۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
پرتفوی پرسود در روزهای رکودی بورس

در برنامه زنگ پایان شنبه عطا شاکری، کارشناس بازار سرمایه به بررسی بازارهای موازی بازار سرمایه پرداخت و عقیده خود در رابطه با سرمایه‌گذاری ایده‌آل در مقطع فعلی را تشریح کرد.

فردای اقتصاد: بورس تهران روز شنبه را متعادل و منفی پشت سرگذاشت و شاخص کل با ریزش  ۱،۹۷۹ واحدی (معادل ۰.۱۴ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۸ هزار واحدی ایستاد اما در مقابل شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۲ درصدی همراه شد و شاهد واگرایی میان شاخص کل و هم‌وزن بودیم که در چند روز گذشته تکرار شده است. ارزش معاملات خرد همچنان مجددا کاهشی شده است و در بازار امروز به ۳۱۰۹ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، فرآورده‌های نفتی و انبوه‌سازی و در بین نمادها «خودرو»، «خگستر» و «پالایش» بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  همچنین حدود ۱۸۶ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی امروز از بازار سرمایه خارج شد.
در برنامه زنگ پایان شنبه عطا شاکری، کارشناس بازار سرمایه به بررسی بازارهای موازی بازار سرمایه پرداخت و عقیده خود در رابطه با چینش پرتفوی ایده‌آل در مقطع فعلی را تشریح کرد. به عقیده وی مادامی که شرایط موجود اعم از وضعیت بازارهای جهانی، نرخ‌های اوراق، دلار، سیاست‌های بانک مرکزی و فدرال رزرو اینگونه است، نمی‌توان انتظار رشد چشم‌گیر بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها را داشته باشیم.
 وی در رابطه با دلایل واگرایی میان شاخص کل و هم‌وزن به عنوان شاخص‌های اصلی بورس تهران عنوان کرد: در بازار سرمایه یک ناترازی در میان صنایع مختلف از لحاظ ارزش بازار وجود دارد. در یک بخش نمادهای بزرگ قرار دارند که به شاخص کل متصل هستند و در مقابل تعداد زیادی از نمادها که عمدتا تورمی هستند بر شاخص هم‌وزن تاثیر می‌گذارند. دو دلیل اصلی برای این واگرایی می‌توان در نظر گرفت. اول اینکه نقدینگی کافی برای به حرکت در آوردن شاخص‌سازها وجود ندارد و از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز، شاخص‌سازها در هفته‌های اخیر رشدهای خوبی را تجربه کردند اما با توجه به ثبات بازارهای جهانی و خبرهایی که پیرامون صنایع کوچک بازار سرمایه وجود دارد شاهد اقبال نسبت به سهام کوچکتر بازار هستیم.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با چشم‌انداز آتی بورس تهران گفت: از جمله فاکتورهای اصلی اثرگذار بر بازار سرمایه می‌توان به نرخ بهره، نرخ تورم و ارز، ریسک‌های سیستماتیک و بازارهای جهانی اشاره کرد. با توجه به افزایش نرخ ارز و نقدینگی اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که بازار سرمایه ارزانترین بازار موجود است و این موضوع تنها دلیلی است که مانع از ریزش بیشتر بازار شده است چراکه در سایر پارامترهای اثرگذار مانند نرخ بهره با توجه نرخ‌های قابل توجه در اوراق گام، بازار سهام تحت فشار قرار گرفته است. بنابراین با توجه به موارد گفته شده نمی‌توان به صعود قدرتمند بورس امیدوار بود و تنها با اخبار خاص شاهد نوسانات در بعضی گروه‌ها و تک نمادهای بازار سهام هستیم.
با توجه به نزدیک شدن به زمان تحویل بودجه از مجلس به دولت، عطا شاکری در رابطه با ریسک‌های بودجه ۱۴۰۲ برای بازار سهام تاکید کرد: برخورد دولت با بورس برخلاف وعده‌های قبلی است. به دلیل بی‌پولی دولت، روند مناسبی در قبال صنایع مختلف در پیش گرفته نشده است که اقدامات دولت فضای نااطمینانی را به بازار سرمایه تزریق کرده است. به نظر می‌رسد ریسک و فرصت خاصی از جانب بودجه برای بورس تهران وجود ندارد اما ریسک‌های مهم‌تری از جمله نرخ اوراق، روند قیمت‌گذاری دستوری، دلار نیما و ... ضربه‌های شدیدی را به بازار سرمایه وارد کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار