۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
امتیازات جدید برجامی به ایران

یک دیپلمات ایرانی از بررسی پیشنهادات اروپایی‌ها خبر داد.

ساعاتی پس از آنکه روزنامه وال استریت ژورنال از ارائه پیشنهادهای حاوی امتیازات جدید به ایران برای احیای برجام خبر داد، یک دیپلمات ایرانی گفت:«جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تامین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند.»
یک دیپلمات ایرانی مطلع از روند مذاکرات، در گفت‌وگو با ایرنا، خبرگزاری دولت گفت: «پیشنهادهای اروپا در صورتی قابل قبول است که در موضوعات مختلف از جمله ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی، تحریم‌ها و تضمین، برای ایران اطمینان ایجاد کند.»
این دیپلمات ایرانی گفت: «ایران در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تامین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند.»
او ادامه داد: «ایران باید بررسی کند که آیا این پیشنهادها تضمین کننده خواسته‌های ایران در حوزه‌های مختلف از جمله ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی، تحریم و تضمین‌ برای پایداری توافق هست و آیا می‌تواند در این موضوعات اطمینان آور باشد یا خیر.»
روزنامه  وال استریت ژورنال ساعاتی قبل به نقل از یک دیپلمات اروپایی مدعی شده بود که اتحادیه اروپا در مورد موضوع پادمان پیشنهاداتی ارائه کرده است، اما آنچنان که از گفته دیپلمات ایرانی بر می‌آید، این پیشنهاد باید برای ایران از یک سو باید اطمینان آور باشد و از سوی دیگر همه موضوعات مورد بحث در وین را در بر بگیرد.
به گزارش ایرنا، آخرین دور از گفتگوها برای رفع تحریم‌ها، در حالی هفته گذشته در وین به پایان رسید که ایران اعلام کرده‌بود در مورد ادعاهای سیاسی مرتبط با مسایل پادمانی، تحریم‌ها و همچنین تضمین معتبر، گفتگو خواهد کرد.
در همین حال محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نیز در توئیتر، با اشاره گفت‌وگوهای اخیر رئیس جمهور با چند تن از رهبران ۱+۴ اعلام کرد: «در همه گفتگوهای تلفنی آقای رئیسی با رؤسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، موضع قاطع ایشان این بود که فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود، توافق نهایی قابل دست یافتن است.»

وال‌استریت‌ژورنال چه نوشت؟

روزنامه وال استریت ژورنال پنجشنبه شب گزارش داد که دیپلمات‌های اروپایی در تلاش برای رفع بن‌بست در گفت‌وگوهای وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران، برجام، «امتیاز تازه قابل توجهی» به تهران داده‌اند که هدف آن «پایان سریع» تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور است.
ایران خواهان مختومه شدن این پرونده در آژانس پیش از احیای برجام است. اما کشورهای غربی گفته‌اند که تحقیقات  آژانس مجزا از روند مذاکرات وین است و درباره آن مذاکره نمی‌کنند.
اکنون وال استریت ژورنال می‌نویسد که متن پیشنهادی اتحادیه اروپا - که آن را دیده است - از ایران «می خواهد تا پیش از احیای برجام به نگرانی‌های آژانس پاسخ دهد. براساس این گزارش، متن پیشنهادی می‌گوید که انتظار دارد ایران «با نگاهی در جهت رفع ابهامات» به سوالات آژانس پاسخ دهد.
براساس این گزارش «اگر تهران همکاری کند، آمریکا و سایر طرف‌ها در مذاکرات، اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به پایان تحقیقات در این زمینه تشویق می‌کنند.»
ایران مکررا گفته است که گزارش های آژانس «سیاسی» است و پرونده مربوط به کشف آثار اورانیوم در سه مکان اعلام نشده باید همزمان با احیای برجام بسته شود.
با این حال رافائل گروسی، مدیر آژانس، قبلا قول داده تا زمانی که تهران در مورد سرمنشاء این مواد هسته‌ای و اینکه این مواد اکنون کجاست توضیح ندهد به تحقیق درباره آن ادامه خواهد داد.
وال استریت ژورنال همچنین به نقل از دو منبع مطلع نوشت که اتحادیه اروپا به ایران و سایر طرف ها گفته‌اند که باید پاسخ مثبت یا منفی خود به پیشنهاد را تا ۱۵ اوت اعلام کنند.
آمریکا گفته که در حال مطالعه متن پیشنهادی اروپاست و به موقع به آن پاسخ خواهد داد.
یک مقام آمریکایی به وال استریت ژورنال گفت که واشنگتن می‌خواهد تحقیقات آژانس اتمی سازمان ملل حل و فصل شود.
او گفت: «تنها راه حل این است که ایران اطلاعات مورد نیاز آژانس را ارائه کند. موضع ما این است، حالا صرف نظر از اینکه آیا این موضوع در متن یک تفاهم نامه یا جای دیگر بیان می‌شود.»

موضع اولیانوف 

دیروز همچنین نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد: «متن سند احیای برجام،  تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است.»
وی افزود: «ایران تنها در مورد چند کلمه از متن، سؤالاتی را مطرح کرده و در مورد بقیه متن می توان گفت توافق صورت گرفته است.»
نماینده روسیه در وین در عین حال تاکید کرد: «همین چند کلمه می تواند به مانعی برای توافق بدل شود، همانگونه که پیش از این هم در جریان مذاکرات وین رخ داده بود.»
وی اضافه کرد: «امیدوارم این اتفاق نیفتد، متن بد نیست و یک سازش بسیار معقول است. این گزینه ای است که اصولا همه طرف‌ها راضی هستند و در عین حال همه نارضایتی خاصی از برخی مفاد پروژه را تجربه می‌کنند.»
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز در ادامه گفت و گوی خود تشریح کرد که طرفین به پایان مذاکرات رسیده‌اند یا شکست یا توافق. اولیانوف با بیان اینکه در آینده هیچ مذاکره طولانی مدتی وجود نخواهد داشت، تصریح کرد که ایران ممکن است اصلاحاتی را برای متن نهایی به غرب پیشنهاد کند.
او گفت: «این سومین یا چهارمین متن نهایی توافق است که از ماه مارس (اسفند) به این سو به یاد دارم. ممکن است هفته آینده، حتی اوایل همین هفته ایده بهتری به ذهن طرفین برسد.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مازیار RO ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    بابا ترا بخدا توافق کنید بره خسته شدیم .
  • شهروندایرانی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    سلام چرا گروسی از ابرقدرت ها و اسراییل و... درمورد بمب های هسته ای وزرادخانه هایشان توضیح نمی خواهد وتحقیق نمی کند؟
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    تاروسیه دربرجام نظرده باشد پیروز نمیشود برجام

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار