۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
موانع احتمالی رشد ادامه‌دار بورس؟

یوسف امین‌داور کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان یکشنبه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه پرداخت و چشم‌انداز آتی بورس تهران را بررسی کرد.

فردای اقتصاد: بورس تهران یکشنبه  صعودی و مثبت دنبال شد و شاهد چرخش معاملات به سمت مثبت بودیم. شاخص کل با رشد  ۱۱،۵۵۵ واحدی (معادل ۰.۸۳ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط بهتری داشت و با رشد ۱.۲۳ درصدی همراه شد. محرک اصلی روند صعودی شاخص‌های بورسی، سهام خودرویی بودند که به واسطه عرضه روز دوشنبه ۳۰ آبان یکی از محصولات پرتیراژ ایران خودرو یعنی پژو ۲۰۷ در بورس کالا به وقوع پیوست. ارزش معاملات خرد  به ۳۵۶۹ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، فرآورده‌های نفتی و غذایی و در بین نمادها پالایش، خگستر و خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشتند. امروز روند خروج پول اشخاص حقیقی از بورس متوقف شد و حدود ۵۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد.
یوسف امین‌داور کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان یکشنبه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه پرداخت و چشم‌انداز آتی بورس تهران را بررسی کرد. وی عنوان کرد: با وجود نشانه‌های خوش‌بینی در بازار سرمایه مانند نسبت P/E پایینتر از ۴ در برخی از نمادها، اقدامات موثر جهت حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع تاثیرگذار بر بورس تهران و شرایط مناسب در قیمت کرک اسپردها اما همچنان فضای انتظار و ترید در میان سهامداران به چشم می‌خورد و ویژگی قابل توجه بورس در این روزها این است بازار در انتظار یک اتفاق است که به آن واکنش نشان دهد. یک از مهم‌ترین ریسک‌هایی که همچنان سایه آن بر بورس وجود دارد دخالت دولت در صورت مالی شرکت‌هاست که مانع از ایجاد اطمینان سرمایه‌گذاران به بازار سهام در کوتاه مدت شده است.
وی افزود: عدم پیش‌بینی پذیری اقتصاد باعث ایجاد رفتار کوتاه مدت در بازار سرمایه شده است و صحبت‌های مبنی بر نداشتن بند ضد بورسی در بودجه ۱۴۰۲ موضوعی است که اصلا نباید وجود داشته باشد و دولت اجازه دخالت در بازار سرمایه را ندارد. مهم‌ترین موضوعی که باید دولت برای ایجاد فضای مثبت در بودجه بگنجاند فرموله کردن نرخ گاز صنایع، حق مالکانه معادن و ... است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: هرچند که حمایت‌های سازمان بورس و تلاش ‌های دولت برای حذف قیمت‌گذاری دستوری اقدامات امیدوارکننده‌ای است اما مشکل این است که در ابزارهای قانونی امکان کنترل دولت وجود ندارد و اختیار عمل را از تولیدکنندگان گرفته است. بنابراین صنایع راهی برای مقابله با قیمت‌گذاری دستوری ندارند و حتی با وجود زیان باید به تولید ادامه دهند. مهم‌ترین اقداماتی که دولت در بهبود وضعیت صنایع می‌تواند انجام دهد این است که تت نظارت، عرضه و تقاضا به مکانیزم بازار واگذار شود.
امین‌داور در رابطه با چشم‌انداز آتی شاخص کل بورس تاکید کرد: اکثر فعالان در حالت انتظار هستند و پیش‌بینی هایی که از رسیدن شاخص کل به عدد ۱.۶ میلیون واحد مطرح می‌شود به سادگی قابل دسترسی است. معمولا بازارهای مالی در اوج ناامیدی برمی‌گردند که شاهد وقوع این موضوع در بازار سرمایه بودیم و به نظر می‌رسد شاهد شروع یک روند صعودی هستیم اما نمی‌توان صعودهای شارپی را برای بازار سهام پیش‌بینی کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار