۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
وزیر خارجه: آمریکا برای مذاکرات عجله دارد

به طور مستمر تبادل پیام با طرف آمریکایی وجود دارد و آخرین تبادل پیام ما در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بوده است‌.

فردای اقتصاد: وزیر امور خارجه گفت:« به طور مستمر تبادل پیام با طرف آمریکایی وجود دارد و آخرین تبادل پیام ما در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بوده است‌.»
به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره آخرین اخبار از مذاکرات احیای برجام گفت: «آمریکا ریاکارانه عمل می‌کند. به طور مستمر تبادل پیام با طرف آمریکایی انجام می‌شود. آخرین تبادل پیام ما در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بوده است‌.»
او ادامه داد: «آمریکا از طریق برخی وزرای خارجه پیام داده و برای مذاکرات عجله دارند، اما ریاکارانه راب مالی در مصاحبه خود می‌گوید مذاکرات در اولویت ما نیست و اشاره می‌کند به تحریکاتی که می‌خواهند نسبت به کف خیابان و اغتشاش در ایران داشته باشند.»
امیرعبداللهیان افزود: «هدف آمریکا مشخص است. آنها می خواهند اعمال فشار کنند تا ما از خطوط قرمز خود عدول کنیم اما منافع ملی مردم برای ما مهم است و از آن تخطی نخواهیم کرد، اما برای عبور از تحریم‌ها در مسیر مذاکرات، قویا به کار خود ادامه خواهیم داد. امکان توافق برجام با همه ضعف و قوت خود در مذاکراتی که در ماه های گذشته انجام شده،  وجود دارد در صورتی که طرف‌های دیگر به تعهدات خود عمل کرده و برجام برای ما خوب کار کند، از این فرصت استفاده خواهیم کرد. ما برای مذاکره ،مذاکره نکرده‌ایم بلکه برای نتیجه مذاکره کرده ایم. به راب مالی و مقامات آمریکایی توصیه می کنم دست از ریاکاری بردارند.»
وزیر خارجه همچنین درباره نشست فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت: «ما پیام‌های لازم را به طرف‌های اروپایی داده‌ایم و با برخی وزرای خارجی اروپایی از جمله جوزپ بورل، مسئول عالی سیاست خارجی اروپا صحبت کرده‌ایم که اگر این مسیر غیرسازنده را متوقف نکنند با پاسخ متقابل اما موثر ما مواجه خواهند شد.»

صدور قطعنامه علیه ایران؟
 

همزمان خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک خبر داد که آمریکا و سه قدرت اروپایی طرف توافق اتمی ایران قطعنامه پیشنهادی جدیدی را در محکومیت آنچه که عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیف می‌کنند، به این نهاد سازمان ملل ارائه کردند.
یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده کمی پیش از نیمه‌شب گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت این متن «امروز عصر [سه‌شنبه، ۲۴ آبان] ارائه شد».
این خبرگزاری اضافه کرد که یک منبع دیگر در آستانه افتتاح نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اطلاعات را تایید کرده است.
خبرگزاری فرانسه نوشت که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پس از اطلاع از گزارش هفته گذشته آژانس این تصمیم را اتخاذ کردند. در گزارش آژانس بر عدم پیشرفت در موضوع سه سایت اعلام نشده در ایران که در گذشته آثاری از اورانیوم در آنها کشف شده، تاکید شده‌بود.
پیشتر خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه، ۲۰ آبان، گزارش داده بود که به متن نامه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام دسترسی پیدا کرده که در آن از شورای حکام خواسته‌ شده با تصویب قطعنامه‌ای از ایران بخواهد بی‌درنگ درباره منشاء اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود توضیح دهد.
اکنون بر اساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خبرگزاری فرانسه به آن دسترسی یافته، شورای حکام «نگرانی عمیق خود» را درباره این موضوع اعلام کرده‌است.
قرار است هیئتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا پایان ماه جاری میلادی به ایران سفر کند تا برای حل این مناقشه طولانی‌مدت میان تهران و آژانس تلاش کند.

واکنش تهران

همزمان رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «فعلا سفری از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در دستور کار نیست.»
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری و اتهام‌پراکنی به جمهوری اسلامی توسط استکبار و صهیونیسم امری طبیعی است، اظهار کرد: «این جریان معتاد به تحریم و اجرای این سیاست مندرس است و پیش‌نویس قطعنامه‌ای که مطالب بسیار ناصوابی در آن قرار دارد که می‌دانند حقیقت ندارد، از نظر ایران مردود است.»
او افزود: «مهم این است که جمهوری اسلامی برای پیشبرد برنامه توسعه هسته‌ای خود برنامه مصوب و اعلام‌شده  و مدون دارد و در همین چارچوب فعالیت خود را انجام می‌دهد.»
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «موضوعی که اهمیت دارد این است که وزارت خارجه پیگیری بحث تداوم مذاکرات را می‌کند و به اشکال گوناگون در دست اقدام است.»
اسلامی افزود: «آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود این است که موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود و اگر حسن نیت می‌داشتند و قرار بود که مذاکرات را تداوم بخشند طبیعی بود که قطعنامه‌ای با این ابعاد را ارائه نمی‌کردند.» او گفت: «امیدوار  هستیم که با توجه به حسن‌نیت و صداقتی که جمهوری اسلامی داشته و پاسخ‌هایی منطقی و مستدلی که به آنها ارائه داده، کارساز واقع شود و اجازه بدهند مسیر طبیعی و غیر سیاسی و روش حرفه‌ای باشد و ضوابط پادمان ملاک باشد تا بتوانند از آن نتیجه بگیرند.»

اظهارات گروسی 

از سوی دیگر و به گزارش خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در توییتی با اشاره به نشست شورای حکام آژانس که در مقر این سازمان در وین در حال برگزاری است، اعلام کرد: «در نشست امروز شورای حکام این نهاد، آمادگی آژانس را برای همکاری با ایران درباره موضوعات باقیمانده پادمانی تکرار کردم».
او افزود: «امیدوارم نشست فنی برنامه‌ریزی شده با ایران برگزار شود، اما می‌خواهم تاکید کنم که هدف این نشست باید شفاف‌سازی و حل موثر این موضوعات (باقیمانده پادمانی) باشد.»
پیش از این میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی اعلام کرده بود که اوکراین، ایران و (توافق) آکوس از جمله موضوعاتی است که این نشست به آن خواهد پرداخت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار