۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
بیتکوین به پایان راه رسیده است؟

بسیاری از مدیران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای اعتقاد دارند که اعتبار کریپتو به عنوان یک تنوع‌ دهنده سبد سهام از بین رفته است

فردای اقتصاد: سال ۲۰۲۱ همراه با ورود بازیگران بزرگ به این بازار بود. به مدد همین بازیگران بیت‌کوین رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد، اما درحال‌حاضر با از دست رفتن بیش از ۷۰ درصد ارزش بازار کریپتوکارنسی، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران بزرگ نیز به آن پشت کرده‌اند. ضربه نهایی زمانی زده شد که سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال ،FTX، ورشکست شد و دارایی‌های افراد زیادی از بین رفت. سقوط ناگهانی این صرافی ممکن است برای همیشه به بیت‌کوین به عنوان یک دارایی در تنوع بخشی پورتفو سرمایه‌گذاری ضربه وارد کرده باشد. بسیاری از مدیران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای اعتقاد دارند که اعتبار کریپتو به عنوان یک تنوع‌ دهنده سبد سهام از بین رفته است چرا که این بازار بسیار پر زیان و ساختاری خطرناک دارد.

چرا این سقوط بیت کوین متفاوت است؟

هانی ردا، مدیر پورتفولیوی در Pinebridge Investments در لندن، می‌گوید: «آنچه مشخص شد این است که بیت‌کوین در تخصیص دارایی‌های سازمانی جایگاهی نخواهد یافت. در یک دوره‌ای بیت کوین و به طور کلی رمزارزها به عنوان یک طبقه دارایی بالقوه در نظر گرفته شده و هر سرمایه‌گذاری در تخصیص دارایی‌های استراتژیک خود به آن می‌پرداخت. در حال حاضر این جایگاه از بیت کوین گرفته شده است.

انفجارها و رسوایی‌های چند ماه گذشته، استدلال‌های کلیدی تقویت‌کننده‌های کریپتو را هدر داده و مفهوم بیت‌کوین را به‌عنوان پناهگاه امن در زمان‌های آشفته از بین برده است. اما هیچ یک از آن رویدادها، از سقوط TerraUSD تا ورشکستگی پلتفرم سلسیوس، به اندازه فاجعه صرافی FTX اعتمادها و امیدها را از بین نبرده بود. این اتفاق سبب حذف رمزارزها از پورتفوهای سرمایه‌گذاری و سخت‌تر شدن روند قانون‌گذاری این حیطه در آینده خواهد شد.

سلمان احمد، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در Fidelity International، که نظارت بر ۶۴۶ میلیارد دلار را بر عهده دارد، گفت: سقوط FTX "سوالاتی را در مورد دوام اکوسیستم کریپتو ایجاد کرده است. وی بیان کرد همیشه گنجاندن رمزارزها در سبد سرمایه‌گذاری سخت بوده است، اما این مهم در حال حاضر تحت فشار بیشتری قرار گرفته است. شرکت وی در ماه فوریه یک محصول قابل معامله در مبادلات بیت‌کوین را با هدف سرمایه‌گذاران حرفه‌ای اروپایی راه‌اندازی کرد. از زمان آغاز به کار تا کنون این صندوق حدود ۵۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

خانه‌ای روی آب 

یک سال پیش، شیدایی رمزارزها به اوج خود رسید و بیت‌کوین به بالای ۶۷۰۰۰ دلار رسید. در ژانویه، بریج واتر تخمین زد که ۵ درصد بیت‌کوین در اختیار سرمایه‌گذاران سطح نهادی است. در آن زمان پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه زیادی مطرح بود. نیکولاوس پانیگیرتزوگلو، استراتژیست JPMorgan Chase & Co، نوشت که بیت‌کوین از نظر تئوری می‌تواند با از بین بردن طلا در بلندمدت به ۱۴۶ هزار دلار برسد. نظرسنجی PWC در آوریل نشان داد که ۴۲ درصد از صندوق‌های تامینی کریپتو پیش‌بینی می‌کنند بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۲ بین ۷۵ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار معامله شود.

اکنون دیدگاه‌ها در بین سرمایه‌گذاران محدودتر شده است. پانیگیرتزوگلو در گزارشی در این هفته گفت که بیت‌کوین می‌تواند به ۱۳۰۰۰ دلاری بازگردد. بیت‌کوین در روز جمعه زیر ۱۷۰۰۰ دلار معامله شد. او در مصاحبه‌ای گفت: استدلال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به‌عنوان تنوع‌بخشی مدتی پیش از بین رفت.

بیت کوین قبلاً سقوط کرده و بهبود یافته است. برخی معتقدان معتقدند که غرور در بازار در حال از بین رفتن است، که در نهایت صنعت را در مسیر بلوغ قرار می‌دهد. مایک سایپریس، تحلیلگر مورگان استنلی می‌نویسد که مشکلات FTX ممکن است در واقع به نفع شرکت‌های با سابقه مدیریت ریسک، مانند بازار سهام نزدک و CBOE Global Markets باشد.

با این حال، از نظر مارک داودینگ، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در BlueBay Asset Management، پرونده تبدیل بیت‌کوین به نسخه‌ای از طلای دیجیتال ساختگی است. او گفت: «باید روشن می‌شد که صنعتی که چیزی تولید نمی‌کند، پول نقد می‌سوزاند و بازدهی جذاب ارائه می‌دهد، مقدر به شکست است.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار