۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
عرضه خودروهای پرفروش در بورس کالا ادامه دارد؟

ورود معاملات برخی خودروها به تالار نقره‌ای با استقبال فعالان همراه شد که با عرضه ۲۰۷ به اوج خود رسید. این مسیر ادامه خواهد یافت؟

فردای اقتصاد: عرضه خودرو در بورس کالا از ماه اردیبهشت امسال کلید خورد و در اولین مرحله وانت کارا عرضه شد که موفقیت آمیز بود. ورود خودروها به ویژه خودروهای پرتیراژ به بورس کالا به دو جهت انجام گرفت. در نگاه اول خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و از طرف دیگر واردات نیز طی سال‌های اخیر ممنوع شد که همین موضوع باعث افزایش قیمت غیرمعمول خودروها در بازار آزاد شده است.

بحث دوم اما مربوط به تولیدکنندگان خودرو است که به واسطه مشکلات مربوط به تحریم‌ها و همچنین قیمت‌گذاری دستوری زیان انباشته سنگینی را در صورت‌های مالی خود نشان می‌دهند. از این رو خودرو در بورس کالا عرضه شد تا خودروسازان بتوانند محصولاتشان را با قیمتی نزدیک به قیمت بازار به فروش برسانند و در عین حال مصرف‌کنندگان نیز با قیمتی ارزان‌تر از بازار آزاد این محصول را خریداری کنند.

مرداد ماه گروه بهمن محصولاتش را در بازار عرضه کرد اما پس از آن تا ابتدای آبان، رینگ خودرو در بورس کالا خلوت بود تا اینکه در هشتمین ماه سال خودروهای جک، هایما، دیگنیتی و فیدلیتی عرضه شدند.

اتفاق قابل توجه عرضه خودرو ۲۰۷ از گروه ایران خودرو بود؛ این خودرو که جزء خودروهای پرتیراژ و پرتقاضا است، نوید عرضه سایر محصولات پرتیراژ در رینگ خودرو بورس کالا را می‌دهد.

محمد یونس حیدری، عضو هیئت مدیره کارگزاری آپادانا (کارگزار عرضه کننده خودرو در بورس کالا) مهمان برنامه خط سود سه‌شنبه در مورد عرضه خودروهای پرتیراژ گفت: به گفته ایران خودرو منتظر عرضه پژو پارس هستیم و بورس کالا باعث می‌شود خودروسازان به حاشیه سود مناسبی دست پیدا کنند. تمام خودروهایی که در بورس عرضه شدند، ارزان‌تر از بازار، قیمت خوردند و این نکته قابل تاملی است.

وی در خصوص عرضه محصولات بهمن خودرو خارج از بورس کالا اظهار کرد: هر خودروسازی یک میزان تعهدی دارند که معمولا این عدد ۵۰ درصد است. مثلا بهمن خودرو موظف حداقل ۵۰ درصد از تولید دیگنیتی در سال را در بورس کالا عرضه کند. حال ممکن است در یک ماه این عدد کمتر و در ماه دیگری این عدد بیشتر شود مهم آن است که برآیند آن در سال معادل همان ۵۰ درصد باشد. خودرو سازان ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تبلیغات، مقداری از خودروهای تولیدی خود را در درگاه فروش خود عرضه کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار