۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
سکه بی‌صدا رکورد تاریخی شکست

در حالی که دلار در کانال ۳۵ هزار تومان حبس شده است، قیمت سکه رکورد تاریخی خود را پس از دو سال جابه‌جا کرد.

فردای اقتصاد:‌ سکه سقف تاریخی خود را پس از دو سال جابه‌جا کرد. قیمت سکه طرح جدید پنجشنبه ۱.۱ درصد افزایش داشت و برای نخستین بار به ۱۶ میلیون و۶۰۰ هزار تومان رسید. رکورد قبلی سکه مربوط به ۲۲ مهر ۱۳۹۹ و ۱۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود. به دنبال رشد قابل توجه قیمت در آخر هفته، بازده هفتگی سکه امامی نیز ۲ درصد شد.

به نظر می‌رسد در حالی که بازارساز اجازه خروج دلار از نیمه اول کانال ۳۵ هزار تومان را نمی‌دهد، خریداران به بازار سکه روی آورده‌اند. نرخ ارز هفته گذشته را با تنها ۰.۱ درصد رشد پشت سر گذاشت. گروهی از فعالان بازار ارز معتقدند که این بازارساز است که دلار را در نیمه اول کانال ۳۵ هزار تومان حبس کرده است.

صدور قطعنامه علیه ایران در جلسه پنجشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل و به دنبال آن، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی اتفاقات اخیر کشور یادآور روند اجماع بین‌المللی علیه ایران در دهه ۸۰ و ۹۰ و صدور قطعنامه‌های متعدد علیه کشور است که سرآغاز شدیدترین تحریم‌ها بود.

البته در همین حال، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه همچنان بر تداوم تبادل پیام میان ایران و آمریکا تاکید دارد. باید دید آیا این موضوع مانع ادامه رشد قیمت سکه در روزهای آینده خواهد شد یا آنکه فعالان بازارها ریسک اجماع بین‌المللی را جدی‌تر ارزیابی می‌کنند و سکه در روزهای آینده صعود به سقف‌های جدید را در پیش خواهد گرفت.

بازگشت حباب سکه به ۲ میلیون تومان

ثبات قیمت دلار و رشد قیمت سکه موجب شده تا حباب سکه (طبق تعاریف مرسوم) بار دیگر افزایش یابد و به ۱۲ درصد قیمت سکه برسد. حباب سکه در آبان از سقف ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (۱۶.۶ درصد قیمت سکه در آن زمان) نصف شده و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (معادل ۸.۹ درصد قیمت سکه در آن زمان) رسیده بود. اما حالا دوباره به ۲ میلیون تومان رسیده است.

سکه بی‌صدا رکورد تاریخی شکست
بازگشت حباب سکه به ۲ میلیون تومان

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • احمد IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    وقتی به سیاست و قوانین مصوب خودشون احترام نمی‌زارن و به هر نحوی قوانین قبلی و قراردادهای منعقده رو زیر پا به میکنم و مردم ناراضی میشن اونوقته که کسی اوراق سکه و نفت و دلار و ... نمیخرن و باقیمت بالاتر فیزیکی خرید میکنم و اونجاست که تقاضای فیزیکی بالا و افزایش قیمت انجام گسیخته میشه.نمونش مالیات سکه
  • حسینی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    الان پرسودترین کار ساخت مسکن هست
  • Maryamjamali IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    ✌️