۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
شرایط صندوق‌های بورسی مسکن

حسن بان، معاون توسعه کسب و کار تفارس در برنامه زنگ پایان یکشنبه به بررسی ویژگی‌های صندوق املاک و مستغلات پرداخت.

فردای اقتصاد: هدف اصلی از تأسیس صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات کسب سود از بازار ملک است و  در سراسر دنیا یکی از مطرح‌ترین مدل‌های اداره بازار مسکن استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات است که عمری حدودا ۶۰ ساله دارد. این صندوق‌ها بر روی املاک و مستغلات غیر منقول مانند واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی سرمایه گذاری خواهند کرد. نحوه فعالیت این صندوق‌ها استفاده از منابع جمع آوری شده برای خرید ملک مسکونی و تجاری است، با افزایش قیمت مسکن هر واحد صندوق نیز افزایش قیمت خواهند داشت.
وجود برخی از مزایا برای این صندوق‌ها نظیر معافیت مالیاتی، امکان ورود و سرمایه گذاری با هر میزان از سرمایه و همین طور بالا بودن نرخ سود توزیعی آن است، طبق قانون نرخ سود توزیعی صندوق باید حداقل ۹۰ درصد باشد. هدف اصلی از تأسیس صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات کسب سود از بازار ملک است.
در کشور ما نیز نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REIT) با نام «صندوق املاک و مستغلات مدیریت ارزش مسکن» با نماد «ارزش مسکن» در مهرماه تأسیس شد که به موجب آن فروش متری مسکن نیز می‌تواند در همین الگو تعریف شود و از این جهت برای سرمایه گذاران خرد جذاب خواهد بود و حتی امکان دریافت اجاره بها را نیز به عنوان سود نقدی دریافت کند و ضمناً دغدغه نقدشوندگی نیز وجود ندارد.
حسن بان، معاون توسعه کسب و کار تامین سرمایه خلیج فارس در برنامه زنگ پایان یکشنبه به بررسی تفاوت‌های صندوق املاک و مستغلات در ایران و جهان پرداخت. وی تاسیس اولین صندوق املاک و مستغلات را قدم موثری دانسته و اعتقاد داشت این موضوع می‌تواند کاملتر دنبال شود.  اولین مشخصه اصلی در این صندوق‌ها معافیت مالیاتی است و به همین دلیل بیشتر از آنکه سازمان بورس متولی آن باشد باید از جهت کنترل نوسانات بازار مسکن و جلوگیری از سفته‌بازی در این بازار، وزارت اقتصاد و اداره مالیات متولی این صندوق‌ها باشد.
معاون توسعه کسب و کار تامین سرمایه خلیج فارس گفت: این صندوق‌ها هم برای صاحبان ملک که نیاز به سرمایه در گردش دارند میتواند مفید باشد چرا که خود مالک به عنوان مستاجر در ملک باقی مانده و سرمایه در گردش ارزان قیمت‌تری نسبت به بانک به دست می‌آورد. بزرگترین خواهان این صندوق‌ها مدیران دارایی هستند که می‌توانند ریسک پرتفوی خود را از این طریق کاهش دهند. اما برای مردم اجاره‌داری مزیت خاصی ندارد و نکته مهم استفاده از تورم بازار مسکن است پس در ریزش قیمت ملک استقبال مردم از این دست صندوق‌ها کاهش خواهد یافت به همین دلیل باید بیشتر از جذب عموم مردم به دنبال حذب مدیرهای دارایی و سرمایه‌گذاری بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار