۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
بزرگترین سرمایه‌گذار استارتاپی جهان در سراشیبی

سهام شرکت سافت بانک به دنبال  ورشکستگی صرافی FTX بالغ بر ۱۴درصد افت کرد که این میزان بزرگترین افت سهام بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری حوزه تکنولوژی بعد از پاندمی بوده است.

فردای اقتصاد - سهام شرکت سافت بانک به دنبال  ورشکستگی صرافی FTX بالغ بر ۱۴درصد افت کرد که این میزان بزرگترین افت سهام بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری حوزه تکنولوژی بعد از پاندمی بوده است. 

میزان سهام شرکت ژاپنی سافت بانک در صرافی FTX اعلام نشده اما گفته شده که  این شرکت سرمایه‌گذاری از تعطیلی صرافی FTX بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار ضرر کرده است. 

در همین زمینه بخوانید: بحران FTX به صرافی‌های رمزارز ایرانی می‌رسد؟

صندوق اصلی سرمایه‌گذاری سافت بانک با عنوان «ویژن» بالغ بر ۷.۲ میلیارد دلار ضرر برای ماه‌های جولای تا سپتامبر ثبت کرده است. این شرکت پیش‌تر نیز ۱۷ میلیارد دلار ضرر در ماه‌های پیش از آن اعلام کرده بود که باعث شده بود این شرکت سیاستهای سرمایه‌گذاری‌اش را تا حد زیادی تعدیل کند. 

سافت‌بانک سرمایه‌گذاری در بیش از ۴۰۰ شرکت پورتفوی خود را کاهش داده که  شامل شرکت چینی  SenseTime Group ، شرکت سفارش آنلاین غذای دوردش (DoorDash) و تاکسی اینترنتی و تجارت الکترونیک اندونزیایی GoTo Group است. 

میزان درآمدهای سافت بانک از صندوق ویژن از ۵۶ میلیارد دلار در یک سال قبل تا ۱.۵ میلیارد دلار در آخرین گزارش مالی شرکت افت کرده است. 

در همین زمینه بخوانید: روزهای تاریک غول سرمایه‌گذاری استارتاپی

سافت‌بانک زمانی امید مالی جریان استارتاپی در جهان تلقی می‌شد اما سرمایه‌گذاری روی برندهایی که اوضاع آن‌ها در سالهای اخیر به هم ریخته وضع را برای این شرکت دشوار و سخت کرده است. 

یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاری‌های شکست خورده سافت بانک،استارتاپ WeWork  بود که فضای کاری اشتراکی  ارایه می‌داد و ارزش‌ آن زمانی ۴۷ میلیارد دلار برآورد می‌شد اما در آستانه ورود به بازار سهام ناگهان ورق برگشت و ارزش آن به ۱۲ میلیارد دلار سقوط کرد

فروش سهام‌های ارزشمند برای جبران ضرر 

در ماه‌های اخیر اوضاع برای این شرکت آنقدر بد بوده که مجبور شده سهام خود در شرکت اوبر را برای جبران بخشی از این ضرر به فروش برساند. یکی از مهمترین دلایل افت درآمدهای این شرکت افت قیمت سهام شرکتهای تکنولوژی در طی ماه‌های اخیر بوده است.

سافت‌بانک در سال ۲۰۱۸ در اوبر سرمایه‌گذاری کرد و سال گذشته نیز یک سوم سهامش در این شرکت را به فروش رساند. سافت‌بانک سهام اوبر را به ازای هر سهم ۴۱.۴۷ دلار به فروش رساند. متوسط هزینه هر سهم اوبر برای سافت‌بانک ۳۴.۵۰ دلار بوده و این بدان معنی است که این شرکت به هر حال برای فروش سهام اوبر سود کرده است. 

سافت بانک در سال ۲۰۱۹ به واسطه خرید تعداد زیادی از سهام اوبر به عنوان بزرگترین سهامدار این شرکت محسوب می‌شد. 

سافت‌بانک در ماه‌های اخیر برای جبران ضررها و پرداخت وام‌هایش مجبور به فروش سهامش در برخی شرکتها از جمله گروه علی بابا شده بود. 

هدف سافت بانک از فروش سهام خود در اوبر جبران بخشی از ضررهای خود بود و  این شرکت توانست در فصل نخست ۲۰۲۲ بالغ بر ۵.۶ میلیارد دلار از مجموع فروش سهام خود در شرکتهای اوبر ، اوپن دور ( یک شرکت خدمات مسکن آنلاین ) ، گاردنت ( خدمات پزشکی آنلاین ) و  شرکت چینی Beike به دست آورد. 

ماسایوشی سان مدیرعامل سافت بانک اوایل سال جاری میلادی از بستن محکم تر کمربندها برای عبور از شرایط سخت اقتصادی گفته بود. در آن زمان صندوق ویژن این شرکت با ضرر مواجه شده بود. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار